$
רכב

ניתוח כלכליסט

פנגו - כבר מזמן לא רק אפליקציית תשלומים על חנייה

ב-2007, הרבה לפני שפינטק הפכה להיות מילת באזז, הקימה מילגם את פנגו. החברה שנועדה להיות אפליקציית תשלומים על חנייה בכחול לבן, הפכה לארנק דיגיטלי ששווה 550 מיליון שקל ותאפשר בעוד חודש תשלומים בתחבורה הציבורית. היא גם בונה על המכוניות החשמליות כמנוע הצמיחה הבא

אודי עציון 18:0210.11.20

יש חברות שיש להן לקוחות חוזרים, ויש כאלה שנהנות ממשקיעים חוזרים. לפני שנתיים מכרה קרן תש"י 36% ממילגם, החברה האם של פנגו, לפי שווי של 280 מיליון שקל. כעת היא רוכשת ביחד עם חברת הביטוח הראל 44% מפנגו לבדה לפי שווי של 550 מיליון שקל לחברת הבת.

 

השווי הגבוה של פנגו בעסקה בולט לעומת עסקת הייטק אחרת שהוכרזה היום: טלדור, שמעסיקה 2,500 עובדים נמכרה לוואן תמורת 250 מיליון שקל, מחצית משוויה של פנגו, שמעסיקה רק 70 איש.

 

טלדור הרוויחה במחצית הראשונה של 2020 8 מיליון שקל, על הכנסות בסך 370 מיליון שקל. הנתונים של פנגו הפרטית אינם פומביים, אבל תחום הפעילות שלה הוא אחד הלוהטים בשוק: תשלומים דיגיטליים. פנגו שהוקמה ב-2007 הייתה חברת ארנק דיגיטלי הרבה לפני שהמושג הזה, או פינטק, הפך פופולרי.

 

 

 

מילגם, אחת הספקיות הגדולות של הרשויות המקומיות בארץ, הקימה אותה במקור כדי לעסוק בגביית דמי חנייה, תחרות לסלופארק הוותיקה יותר, ותחליף לכרטיסי החנייה מנייר. באותה שנה היא זכתה במכרז החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי והפכה לספקית בלעדית של שירותי תשלום על חנייה באמצעות הסמארטפון ברוב הרשויות המקומיות, שוק שמגלגל כ-300 מיליון שקל השנה. סלופארק הצליחה לקצר את תקופת הבלעדיות שלה, והתחרות הפחיתה את התעריפים של שתי החברות, שבעבר גבו 40 אגורות לכל הפעלת תשלום על חנייה. פנגו קיבלה במסגרת ההסכם עם הרשויות המקומיות כ-3.5% מתקבולי החנייה, אך לאחר סיומו ב-2019 חתמה על חוזים נפרדים עם כל רשות ורשות, תמורת נתח שהתכווץ לפי ההערכות ל-1-2 אחוזים, תלוי ברשות.

 

רועי אלבז מנכ"ל פנגו רועי אלבז מנכ"ל פנגו צילום: פנגו

 

אבל במקביל ידעה פנגו, המנוהלת בידי רועי אלבז, להרחיב את השימוש בה לתחומים נוספים, כאשר לצד שירותים נוספים בתשלום של 7.9 שקלים לחודש על תזכורות להאריך ולסיים את החנייה, סכום זהה עבור חילוץ רכב תקול והחלפת גלגל, ו-2 שקל לחודש על תיקון תקרים בפנצ'ריות, או איסוף הרכב לטסט ולמוסך ותיקון תקרים תמורת 288 שקל לשנה.

 

בינתיים מתמודדת החברה עם תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה, בטענה ששירות סיום החנייה האוטומטי בתשלום "זזתי" אינו מופסק בדיוק ברגע שהרכב מפנה את החנייה והמשתמש עשוי להיות מחויב על 10 דקות נוספות. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע מוקדם יותר השנה כי הוא מתנגד לפשרה בתביעה, שכן לדבריו פנגו הטעתה את הצרכנים בפרט מהותי בעסקה.

 

במקביל להרחבת התשלום על חנייה בכחול לבן לתשלום בחניונים רבים, השיקה פנגו שירותי תשלום על נסיעה בכבישי אגרה, כמו כביש 6 צפון והנתיב המהיר בכניסה לת"א ותשלום על דלק ומוצרים בחנויות הנוחות של סונול והחלה למכור ביטוחי רכב ל-2.3 מיליון משתמשיה.

 

ב-15 בדצמבר תיכנס פנגו גם לתחום התשלומים בתחבורה הציבורית, כאשר יושקו סוף סוף אפליקציות התחבורה הציבורית, כאשר זו של פנגו ומוביט היא אחת מהשלוש שזכו במכרז משרד התחבורה. שלושתן לא יגבו כסף על השירות מהמדינה, וצפויות להרוויח מפרסום למשתמשים ומשירותים משלימים.

 

מילגם, שתשמור על שליטה בפנגו באמצעות 51% המניות שיישארו ברשותה, שותפה של חברת טעינת המכוניות החשמליות EV-EDGE של ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה, לקסוס ו-GAC הסינית בהקמת תשתית טעינה בערים. השתיים זכו בין השאר במכרז להקמת מאות עמדות הטעינה בחניונים העירוניים בת"א, בכפר סבא, הרצליה, ראש העין, ועוד. תשלום על טעינת חשמליות יהיה אחד ממנועי הצמיחה שלה בשנים הבאות. עוד לא ברור אם תתמודד במכרז שפרסם משרד האנרגיה לאפליקציה לאומית שתציג את מקומי עמדות הטעינה של הרשתות השונות במקום אחד, או שתשיק אחת בעצמה, שכן המכרז הממשלתי אינו כולל אפשרות חשובה למשתמשים של תשלום עבור הטעינה, רק של איתור העמדות.

 

"פנגו כבר מזמן לא רק אפליקציית תשלומים על חנייה", אומר המנכ"ל אלבז. "נמשיך להרחיב את הפעילות שלנו כארנק דיגיטלי, כך שאפשר יהיה להשתמש באפליקציה למגוון רחב של תשלומים בתחום".

x