$
רכב

יער של נחשים מעכב את מפעל טסלה בגרמניה

התוכנית של טסלה להתרחב בגרמניה מתעכבת בגלל קושי לא צפוי בדמות נחשים שקבעו את מקום לינתם על עצים ביער שצפוי להיהרס לצורך הקמת המפעל. כריתת היער מושהית עד שיימצא פתרון הולם לדרי המקום

תומר הדר 08:0709.12.20

תוכניותיה של טסלה להקים מפעל חדש בגרמניה כבר בעוד חצי שנה נתקלות באינספור קשיים לא צפויים, חלקם הזויים למדי וחלקם חמורים. לפי דיווחים בגרמניה, טסלה נאלצת להתמודד בימים אלה עם לא פחות מנחשים ישנים שמפריעים להמשך הקמת המפעל.

 

במהלך הקמת אחד מחלקי המפעל נדרשו קבלני הבניין של טסלה לפנות חלקת יער אשר שוכנת בגרונדהייד, הסמוכה לברלין, לצורך בניית אחד מאגפי המפעל. אלא שעם פינוי חלקת היער התגלה כי העצים במקום מאכלסים זן מסוים של נחשים אשר נוהגים לישון במהלך חודשי החורף בין ענפי העצים. עצם הימצאות הנחשים הזעיקה מספר קבוצות מקומיות של אנשי איכות סביבה אשר מיהרו לפנות לרשויות בדרישה לעצור את הקמת המפעל עד שימצא פתרון לנחשים הישנים. ואכן, השבוע הודיע בית משפט מקומי בפרנקפורט לטסלה כי החברה תידרש להקפיא את עבודות הבניה במקום ואת כריתת היער עד למציאת פתרון הולם לאוכלוסיית הנחשים. לפי הודעת בית המשפט: "הסוכנות המקומית להגנה על הסביבה וטסלה יידרשו להתייעצות ויידרשו לקבלת החלטות לצורך הערכת מצב נוספת".

 

היער הסמוך למפעל של טסלה היער הסמוך למפעל של טסלה צילום: רויטרס

 

נחשים אינם המכשול הראשון בדרכו של מפעל הענק החדש של טסלה. בשנה שעברה במהלך עבודות ההקמה של המפעל גילו צוותי חפירה פצצות ישנות ממלחמת העולם השנייה שלא התפוצצו אף שהוטלו על ידי בעלות הברית. בעקבות זאת הושבתה העבודה במקום למשך מספר שבועות, עד לפירוק הפצצות.

 

בנוסף לכך גם תושבי כפרים באזור הצליחו לעכב את הקמת המפעל למשך פרק זמן קצר בטענות כי המפעל יפגע במקורות המים של הכפר ויביא לזיהום.

 

לצד הנחשים והפגזים, טסלה גרמניה נאלצת להתמודד עם בעיה נוספת: קושי בגיוס עובדים. באופן מפתיע הגרמנים לא ממהרים לעבוד אצל מי שנחשבת ליצרנית אשר נמצאת בחוד החנית של פיתוח הרכב החשמלי. לפי פרסומים בגרמניה, מפעל טסלה החדש זקוק לכ־7,000 עובדים כדי להתחיל לפעול בשלהי 2021, ועד תום 2022 צריכים להצטרף אליהם 5,000 עובדים נוספים. עם זאת, טסלה הצליחה עד כה לגייס רק 2,000 עובדים בלתי מיומנים. מעבר לכך, טסלה גם טרם הצליחה לגייס עובדים מומחים, כלומר עוד 100 מהנדסי רכב. זאת אף שמהנדסי רכב אינם נחשבים למצרך נדיר בגרמניה, בטח לא באזור בו בחרה טסלה להקים את מפעליה. על רקע זאת נאלצת טסלה לגייס עובדים מחוץ לגרמניה אשר יעבדו במפעל.

 

לפי פרסומים בגרמניה, הגרמנים עצמם חוששים מעבודה אצל יצרנית רכב, שבניגוד למרצדס, ב־מ־וו ודומותיהן נוהגת לגייס עובדים ולפטרם במהרה כנהוג בסטארט־אפים. בנוסף לכך מצטטים אמצעי התקשורת הגרמניים עובדים במפעל טסלה הגרמני ההולך ומוקם, אשר מתארים אווירה בעייתית בעבודה, לחץ וכאוס בעבודה. טסלה עצמה כבר פיטרה עובדים, כולל בכירים, במפעל הגרמני ההולך ונבנה.

 

גישתה של טסלה, לכאורה, לעובדיה בגרמניה אינה ייחודית לאירופה. תחקיר אשר פורסם ב־2018 בארצות הברית טען לתנאי עבודה ירודים, משמעת ברזל ועבודה שוחקת גם במפעל טסלה בפאלו אלטו, ארצות הברית.

x