רכב

ועדת הכלכלה אישרה את החובה להתקין מערכות התראה נגד שכחת ילדים ברכב

החובה תחול על כל מי שמסיע ילד עד גיל 4 והיא תיכנס לתוקף באוגוסט. עם זאת במשרד התחבורה לא הצליחו לגבש תקן שקובע את רמת הבטיחות של המערכות הישראליות ולכן מדובר במערכות לפי תקינות זרות

תומר הדר 16:3007.03.21

ועדת הכלכלה אישרה היום את יוזמת משרד התחבורה לחייב התקנת מערכות התראה נגד שכחת ילדים בכלי רכב.

 

 

 

המוצרים שיותקנו במכוניות יענו על ארבעה תקנים שונים: תקן איטלקי, תקן אירופי, תקן אמריקאי או קנדי "ככל שיש כאלה".  החובה זו תחול על כל נהג שמסיע ילד שגילו הוא מתחת לגיל 4. התקנות יכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט. עם זאת, ניתנה ארכה להתקנה עד 1 בינואר 2022. אז ייקנסו מי שלא יתקין את המערכת ב-250 שקל ועוד 4 נקודות.

 

התקנה נקבעה כהוראת שעה לשנתיים ואילו ב-1 בדצמבר 2021 תדווח שרת התחבורה על היערכות לקראת כניסה לתוקף של האכיפה.

 

כפי שפורסם בכלכליסט, היוזמה לחקיקה מחייבת לגבי מערכות התראה מפני שכחת ילדים עברה אינספור גלגולים שמנטרלים את יעילות המערכות וגם מעלים שאלות רבות בנוגע להליך יצירת התקנים.

 

 

ילד נשכח במכונית (ארכיון) ילד נשכח במכונית (ארכיון) צילום: עמית מגל

 

ראשית, עפ"ח החלטת ועדת הכלכלה התקנות מחייבות רק לגבי ילדים בני 4, ולא 5 כפי שהיה בהצעה המקורית של התקנות. בנוסף, במשרד התחבורה לא הצליחו לגבש תקן שקובע את רמת הבטיחות של המערכות הישראליות ולכן מדובר כאמור במערכות שיפעלו לפי תקינות זרות. בנוסח המקורי של התקנות צוין כי כל מערכות ההתראה שקיימות כיום בשוק ועומדות בתקנים הבינלאומיים אינן מספיקות:   "דרישות התקן מחמירות מאוד ביחס למערכות אחרות ברכב, אינן ברות בדיקה כפי שמנוסחות ואינן תואמות את האפשרויות הטכנולוגיות הקיימות. לפיכך, התאמה של המערכות הקיימות בשוק לדרישות התקן תחייב השקעה רבה של משאבים מצד המפתחים, תייקר את המערכות, תצמצם את סוגי המערכות הזמינות ותעכב באופן משמעותי את זמינות המערכות בשוק".

 

בהחלטת הוועדה נאמר שתיעשה התאמה לתקן מהעולם. המדינה היחידה שדורשת את אותו תקן למערכות נגד שכחת ילדים היא איטליה. לכן בתקינה הישראלית מתבססים על מדינה אחת בלבד, שבה הממשלה אף מבטיחה החזרים למתקיני המערכות, בניגוד לישראל. התקינה האיטלקית כן עוברת "התאמה לחקיקה" שכוללת למשל תג שמוצמד לרצועת הכתף במושב הבטיחות. מערכת זו כולל התקן ייעודי מוסיפה - 250 לעלות הכוללת.

 

בכך מוותר משרד התחבורה על דרישותיו לתו תקן ישראלי וזאת למרות שלפי פרסומי משרד התחבורה הרשמיים "התקבלו מעל 20 פניות של חברות ויזמים המציעים מגוון רחב של מערכות המסוגלות (לטענתם) לזהות מצב של השארת ילד ברכב ולספק התרעה בהתאם". לא ברור מדוע נחפז משרד התחבורה להעביר תקנה שמוותרתעל חלק גדול מהדרישות לתקן מחמיר ישראלי. 

x