$
רכב

משרד התחבורה לא מצליח לגבש תקן למערכות בטיחות למניעת שכחת ילדים

ביולי אשתקד הודיע משרד התחבורה על גיבוש תקן מחמיר ומתקדם למערכות למניעת שכחת ילדים ברכב בימי הקיץ החמים, אלא שבפועל, בוועדת הכלכלה הציג משרד התחבורה את התקן היחיד שיש כיום - האיטלקי, שאינו מחמיר דיו

תומר הדר 16:0524.02.21

האביב והקיץ מתקרבים, אבל במשרד התחבורה עדיין לא מצליחים לגבש תקן למערכות בטיחות למניעת שכחת ילדים – וגם מנסים לתמרן את ועדת הכלכלה. כך עולה מתוכנו של דיון תמוה שהתקיים היום בוועדה בנושא התקנות למתקנים אשר ימנעו שכחת ילדים.

 

ביולי אשתקד הודיע משרד התחבורה כי הוא מגבש תקן מיוחד למערכות למניעת שכחת ילדים ברכב בימי הקיץ החמים. התקן הישראלי, היה אמור להיות מחמיר יותר מן התקן היחיד אשר קיים כיום בעולם – האיטלקי. לפי עיקרי דרישות התקן הישראלי אשר פורסמו ב"כלכליסט" התקן יעסוק בין היתר ביכולת סלולארית, כלומר הרכב יזהיר את הנהג, יהיה מסווג למערכות קבועות וניידות ויכלול שפע של מאפיינים שמיועדים להבטיח את בטיחות הילד. לפי פרסומי משרד התחבורה, המשרד קיבל מעל 20 פניות של יזמים ויצרני מושבים לילדים.

 

מגבשים תקן למניעת שכחת ילדים ברכב מגבשים תקן למניעת שכחת ילדים ברכב צילום: שאטרסטוק

 

ואולם, בנובמבר פורסמו מסמכים של משרד התחבורה אשר מטילים ספק בישימות התקנים הישראלים המהפכניים שמשרד התחבורה רצה ליישם. "דרישות התקן מחמירות מאוד ביחס למערכות אחרות ברכב, אינן ברות בדיקה כפי שמנוסחות ואינן תואמות את האפשרויות הטכנולוגיות הקיימות. לכן נכון להיום אין אף מערכת שעומדת בדרישות התקן. לפיכך, התאמה של המערכות הקיימות בשוק לדרישות התקן תחייב השקעה רבה של משאבים מצד המפתחים, תייקר את המערכות, תצמצם את סוגי המערכות הזמינות ותעכב באופן משמעותי את זמינות המערכות בשוק", נכתב.

 

ואכן, היום התברר במפתיע כי אין תקן ישראלי מהפכני. בדיון בוועדת הכלכלה התברר, כי משרד התחבורה הציג בפני הוועדה את התקן העולמי היחיד אשר קיים בנושא: התקן האיטלקי. אלא שתקן זה אינו מחמיר כמו התקן הישראלי התאורטי למושבי בטיחות. יתרה מזאת, התקן האיטלקי קובע כי הורי הפעוט יכולים לרכוש מושב שמצויד בכל טכנולוגיה שיחפצו - והחזר בגובה חלק מן הרכישה יגיע מן הממשל האיטלקי. כלומר במקום תקן אחיד כפי שהוצע בישראל, באיטליה מדובר בתקן שמבוסס על הפרוטה המצויה בכיסו של הרוכש.

 

שלא במפתיע, בוועדת הכלכלה לא התרשמו מהשינוי הבלתי מתוכנן והיו"ר מרגי החליט שלא לקיים הצבעה לאחר שנציגי משרד התחבורה ביקשו לשנות את התקנות, אך לדיון לא הוגש הנוסח המתאים.

 

לפי ההצעה, החובה תחול על כל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 5 ותיכנס לתוקף ב-1 ביוני 2021, כך שהציבור יוכל להיערך ולהתקין את המערכות עוד לפני הקיץ. מי שייתפס מסיע ילדים מתחת לגיל 5 כשברכבו לא מותקנת מערכת המתאימה לתקן שנקבע בתקנות צפוי לקנס של 250 שקלים ול-4 נקודות. היו"ר מרגי הזכיר כי הוועדה קיימה כבר דיון בנושא, ודרשה הבהרות לגבי התקנת מערכות של היצרנים או כאלה שעומדות בתקן ישראלי, וכן דרשה לוודא שיהיו מספיק יצרנים שיעמדו בו.

 

תגובת משרד התחבורה: "לאחר עבודת מטה ארוכה ולאחר שביצע שלושה שימועים ליצרנים ויבואנים גיבש המשרד תקן שמבוסס ומרחיב את התקן האיטלקי הייחודי. משרד ראש הממשלה  מצא את התקן שלנו מחמיר מבחינת הרגולציה וביקש שנעשה התאמות כפי שעשו לאחרונה ברגולציות ממשלתיות אחרות כדי להקל על יבואנים ויזמים ועל מנת ליצור תחרות רבה יותר מה שיאפשר הורדת המחיר. בדיון היום בועדה הסכים משרד התחבורה לבצע את השינוי הקל שנדרש ולהביא את התקנה להצבעה כבר בישיבתה הברה של הוועדה. הוועדה ביקשה שנעשה התאמות ונגיע בדיון הקרוב עם נוסח מתוקן להצבעה".

 

x