$
רכב

פרסום ראשון

משרד התחבורה יאפשר יבוא של חלקי חילוף בטיחותיים מקוריים בלבד

על פי נוסח התקנות החדש, במקרה שחלקי חילוף בטיחותיים לרכב יתבררו כפגומים, יידרש היבואן לדווח על כך תוך 10 ימים בתקשורת, כפי שנהוג במקרה של ריקול; בנוסף נקבעה לראשונה רשימת מוצרים בטיחותיים שניתן לייבא לישראל רק כמקוריים - כגון כריות אוויר ויחידות בקרת מהירות - מה שעלול לייקר משמעותית את מחיריהם של חלקי חילוף מסוימים

תומר הדר 12:1715.11.20

משרד התחבורה נערך לשורה של שינויים בחוק רישוי רכב, שצפויים להשפיע על יבוא של חלקי חילוף - הן מבחינת סוגי החלפים המותרים ביבוא, והן מבחינת מהות ההיתרים והרישיונות החוקיים בהם יחזיק היבואן.

 

 

כרית אוויר ברכב כרית אוויר ברכב צילום: shutterstock

 

בפועל מדובר בהרחבה של שורת הקלות אשר פורסמו בכלכליסט, הכוללות בנוסף התיחסות ליבוא של חלקי חילוף בטיחותיים והסדרה חוקית של ריקולים לחלקי חילוף. כך, על פי נוסח התקנות החדש, במקרה בו יתגלה כי חלקי חילוף בטיחותיים לרכב הם פגומים, ידרש היבואן לדווח תוך עשרה ימים בלבד על הימצאו של ליקוי בטיחותי בחלקי חילוף. ההודעה תבוצע באמצעות התקשורת, כפי שנהוג במקרה של ריקול של מכונית. עם זאת, בניגוד למכונית הנוסעת בכבישי ישראל ולא יכולה לעבור את הטסט השנתי אם בעליה לא ביצע את הריקול, משרד התחבורה אינו מתווה נוהל למצב בו חלק בטיחותי זומן לריקול – והריקול לא בוצע.

 

מלבד נושא הריקולים לחלקי החילוף הבטיחותיים, משרד התחבורה גם קובע לראשונה רשימה של מוצרים בטיחותיים שניתן לייבא לישראל רק כמקוריים, כלומר רק כאלה אשר מיוצרים על ידי יצרן הרכב. יש להדגיש כי מדובר במצב אשר עלול לייקר משמעותית את מחיריהם של חלקי חילוף מסוימים, זאת לאור העובדה שלא יתאפשר יותר לייבא את החלפים הללו מתוצרת יצרנים תחליפיים.

 

רשימת החלקים שיהיה מותר לייבא רק כמקוריים כוללת כריות אוויר לרכב, יחידות בקרת מהירות, מכלולי הגה אשר כוללים בתוכם כריות אוויר וגם יחידות בקרת שיוט לרכב. עם זאת, לפי משרד התחבורה יהיה ניתן לייצר החרגות במקרים שבהם היבואן יוכל להוכיח כי החלק עומד בדרישות תקינה מסוימות אשר מוכיחות כי החלק דומה במהותו לחלק המקורי. הליך אישור זה עלול להיות מסובך למדי ולייצר מצב בו בפועל, כאשר צריך למשל להרכיב ברכב כרית אוויר - רק כריות אוויר מקוריות, מוצר יקר מאוד, ייובאו לישראל. כך, זה עלול אפילו להוביל למקרים של רישום רכב כ"אובדן להלכה", בגלל חוסר כדאיות כלכלית לתקן את הרכב.

x