$
רכב

איגוד יבואני החלפים לרכב: ניתן להוזיל את הטיפולים במוסך

בתגובה לממצאי רשות התחרות כי החלפים בישראל יקרים מאד, וחלקם אפילו היקרים בעולם, טוען האיגוד כי הרשות לא לקחה בחשבון למשל שיש חלקי שמתאימים לכמה כלי רכב. למשל מסנן יכול לשמש גם ברכב יוקרה וגם ברכב עממי, ולכן לא ניתן לקבוע שמחירו מחושב מאחוז מסוים מערך הרכב

תומר הדר 13:2007.12.20

איגוד החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, הגוף שמייצג את יבואני חלקי החילוף לישראל, יוצא נגד נגד רשות התחרות, במסמך ששלח לרשות התחרות בתגובה לממצאים שפורסמו על ידיה לאחרונה בנושא מוכר היטב: יוקר חלקי החילוף בישראל 

 

עפ"י רשות התחרות, חלקי החילוף לרכב בישראל אינם זולים ובמקרים אפילו היקרים בעולם. הרשות ניתחה מספר גדול של כלי רכב ממגוון סוגים וקבעה: "ייתכן שישנם יבואנים שמוזילים את מחירו של רכב כדי לפצות על שחיקה ברווחיות באמצעות ייקור של החלפים".

 

בעבר ניסו גופים רגולטוריים שונים להצביע על קשר ישיר ובעייתי בין יבואני הרכב לחברות הליסינג. במסגרת זו יבואני הרכב "מנפחים" את מחיריהם של חלקי חילוף שמתבלים במכוניות ששייכות לציי הרכב - ומכיוון שחברות הליסינג רוכשות מאות אלפי יחידות מהם, יש להעניק לחברות הליסינג הנחה. חלקי חילוף כאלה גם משמשים לקוחות פרטיים שכלל לא מחזיקים במכונית ליסינג, והלקוחות הפרטיים נאלצים לשלם מחיר גבוה שמכסה על ההנחות שבחברות הליסינג מקבלים.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: תומר הדר

 

בעבר ניסו רגולטורים גם להצביע על קשר דומה בין יבואני הרכב לחברות הביטוח, כאשר מחירי חלקי פח וצבע "מנופחים" כדי שהמוסכים שרוכשים את החלפים יוכלו לקבל עליהם הנחות נאות, שוב, על גבו של הצרכן הפרטי.

 

תגובתם של יבואני חלקי החילוף מתייחסת ישירות לממצאי רשות התחרות וקובעת בין היתר כי רשות התחרות טועה במחקריה, בין השאר משום שחלקי חילוף מסוימים יכולים לשמש במספר רכבים. למשל מסנן יכול לשמש גם ברכב יוקרה וגם ברכב עממי, ולכן לא ניתן לקבוע כי מחירו מגיע למשל לאחוז מסוים מערך הרכב. עוד טוען איגוד יבואני החלפים, כי השימוש במכונית בת 5 שנים, כפרמטר להערכת מחירם של חלקי חילוף, אינו נכון משום שמחירו של הרכב עשוי להשתנות בהתאם לתנאי השוק.

 

בנושא הוזלת חלקי החילוף באיגוד מציעים להעלות את מודעות הצרכן ליכולת להשתמש בחלקי חילוף שאינם מקוריים, מה שמוזיל את עלות הטיפול. עוד דורשים יבואני חלקי החילוף כי יבואני רכב שאינם מציעים חלקי חילוף תחליפיים במוסכיהם (כנדרש בחוק) ייקנסו ואכיפה על מוסכים תבוצע בפועל. בנוסף ממליצים יבואני חלקי החילוף שמשרד התחבורה יזום "הדרכות" לגורמים משפיעים בענף המוסכים וציי הרכב כדי להעלות את המודעות לשימוש בחלקי חילוף תחליפיים.

 

x