$
משפט

קריסת חניון הברזל: כתבי אישום נגד המהנדסים, נסגר התיק נגד דניה סיבוס והמנכ"ל גינזבורג

כתבי האישום בגין גרימת מוות ברשלנות הוגשו נגד המהנדסים חנוך צחר ואריאל בבג'נוב, וכן נגד שותפויות המהנדסים מילר, שנבל, צחר ושות' וירון-שמעוני - שחם, שייעצו וליוו את הפרויקט שנבנה על ידי חברת דניה סיבוס. התמוטטות תקרת החניון בספטמבר 2016, בה נהרגו 6 בני אדם, התרחשה תחת עומס של כשליש מהתקן

תומר גנון ועמיר קורץ 11:2903.12.20

פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הגישה היום (ה') לבית משפט השלום בעיר כתב אישום על גרימת מוות ברשלנות של 6 עובדים בחניון הברזל בת"א. האישום הוגש נגד המהנדסים חנוך צחר ואריאל בבג'נוב, וכן נגד שותפויות המהנדסים מילר, שנבל, צחר ושות', וירון-שמעוני-שחם, שייעצו וליוו את הפרויקט שנבנה על ידי חברת דניה סיבוס. התיק נגד דניה והמנכ"ל שלה, רונן גינזבורג, נסגר. 

 

אסון קריסת החניון התת קרקעי ברחוב הברזל אסון קריסת החניון התת קרקעי ברחוב הברזל צילום: יובל חן

 

על פי הודעת הפרקליטות, במהלך שנת 2008 נחתם חוזה לקבלת שירות ייעוץ בין חברת אחוזת חוף לבין משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ. במסגרת החוזה הוטל על המשרד לבצע תכנון והכנת אומדן מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל אביב. במהלך שנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז שפרסמה עיריית תל אביב להקמת החניון ברחוב הברזל. לאחר זכייתה העבירה אפריקה ישראל את עבודות התכנון והביצוע לחברת דניה סיבוס.

 

חברת דניה התקשרה בחוזה עם שותפות משרד מילר, שנבל, צחר ושות', לתכנון החניון. במסגרת התקשרות זו נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במידה שהמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום בתכנון הקונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית בגובה של 20% מדמי החיסכון. מיום חתימת החוזה החל המהנדס צחר לתכנן את הקונסטרוקציה של חניון הברזל. צחר כלל לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת חניון הברזל ובכך סטה בצורה גסה מהסטנדרט המקצועי המתחייב. ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, בין היתר, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי התהום, וזאת על רקע התמריץ הכלכלי.

 

עוד עולה מכתב האישום כי צחר תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים ומועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי, שהוגש למכרז על ידי משרד ירון-שמעוני-שחם.

 

בהמשך לאמור, בהתאם לנוהל העבודה, הועברה על ידי מילר ושות' התוכנית הקונסטרוקטיבית של החניון לאישור משרד ירון-שמעוני-שחם, אשר היה אמון על הבטחת איכות מטעם חברת אחוזת החוף. במהלך נובמבר 2014, נתן המהנדס בבגנוב אישור מטעם משרד ירון -שמעוני-שחם לביצוע תוכנית הקונסטרוקציה של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי. אי-ביצוע בדיקה זו הביא לכך שהתוכנית הקונסטרוקטיבית נותרה בעינה והמשיכה להיות תוכנית מסוכנת. בשל ההתרחשות המתוארת, עבר הפרויקט משלב התכנון לשלב הביצוע, על יסוד תוכנית לקויה וכושלת שערך צחר, אשר בגינה נגרמה לבסוף התמוטטות תקרת החניון.

 

ב-5.9.16, במהלך השלמת עבודת הבנייה של חניון הברזל על ידי דניה סיבוס, כשלושה שבועות בלבד לפני תאריך היעד לפתיחת החניון, התמוטטה תקרת החניון בדרך של חדירת התקרה לעמודים. כתוצאה מכך נהרגו 6 בני אדם ונחבלו 23 בני אדם נוספים. התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו הייתה צריכה לעמוד לפי התקן. העומס שהייתה התקרה צריכה לשאת היה עומס גבוה במיוחד, הכולל את המשקל העצמי של התקרה ועומסים קבועים נוספים, כגון שכבת בטון הגנה בעובי של כ-70 ס"מ, חצץ בעובי של 20 ס"מ ואדמת חמרה. בנוסף לכך, תוכננה לנסוע מעל תקרת החניון רכבת קלה, ויועד בה אזור נפרד לחניית כבאית אש.

 

שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד.

 

 צילום: שאול גולן

 

כתב האישום הוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות המחוז, שבו התקבלו טענות חברת דניה סיבוס שיוצגה על ידי עוה"ד ז'ק חן ושי איילון; מנכ"ל החברה, רונן גינזבורג, שיוצג על ידי עו"ד איתן מעוז; מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי, שיוצג על ידי עוה"ד גיל דחוח, איתן אוריה וחן בראון; והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות', שיוצגה על ידי עוה"ד גדי טל ויאיר גולן.

 

עו"ד יוליה שנקר, המייצגת את משפחתו של דניס דיאצ'נקו ז"ל, שנהרג בקריסת החניון, וכן את מרק נזרוב, שנפצע, מסרה לאחר הגשת כתב האישום: "יותר מ-4 שנים שמשפחות הקורבנות נאלצו להמתין להגשת כתבי האישום. אלמנות, יתומים, הורים שכולים ופצועים אשר מחכים ליומם בבית המשפט. בהתאם להחלטת בית המשפט העליון, לא ניתן היה להתקדם בתיקים האזרחיים בלא הגשת כתבי האישום, מצב שהעמיד את משפחות הפצועים וההרוגים מול שוקת שבורה. כעת, משהוגשו כתבי האישום, כולי תקווה שההליך האזרחי יגיע לסיומו והנפגעים יוכלו לקבל פיצוי כספי אשר יקל, ולו במעט, את כאבם הקשה".

 

ד"ר הדס תגרי קואל, מנכ"לית "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה'", מסרה: "אסון קריסת חניון רמת החייל והכשלים התכנוניים שגרמו לו – כפי שהם מפורטים בכתב האישום שהוגש – חשפו פעם נוספת את כשל הפיקוח של רשויות המדינה על היבטי הבטיחות של תכנון מבנים בישראל וביצועו הלכה למעשה. כשלים חמורים אלה, שנחשפו במלוא השלכותיהם הקטלניות כבר באסון ורסאי בשנת 2001, הביאו לרפורמה חקיקתית שייסדה את מכוני הבקרה שאמורים לבצע פיקוח שכזה שמטרתו לאתר כשלים וליקויים בהליך התכנון והביצוע - כגון אלה שנפלו על פי הנטען בתכנון וביצוע חניון הברזל - ולתקנם מבעוד מועד, וזאת בטרם יגבו את חייהם של העובדים בבניית המבנה או המשתמשים בו לאחר השלמתו. ברם, שוב ושוב דחה משרד האוצר את תחילת פעילותם של מכוני הבקרה ויישום פיקוח חיוני זה, אשר טרם נכנס לתוקף.

 

"חשוב שגורמי התכנון והביצוע שכשלו בהתנהלותם המקצועית יישאו באחריות משפטית לתוצאות הטרגיות של מחדליהם - כפי שהעמדתם לדין היום נועדה להשיג. אבל חשוב הרבה יותר שהמדינה תיישם ללא דיחוי את אחריותה לפקח על בטיחות המבנים בישראל, כדי שאסונות מחרידים אלה, והמחיר הנורא שגבו בחיי אדם ושלמות גופם ונפשם של אנשים כה רבים, לא יתרחשו פעם נוספת".

 

בהמשך להודעת הפרקליטות, מדניה סיבוס נמסר: "גם בהזדמנות זאת אנו רוצים להביע את צערנו הכבד על מותם של ששת הפועלים באירוע קריסת החניון ולהשתתף בצערן העמוק של המשפחות. אנחנו מברכים על כך שטענותיה של דניה בשימוע, שלפיהן היא אינה אחראית לתאונה הטראגית, התקבלו על ידי הפרקליטות והתיק נגדה ונגד מנכ"ל החברה, רונן גינזבורג, נסגר. אנחנו רוצים להודות לעו"ד איתן מעוז, עו"ד ז'ק חן ועו"ד שי אילון על מקצועיותם ומסירותם. דניה תמשיך לצעוד קדימה בראש מורם, בהובלתו של המנכ"ל גינזבורג, ולהוביל את ענף הבנייה בישראל במקצועיות, בבטיחות ובאמינות המאפיינים אותה במשך עשרות שנות פעילותה".

x