$
רכב

עם הרוח של ביידן: ג'נרל מוטורס מתכננת למכור רכב חשמלי בלבד עד 2035

מנכ"לית GM מארי בארה הכריזה על היעד להקטנת פליטת המזהמים. העיתוי אינו מקרי: עם החלפת הממשל בארה"ב הוצאו מהמגירות התוכניות לייצור רכבים חשמליים, מהחשש שבעידן הנשיא ביידן יחושב המיסוי של החברות הציבוריות גם לפי מידת הידידותיות שלהן לסביבה

תומר הדר 10:5729.01.21

ג'נרל מוטורס האמריקאית (GM) מתכננת לסיים את ייצור כל דגמי הבעירה הפנימית, כלומר דיזל ובנזין, עד שנת 2035 ולמכור רכב חשמלי בלבד, כך פרסמה אתמול (ו') המנכ"לית מארי בארה.

 

מטרתה של ג'נרל מוטורס, לפי בארה, היא להיות carbon neutral בשנת 2040, כלומר להיות חברה שמתקני הייצור שלה וגם התוצר הסופי - כלומר המכוניות - מתאזנים מבחינת פליטת מזהמים ומגיעים לרף מסוים, אשר מן הסתם יקבע על ידי הממשל האמריקאי בעתיד.

 

המנכ"לית בארה המנכ"לית בארה צילום: בלומברג

 

הצהרתה של בארה אינה מפתיעה: עם כניסת ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"C הוצאו בחופזה מהמגירות כל תוכניות הייצור החשמליות של יצרני הרכב האמריקאים, אשר נהנו במשך שנות ממשל טראמפ מיד חופשית לתכנן מכוניות מזהמות.

 

יש להדגיש כי תוכניתה של בארה אינו נובעת בהכרח מרצון לייצר מכוניות ידידותיות לסביבה, כמו מהחשש מפני מדיניות מס אגרסיבית של הממשל האמריקאי. כזו שתבחר למסות חברות ציבוריות לא רק לפי הכנסותיהן אלא גם לפי מידת הידידותיות שלהן לסביבה. לפי ג'נרל מוטורס היצרנית האמריקאית מתכננת לעבור לשימוש באנרגיה בת-קימא בכל מתקני היצור עד 2030.

 

 ג'נרל מוטורס, כאמור, חשפה את תכניתה השאפתנית אשר מיועדת לצאת לפועל עוד 14 שנים - אך בפועל היצע דגמיה הידידותיים לסביבה מצומצם למדי. מעבר לכך, ג'נרל מוטורס פעילה בשוק הרכב האמריקאי אשר נחשב לשוק מסורתי מאוד.

 

יצרניות כדוגמת טסלה עושות חיל בארה"ב, אך מכירותיהן מתגמדות ביחס לכמויות הרכבים אשר נמכרים באמריקה ה"אמיתית", כלומר במערב התיכון, במדינות הדרום ואפילו בטקסס, דקוטה ומדינות נוספות בהן מרחקי הנסיעה גדולים במיוחד ולעתים בתנאי חורף קשים.

 

לדוגמה, בשנה שעברה הציגה ג'נרל מוטורס בפני סוכניה אולטימטום: להכין את הסוכנויות ומרכזי השירות למכירה, שיווק ותיקון של רכב חשמלי, או לצאת מהרשת. 17% מבין 880 סוכני קדילאק בארה"ב הודיעו לג'נרל מוטורס כי אינם רואים כדאיות במהלך כזה ובחרו לנתק את קשריהם עם היצרנית.

x