שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

אילו יצרני רכב ישלמו קנסות על פליטת מזהמים ואיך זה ישפיע על שוק הרכב הישראלי

חלק מיצרני הרכב הפופולריים בישראל צפויים לקבל קנסות בשל תקנות שנכנסו באירופה לפני כחודשיים האמורות לדאוג לייצור של מכוניות נקיות יותר. את המחיר ישלמו מדינות בהן המודעות הצרכנית בעת רכישת רכב נמוכה יחסית

תומר הדר 12:0313.10.20

יצרני הרכב האירופים נמצאים בעיצומו של מרוץ תובעני במיוחד, לא נגד הקורונה, אלא נגד עצמם ונגד האיחוד האירופי. מדובר במרוץ נגד תקנות CAFE. ראשי תיבות של CLEAN AIF FOR EUROPE. מאחורי התקנות שנכנסו לתוקף לפני כחודשיים עומד עיקרון פשוט - ליצרני הרכב מותר למכור מכוניות אשר פולטות בממוצע 95 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר. הדגש הוא על "ממוצע" ואופן היישום פשוט - אם יצרנית רכב רוצה למכור מכונית גדולה ויוקרתית או רכב כביש שטח אשר פולטים 190 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר, הדרך להוריד את הממוצע בחזרה היא למכור לצידה מכונית אשר פולטת אפס פחמן דו חמצני לקילומטרם – כלומר חשמלית טהורה.

 

חיבור שיעור פליטת המזהמים של שני רכבים אלה מייצר 95 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר. הבעיה העיקרית של יצרני הרכב היא שהפעם מי שמוכר יותר מכוניות מזהמות מחויב לשלם לאיחוד האירופי קנסות. מדובר בקנסות שמחושבים לפי שיטה של ממוצע פליטות עולה, כלומר כל רכב שפולט יותר מהממוצע מחושב במספר הרכבים שאותו יצרן מוכר אשר פולטים זיהום – וכמובן שהסולם גם עולה בהתאם לכמות הזיהום, כלומר יצרן רכב שמשווק מכוניות שעוברות את ה- 95 גרם לקילומטר ידרש בקרוב לשלם מיליארדי יורו בקנסות. בעידן הקורונה והפסקת הייצור - מדובר עבור יצרן רכב בלא פחות מאסון.

 

פיז'ו. PSA, החברה האם של פיג'ו סיטרואן ואופל, ערוכה באופן הטוב ביותר להתמודדות עם התקנות החדשות פיז'ו. PSA, החברה האם של פיג'ו סיטרואן ואופל, ערוכה באופן הטוב ביותר להתמודדות עם התקנות החדשות צילום: עמית שעל

 

 

עם זאת, בקרב יצרני הרכב יש כאלה שמוכנים יותר ויש כאלה שמוכנים פחות. כך, ארגון transport and environment הבלגי אשר עוסק בין היתר בהתוויית מדיניות איכות סביבה עבור האיחוד האירופי מפרסם לראשונה נתונים אודות מוכנותם של יצרני הרכב להתמודד עם ממוצע פליטות מזהמים כה מחמיר. במקרה של חלק מן היצרנים – מדובר במצב בעייתי למדי. לפי הארגון, PSA, החברה האם של פיג'ו סיטרואן ואופל, ערוכה באופן הטוב ביותר להתמודדות עם התקנות החדשות לאור הטמעת דגמים חשמליים כדוגמת פיג'ו 2008 החשמלית.

 

אחרי PSA נמצאת וולוו. הימצאה של וולוו במקום השני אינו מפתיע: וולוו אינה מוכרת באירופה מכוניות בסדרי הגודל של מרצדס, ב.מ.וו ודומותיהן – אך היצרנית מציעה ברוב דגמי החברה גם גרסת פלאג אין הייבריד אשר מסוגלת לנסוע בכוח חשמל בנסיעות עירוניות. FCA, החברה האם של פיאט נמצאת במקום השלישי במצב "גבולי", אך במקרה של FCA אשר מייצרת בין היתר ג'יפים גדולים וזללנים היצרנית האיטלקית אמריקאית שילמה לטסלה כדי שתחלוק עמה בנטל הזיהום.

 

מנקודה זו ומטה נמצאים יצרני רכב אשר צפויים לקבל קנס בגלל שהמכוניות שלהן אינן מגיעות לממוצע האמור: רנו, מאזדה, טויוטה, פיאט ופורד. אך הקבוצה הבעייתית ביותר נמצאת דווקא במורד הטבלה: היצרנים ה"אדומים" אינם מסוגלים לייצר מכוניות שיהיו מספיק נקיות והדבר ישפיע על מאזניהם. בין היצרנים האדומים נמנים קיה, פולקסווגן, דיימלר, יונדאי ובמקום האחרון: יגואר לנד רובר, שמכוניותיהן היוקרתיות לא מוכרות מספיק יחידות נקיות.

 

בכל מקרה, שוק הרכב הישראלי יוצא מופסד כפי שכבר ניתן לראות בשטח: במקרה של יצרני הרכב הנקיים – המכוניות הנקיות יותר דרושות ליצרן הרכב לשיווק באירופה, כדי להוריד את ממוצע הזיהום. בניגוד לישראל – באירופה מדובר בצורך פוליטי הרבה יותר משמדובר בצורך ששיקולי רווח בצידו – זאת מכיוון שהקנס שישלם יצרן הרכב אם לא ימכור את המכוניות באירופה יהיה גבוה ובעל פוטנציאל נזק הרבה יותר משמעותי מהרווח שיתקבל ממכירת מכונית זו או אחרת בישראל. יתכן שעובדה זו מסבירה את הפערים המוגזמים לעתים בין מחיריהן של מכוניות בעלות מנועי בנזין אשר משווקות בישראל לצד מכוניות בעלות מנועים חשמליים, כאשר תג המחיר אינו מותיר ספק כי דווקא מכונית הבנזין היא היותר כדאית לרכישה, למי שאיכות הסביבה אינה עומדת בראש מעיניו.

 

מהצד השני ניצבים היצרנים שכבר ניכר שלא יכולים "לנקות" את המכוניות שלהם השנה: יגואר לנד רור, דיימלר, יונדאי, פולקסווגן. במקרה של יצרנים אלה הבעיה אחרת: הם ישלמו קנסות עתק באירופה בתקופת ההתאוששות מן הקורונה. מישהו יצטרך כמובן לשלם על כך, ומי יותר טוב מהקונים במדינות שבהן המודעות הצרכנית בעת רכישת רכב יחסית נמוכה, למשל ישראל? כך, למרבה האירוניה בסופו של דבר שוק הרכב הישראלי צפוי להיפגע בחודשים הקרובים - מה שקרוב לוודאי ישתקף היטב במחירוני ינואר 2021 שיתפרסמו בעוד כחודשיים.

x