רכב

בלעדי לכלכליסט

משרד התחבורה נגד יבוא של רכבי אספנות שהוסבו לשימוש בחשמל

הנימוק: ביצוע השינוי מחייב אישור של יצרן הרכב, אלא שבמקרים רבים יצרן המכונית כבר אינו קיים

תומר הדר 15:5717.03.21

טרנד הסבת הרכבים הקלאסיים לכלי רכב חמשליים , שהופך נפוץ בעולם, יצטרך להישאר מחוץ לגבולות ישראל – כך גילו בעלי רכב אספנות קלאסי שהוסב לאחרונה בחו"ל לשימוש בחשמל ופנו למשרד התחבורה בבקשה לייבאו לישראל.

 

במהלך השנים האחרונות, במיוחד לאחר שבמרכזי הערים באירופה אסור לנסוע עם רכבים מזהמים, קמו עשרות חברות שמתמחות בהסבה של רכבים קלאסיים לנסיעה בכוחו של חשמל.

 

כך ניתן לרכוש כיום פולקסווגן חיפושית ישנה עם מנוע חשמלי ואפילו הנסיך ויליאם והדוכסית קייט מידלטון הגיעו לחתונתם ביגואר E TYPE עתיקה שהוסבה להנעה בחשמל.  את ההסבות מבצעות בדרך כלל חברות שמפרקות את הרכב לגורמים ומרכיבות אותו מחדש, כרכב נקי יותר וגם בטיחותי יותר.

 

במשרד התחבורה מתנגדים לכך בנימוק שכל שינוי שמבוצע ברכב חייב לעבור אישור של יצרן הרכב, אלא שמדובר במכוניות ישנות מאד ובמקרים רבים היצרן כבר אינו קיים.

 

בנוסף, אחד הנימוקים של משרד התחבורה הוא שהחלפת מנוע הרכב אינה עומדת בקנה אחד עם מטרותיהם של אספני הרכב, למרות שאת הבקשה לייבא רכבים כאלה לישראל העלו אספני הרכב בעצמם.

 

 

חיפושית שהוסבה לחשמל חיפושית שהוסבה לחשמל צילום: Kai-Uwe Knoth

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מאפשר יבוא של רכבי אספנות לישראל במטרה לתמוך בשימור היסטורי של כלי רכב עתיקים וקלאסיים, תוך הגברת המודעות להיסטוריה המוטורית בעולם. רכבי אספנות בארץ ובעולם נשמרים ככל הניתן עם החלקים והמערכות המקוריות, ובמידת הצורך מחליפים את החלפים במערכות מקוריות אחרות ואפילו משומשות. הבקשה להחליף את המנוע ברכב האספנות למנוע חשמלי, היא שינוי מהותי המשפיע גם על מערכות הרכב האחרות, שנדרשות להתאמה. על פי תקנות התעבורה, ביצוע השינוי מחייב אישור של יצרן הרכב ואף אינו עומד בקנה אחד עם מטרת שימור רכבי אספנות. יודגש כי בהתאם לתקנות התעבורה, רכב אספנות הינו רכב בעל נסועה נמוכה, המוגבל בשעות הנסיעה".

 

x