שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

צה"ל ממשיך ללמד חיילים נהיגה כרגיל, בניגוד למגבלות משרד הבריאות

זהר עומדת להתגייס מבלי שתספיק להוציא רישיון. דורון לא יכול להשתמש במשאית שקנה לעבודה, כי אין טסטים. כבר יותר מחודש מושבתים בגלל הקורונה 5,500 מורי נהיגה ועשרות אלפי תלמידים. חוץ מאשר בצה"ל

אודי עציון 07:2022.10.20

"כבר היה לי תאריך לטסט. 29 בספטמבר, אחרי חצי שנה של לימודי נהיגה. ואז סגרו את הכל. בשבוע הבא אני מתגייסת, לא יודעת איך אוכל להגיע לשיעורים ולטסט חדש", מספרת בייאוש זהר גולדשטיין-כשר (19) מרמת אפעל. זהר היא אחד מעשרות אלפי ישראלים שעדיין תקועים בגלל עצירת מבחני הנהיגה עם תחילת הסגר השני לפני יותר מחודש. ואיתם יושבים בבית 5,500 מורי נהיגה ורכיבה.

 

"כמעט לכל החברות שלי כבר יש רישיון", מספרת זהר, "אני אמשיך להיות תלויה באחרים גם כשאצא לחופשות סוף שבוע. אי אפשר אפילו להזמין טסט עכשיו להמשך. האנשים שמנהלים את כל המשבר הזה לא חושבים על האזרח הקטן כמוני. נראה כאילו שסורים דברים באופן שרירותי. כל השיעורים שלי בחודשים האחרונים התקיימו כשאני והמורה עם מסיכות, עם חלונות פתוחים ועם אלכוג'ל, לפי כל ההנחיות. כמה סיכון הדבקה עוד נשאר ככה?".

 

זהר תתגייס ללא רישיון, לדורון (65), קבלן עבודות חשמל מתל אביב, השבתת הטסטים פוגעת בפרנסה. "כבר חודש עומדת ליד הבית שלי משאית קטנה שקניתי לעסק, כדי להוביל ציוד וחומרים", הוא מספר. "קניתי בעצת רואה החשבון שלי רכב שדורש רישיון C1, וכל ההוצאות מוכרות בו, מה שהיה אמור להקטין את ההוצאות שלי. התחלתי כבר לפני חודשיים לקחת שיעורים כדי להוציא את הרישיון למשאית קטנה, ומכרתי את הרכב הקודם. עכשיו אני מוצא את עצמי לוקח את הטוטו של הבת שלי כדי להתנייד, ומשלם על הובלות שהייתי יכול לעשות בעצמי. גם ככה לא קל כעת להניע פרויקטים, למה המדינה מוסיפה ומקשה עלינו? איזה סיכון יש כשאני יושב לבד עם מסיכות ברכב הגדול עם מורה נהיגה או בוחן? למה לא מאפשרים לנו לפחות להתחיל לקבוע שיעורים וטסט?".

 

 

 צילום: מיכאל קרמר

 

ההשבתה הגורפת של מערך לימודי הנהיגה לא מבדילה בין מכוניות ורכב דו-גלגלי, שם מתקיימים השיעורים והמבחנים באוויר הפתוח. "לפני הסגר הייתה עלייה בביקוש לשיעורים מצד אנשים שאיבדו את פרנסתם ומבקשים להוציא רשיון לקטנוע כדי להתפרנס כשליחים, אחד התחומים הבודדים שנזקקים כיום לעובדים. ודווקא האנשים האלה יושבים כעת בבית, אחרי שהמדינה פגעה בהם. ההחלטות מלמעלה לא מידתיות, סוגרים את הכל בלי לחשוב לעומק", אומר מורה נהיגה ותיק לרכב דו-גלגלי.

 

אלא שמתברר שההשבתה חלקית, שכן בזמן שהמערכת האזרחית מושבתת מאונס, בצה"ל נמשכים לימודי הנהיגה הצבאיים כרגיל, כדי להכשיר חיילים לנהיגה במשאיות ובהאמרים. לצה"ל יש סמכויות רישוי משלו, ובצבא הוחלט שגם המקרה הזה מגבלות קבינט הקורונה לא חלות עליו, למרות שהצבא נאבק גם הוא בגל הדבקות בבסיסיו.

 

אפי רוזן, ראש אגף הרישוי במשרד התחבורה, כתב השבוע למורים המודאגים כי "ההקלות בסגר אינן מאפשרות בשלב הזה את חידוש לימודי הנהיגה, ויוחזרו ככל הנראה רק כאשר תאושר החזרת פעילות שכרוכה בקבלת קהל. למרות זאת אנחנו פועלים כל כעת להחזרת השיעורים, בשום שכל, מתוך דאגה לפרנסת המורים וגם לבריאותם".

 

 

טסט טסט צילום: ערן גרנות

 

 

כרגע מתוכן משרד הרישוי להחזיר את הטסטים, שמבוצעים בידי חברות פרטיות, ב-7 בנובמבר, התאריך שבו אמורים הבוחנים לשוב לעבודה מהחל"ת אליה הוצאו. אבל אין טעם בהחזרת הטסטים בלי אישור למורים לחזור וללמד לקראתם, בעיקר כאשר המורים נדרשים להגיע בעצמם למבחנים של תלמידים ולמסור לבוחנים את רכב לימוד הנהיגה, הדרוש

לביצוע המבחן.

 

ממשרד התחבורה נמסר: רשות הרישוי פועלת על פי הנחיות קבינט הקורונה וצו הבריאות. שיעור נהיגה מוגדר כקבלת קהל, ולכן הוא לא עומד במסגרת ההקלות עליהן הוחלט לאחרונה. המשרד ביקש להחריג את מורי הנהיגה מההגבלות, אולם לצערנו משרד הבריאות לא אישר את הבקשה. החזרת שיעורי הנהיגה והבחינות המעשיות, מותנית כיום באישור משרד הבריאות".

 

מדובר צה"ל נמסר: "קיימת אחריות עליונה בשימור כשירותו ורציפותו המבצעית של צה"ל, לרבות הכשרת נהגים. הפעילות מתקיימת על פי הנחיות הקורונה המחייבות, על פי הנחיות משרד הבריאות ופקודות אגף המבצעים, לימודי הנהיגה מתקיימים תחת הנחיות מחמירות של עטיית מסכות ושמירת מרחק, בקפסולות למידה, של שני חיילים ומורה נהיגה צמוד אליהם והקפדה על עטיית מסיכות ושמירת מרחק".

 

 

x