$
רכב

ניתוח כלכליסט

מחירון הרכב החדש של ישראל יוצא לדרך לא ברורה

"מחירון הרכב החברתי" שיזמה שרת התחבורה מירי רגב מעורר כמה שאלות, כמו מה יעשו חברות הליסינג, מתי יסכימו חברות הביטוח לשפות את בעלי הרכבים לפי ערכי "מחירון העם" ואיך יגיבו בעלי המכוניות כשיתברר להם שערך מכוניותיהם ירד

תומר הדר 20:0429.10.20

מחירון הרכב החברתי של מדינת ישראל יוצא לדרך: כפי שנחשף אתמול בכלכליסט, משבוע הבא יחל התהליך של הזנת נתוני עסקאות של רכישת מכוניות משומשות למערכת של משרד התחבורה, שבבוא היום תהפוך למחירון הרכב של ישראל.

 

 

 

על שתי עובדות אין עוררין: ראשית, מחירון הרכב של ישראל, המחירון העממי של משרד התחבורה, הוקם בזמן שיא. שנית מחירון הרכב של לוי יצחק הוא מונופול בשוק הרכב הישראלי וכל ניסיון של כלכליסט בכתבות עבר להצביע על קשר בין לוי יצחק לאינספור הגופים אשר מפרסמים במחירון הרכב שלו נדחה מיידית על ידי כל הגופים אשר עוסקים בסחר ברכב בישראל. אותם גופים מפרסמים במחירון הרכב של לוי יצחק מדי חודש בסכומים של אלפי לעשרות אלפי שקלים, גופים שלוי יצחק הוא גם זה שקובע את שווי המלאי שלהם.

 

ועם זאת, השקתו החגיגית של "מחירון העם" של משרד התחבורה מעלה לעת עתה הברה יותר שאלות משהיא מספקת תשובות. הודעתו של משרד התחבורה בנושא, שניכר כי חוברה בחופזה וללא עודף מחשבה, כוללת ציטוט אשר מופיע בחלקה העליון של ההודעה אך לא מופיע בתוך ההודעה.

 

ככל הנראה מדובר בציטוט מפי השרהמירי רגב (שמוזכרת למכביר) לפיו המחירון "מציג מחיר ריאלי של הרכב ואשר מייצג אינטרסים של האזרח ולא של גורמים בעלי עיניין כמו חברות הביטוח וחברות הליסינג". ציטוט זה הושמט משום מההודעה החפוזה של משרד התחבורה – אך דווקא ציטוט זה טומן בחובו את עיקר הבעיה עמה מתמודד "מחירון העם": חברות הביטוח וחברות הליסינג.

 

עוד עיקרון מנחה וחשוב מאוד שלא שונה למרות הצהרות עבר של שרת התחבורה: המידע עבור המחירון יימסר באופן וולנטארי לחלוטין - מי שרוצה ידווח. ומה בנוגע למי שישקר? לפי משרד התחבורה קיימים מנגנונים שימנעו דיווח של נתונים חריגים.

 

חברות הליסינג לא ימהרו לדווח ביוזמתן

 

חברות הליסינג הן אלה שחולשות כיום על רוב שוק הרכב המשומש בישראל. מי שאינו מכיר את התמונה המלאה עשוי לחשוב כי הן חולשות רק על מחירי הרכבים שהן בעצמן מוכרות ללקוחות, (מכונית שסיימה 3 שנות חוזה ליסינג וכעת יוצאת לשוק), אך בפועל חברות הליסינג הן גם אלה שאחראיות לחלק ניכר מעסקאות הטרייד אין במשק. פלוני קונה למשל מאזדה או טויוטה בת 3 שסיימה חוזה ליסינג - ומביא בעצמו לחברת הליסינג מכונית בת 6-5 שנים בעסקת טרייד אין.

 

הצהרת משרד התחבורה אשר ממהרת להגדיר את חברות הליסינג כ"גורמים בעלי עניין" אינה שגויה: חברות הליסינג הן אכן גורמים בעלי עניין – או במקרה זה בעיקר חוסר עניין. כיום יש  תמימות דעים בקרב רוב חברות הליסינג כי לא ימסרו דיווחים על מחירי מכירה למשרד התחבורה כל עוד אין כל חובה בחוק לעשות זאת. לראיה, כל חברות הליסינג המדווחות לא מיהרו להודיע לבורסה כי מחירון חדש יצא ולא נרשמה בהלה במגרשים. מבחינת חברות הליסינג, מה שהיה הוא שיהיה. גם יתר גופי הסחר הגדולים שמוכרים מדי שנה מאות אלפי מכוניות לא ממהרים להתרגש.

 

"חברות הביטוח הן גורמים אינטרסנטיים"

 

בנוסף, משרד התחבורה עושה טעות קריטית ומגדיר את חברות הביטוח כגורמים אינטרסנטיים. זו טעות לחשוב כי מחירון של רכב משומש תקף רק לגבי הקונים והמוכרים: כאשר מכוניתו של פלוני נהרסת בתאונה, חברת הליסינג משפה לפי מחיר מחירון – מחירון לוי יצחק.

 

לדברי גורמים אשר מקורבים למשרד התחבורה – בשבועות האחרונים ניסו אנשי משרד התחבורה לשכנע גורמים אשר נוגעים לדבר בממונה על שוק ההון להורות לחברות הביטוח לשפות את הישראלים לפי ערכי "מחירון העם" של משרד התחבורה. בחברות הביטוח ובממונה לא השתכנעו והודיעו כי הדבר יבוצע, אם בכלל, רק לאחר שהמחירון החדש יצבור תנופה.

 

במשרד התחבורה ממהרים להצהיר כי המחירון החדש "יתרום להוזלת פרמיות הביטוח" – זאת לפי ההיגיון הפשוט שכאשר המכונית שווה פחות, עלות הביטוח זולה יותר. אלא שגורמים בתחום ממהרים לערער על קביעה זו דווקא מאותה סיבה: כאשר מחירון המכוניות ירד – הלקוחות יצאו למלחמה. מה שמביא אותנו לנקודה בעייתית נוספת: כיום נוסעות בכבישי ישראל מיליוני מכוניות שבעליהן עלולים לקום מחר בבוקר ולגלות שערכן ירד בגלל "מחירון העם". הדבר עלול לגרום ללא מעט בעיות במעבר החלק למחירון החדש.

 

בכל מקרה, לפחות לעת עתה שוק הרכב בישראל מוצא עצמו ניצב בפני מצב חדש ומעניין שתוצאותיו, אם ייצאו לפועל, יורגשו בשנה הבאה. כעת נותר רק להמתין ולראות האם הישראלים ילחמו על המגיע להם, או שימהרו להצטייד במכונית משומשת.

x