$
רכב

ג'נרל מוטורס חושפת מסחרית חשמלית בטווח נסיעה של 350 ק"מ

יצרנית הרכב האמריקאית תמסור עד סוף השנה תמסור 500 מסחריות לחברת השליחויות פדקס. השירות שנקרא ברייטדרופ יכלול גם את התוכנה שעוקבת אחר הסחורה וגם ציוד העמסה

תומר הדר 19:1612.01.21

ג'נרל מוטורס האמריקאית משיקה מותג חדש - BRIGHTDROP, ובתרגום חופשי "מסירה חכמה" והלקוחה הראשונה של המותג החדש תהיה חברת השליחויות הבינלאומית פדקס.

 

ג'נרל מוטורס עצמה השיקה בעבר מספר מותגי רכב מסחרי, לדוגמה המסחריות הרבועות של חברת גרומן, שאפילו יובאו לישראל לפרק זמן קצר, אך BRIGHTDROP היא יותר ממותג רכב חדש - מדובר בשירות אשר כולל גם רכב חשמלי וגם את כל התשתית התומכת בשימוש ברכב החשמלי עבור גורם מסחרי. כלומר למשל גם התוכנה המאפשרת מעקב אחר הסחורה שברכב וגם ציוד ההעמסה.

 

הודעתה של ג'נרל מוטורס על השקת השירות אינה מפתיעה: בניגוד למכוניות נוסעים, רכבים מסחריים גדולים וכבדים נמצאים "על הכוונת" של לא מעט מחוקקים באירופה ובארה"ב, כאשר המטרה העיקרית של הרגולטורים אינה בהכרח רמת הפליטה של הרכב הספציפי, אלא גובה הטבות המס שהארגון שהרכב שייך לו יוכל לקבל. כך, במספר מדינות בעולם נבחן בימים אלה מודל זיכויי המס של חברות גדולות בהסתמך על ביצועיהן הירוקים. כלומר, לדוגמה חברה המתחייבת לשנע את הסחורות שלה אל בית הלקוח באמצעות רכב שלא פולט זיהום, יכולה לקבל בסוף שנה הטבות מס.

 

הרכבים שישמשו לפחות בשלב ראשון את BRIGHTDROP יהיו רכבים מסחריים שג'נרל מוטורס תייצר, אשר ייקראו EV600 ויהיו מסוגלים לנסוע לטווח של כ-350 קילומטרים בין טעינות. 500 היחידות הראשונות יסופקו לפדקס ולאחר מכן לצרכנים נוספים.

 

החשמלית של GM שתיסע בשירות FedEx החשמלית של GM שתיסע בשירות FedEx צילום: איי אף פי
טווח נסיעה של 350 ק"מ בין טעינות טווח נסיעה של 350 ק"מ בין טעינות צילום: רויטרס

 

 

לפי נתונים שהציגה ג'נרל מוטורס, היקף ההכנסות משוק משלוחי החבילות והמזון צפוי לעבור את רף 850 מיליון הדולר בשנת 2025 ואילו עד שנת 2030 צפויה הדרישה לאספקת חבילות שונות במרחב העירוני לצמוח ב78% - וזאת ביחס לעידן הנוכחי שבו בכל מקרה סחורות משונעות על ידי ספקים שונים, החל בחברות שילוח וכלה בשליחי מזון וגם כמובן באמאזון ודומותיה.

 

בראש BRIGHTDROP צפוי לעמוד טראוויס כץ שהגיע מקרן ההון סיכון REDPOINT. כניסתה של ג'נרל מוטורס לתחום המשלוחים תוך שימת דגש על גישה הוליסטית הממוקדת ביותר ממכירה של הרכבים מהווה עוד נדבך במעבר של יצרני רכב רבים ממכירה בלבד למה שמכונה mobility as a service - מודל אשר אינו ממוקד ביצירת רווח רק ממכירת הרכב והטיפול בו, אלא גם ביצירת רווח מכלל השירותים ההיקפיים שהרכב יוצר.

 

המהלך יציב את ג'נרל מוטורס בעמדה תחרותית במגזר המסחרי, לצד יריבתה פורד, וחברות סטארט-אפ כמו ריביאן, ארייבל וקאנו, שמפתחות רכבים מסחריים חשמליים עבור לקוחות, החל מאמזון ועד יונדאי מוטורס.

  

ה-EV600 יהיה בעל שלדה בסיסית זהה לזו של ההאמר ומגוון משאיות GM אחרות, שאמורות להגיע לשווקים בשלוש השנים הקרובות. 500 הרכבים הראשונים יימסרו לפדקס עד סוף השנה, ומשלוחים ללקוחות אחרים אמורים להתחיל בתחילת 2022, לדברי החברה.

x