משפט

פרסום ראשון

בלב בדיקת רשות התחרות נגד פייסבוק - המיזוג עם הסטארט-אפ רדקיקס

פייסבוק ישראל רכשה שני סטארט-אפים בשנים 2018-2019, ולא פנתה לרשות כדי שתבדוק מראש אם רכישות אלה פוגעות בתחרות. הרשות דורשת כעת מפייסבוק נתונים כדי לבחון בדיעבד את שתי העסקאות. אחת מהן, כך נודע, היא של רדקיקס - מפתחת אפליקציית מייל שמתלבשת על תוכנת המייל הארגונית ומוסיפה לה רכיבי צ'ט

תומר גנון והגר רבט 12:5815.12.20

רשות התחרות הורתה לאחרונה לפייסבוק ישראל להעביר לה נתונים על שני סטארט-אפים שהיא רכשה בשנים 2018-2019, בתמורה לעשרות מיליוני דולרים, ולא הוגשה בגינם הודעת מיזוג. אחד משני הסטארט-אפים שהרשות ביקשה לקבל אודותיהם נתונים שונים, כך אישרו ל"כלכליסט" שני מקורות שונים, הוא רדקיקס (Redkix) שאותו רכשה פייסבוק ישראל ביולי 2018.

 

 

 

רדקיקס, שנרכשה תמורת עשרות מיליוני דולרים, פיתחה אפליקציה שמתחברת לשירותי מייל ארגוניים ומעניקה להם תכונות של יישומי צ'ט, כגון ניטור חיבור משתתפים, שיחה מרובת משתתפים או יצירת קבוצות.

 

החברה הוקמה ב-2014 על ידי האחים אודי ורועי ענתבי והיא העסיקה בעת הרכישה כ-60 עובדים. היא גייסה בעבר 17 מיליון דולר בשתי פעימות: ספטמבר 2014 ויולי 2016. בין המשקיעים המרכזיים בה אז נמנו אורן זאב ו-SGVC , של דובי פרנסס וסיילספורס ונצ'רס.

 

אודי ורועי ענתבי אודי ורועי ענתבי צילום: אתר redkix

 

רכישה נוספת של פייסבוק בישראל בטווח השנים הנבדק היא של הסטארט-אפ סרביספרנד (ServiceFriend). עם זאת לא ידוע בשלב זה האם דרישת הנתונים נוגעת גם לחברה זו. סרביספרנד, שנרכשה בספטמבר 2019, פיתחה צ'אטבוט לתמיכה ושירות דרך אפליקצית הוואטסאפ או המסנג׳ר שלהם. מוצר שהיה צפוי להשתלב במערך שירות הלקוחות של מיזם הבלוקצ׳יין של פייסבוק - Calibra.

 

קנסות של עד 8% מהמחזור – עם תקרה

 

דרישת נתונים שמוציאה הרשות היא לרוב השלב הראשון בבדיקת מיזוגים שהיא סבורה שהיו צריכים, אולי, להיבחן על ידיה טרם השלמתם, משום שייתכן והם פוגעים בתחרות. ההחלטה אם להגיש הודעת מיזוג היא בידי החברות, אולם אם הרשות קובעת בדיעבד שלא הוגשה הודעה כדין הן חשופות לקנסות מינהליים.

 

עם זאת במקרים מסוימים, למשל המיזוג בין גוגל לוויז בשנת 2013, גם כאשר הרשות חשבה תחילה כי היה צורך אולי לבחון את העסקה ולאשר אותה בתנאים, היא הגיעה בסופה של הבדיקה למסקנה כי לא הייתה הפרה, והמיזוג לא פגע בתחרות.

 

נציין כי החל משנת 2012 לרשות ניתנה סמכות בחוק להטיל קנסות מינהליים על הפרת חוקי התחרות, שעומדים כיום על עד 8% מהמחזור הכספי. הרף המקסימלי הוא 100 מיליון שקלים. למרות זאת הרשות מתמקדת בבדיקה מול פייסבוק רק בעסקאות משלוש השנים האחרונות, כדי לא להיכנס לשאלות משפטיות כגון סבירות ההליכים או התיישנות.

 

חוק התחרות מגדיר מחזורי מכירות ונתחי שוק שבגינם צריכות החברות לפנות לרשות כדי שתדווא שהמיזוג אינו פוגע בתחרות, או תציב תנאים מסוימים לקיומו. התנאים המרכזיים הם שמחזור המכירות של החברות המתמזגות עולה על 360 מיליון שקלים, אחת מהן היא מונופול בתחומה, או שהמיזוג יהפוך את שתיהן למונופול בתחומן.

 

רשות התחרות האמריקאית לוחצת את פייסבוק בארה"ב

 

ההליכים שבהם פתחה רשות התחרות אומנם מתגלים בסמוך להחלטה של רשות התחרות האמריקאית (FTC) לתבוע את החברה האם בארה"ב על הפרת חוקי ההגבלים, אולם על פי מקורב לנושא הם החלו לפני מספר חודשים וללא קשר אליהם.

 

הממונה על התחרות, מיכל הלפרין, הצהירה בעבר כי מדיניות הרשות היא שהחובות הקיימות חוק התחרות הכלכלית, כגון בקשה מראש לאישור מיזוג, אינן פוסחות על חברות גלובליות הפועלות בישראל.

 

"ראוי שחברות בינלאומיות יישמו את ההוראות של רשויות תחרות בעולם שניתנו בעניינן – גם בישראל, כך שהצרכן הישראלי לא יהיה בנחיתות ביחס לצרכנים במדינות אחרות", צוטטה לאחרונה הלפרין בהודעה לעיתונות לאחר הסדר פשרה (צו מוסכם) עם החבורת Booking.com B.V, שבו נקבע שהיא תסיר מהסכמים עם בתי המלון בישראל את האיסור על פרסום מחירים ותנאים טובים יותר בפלטפורמות מקוונות אחרות.

x