$
רכב

לקרוע את מדבריות דובאי עם שלמה ארצי ברדיו

הסכם השלום המתגבש עם איחוד האמירויות עשוי לפתוח גן עדן בפני הישראלים חובבי ההגה, עם מדבריות ענק ופרארי ובנטלי שאפשר לשכור. אלא שלמרות מבחר מכוניות־העל האיטלקיות והגרמניות והתמיכה הגדולה של המדינה בספורט המוטורי, השלטונות מפעילים מגוון אמצעים לאכיפת מהירות, ומקשים על זרים שמבקשים לשכור רכב במדינה

תומר הדר 10:5107.09.20

ישראל בעיצומו של מו”מ לשלום עם איחוד האמירויות. בכך צפויה האיחוד להפוך למדינה הראשונה במפרץ הפרסי שבה יוכלו ישראלים לטייל, ויותר מכך - לשעוט במדבריות ובכבישים המהירים של דובאי, שלוש שעות טיסה מתל אביב. מטבע הדברים, כל מדינה שנפתחת לישראלים טומנת בחובה גם פוטנציאל גדול עבור התייר שזקוק לרכב עבור נסיעה בת מאות ואלפי קילומטרים, אם למטרות הנאה וספורט ואם להגעה ליעד מסוים.

 

 

בעוד פרק זמן לא ארוך עשוי טיול ג'יפים במדבריות אבו דאבי להפוך בהחלט למציאות עבור ישראלים רבים, בדיוק כפי שמדי שנה חוצות מאות שיירות של רכבי שטח ישראלים את הגבול לירדן למטרת טיול. אך כיצד הדבר יעבוד? 

למבורגיני הורקאן. מכוניות־על בכל פינה, אבל גם אמצעים לאכיפת מהירות למבורגיני הורקאן. מכוניות־על בכל פינה, אבל גם אמצעים לאכיפת מהירות צילום: שאטרסטוק

 

איחוד האמירויות מורכבת משבע אמירויות ומונרכיות, חלקן מפורסמות יותר וחלקן פחות, חלקן מתהדרות בעושר דמיוני וחלקן פחות. דובאי ואבו דאבי הן הבולטות - ובנוסף אליהן ישנן א־שארקה, עג'מאן, ראס אל־ח'ימה, פוג'יירה ואום אל־קיוין.

 

מטבע הדברים, דובאי ואבו דאבי נחשבות לגן עדן מוטורי שבו ניתן לצפות במספרים מרשימים של מכוניות־על איטלקיות וגרמניות. הכללים לנהיגה באמירויות אינם שונים מהותית מאלה בישראל, אך עם זאת, קיימים כמה הבדלים בולטים בין שתי המדינות. באיחוד האמירויות גיל הנהיגה המינימלי עומד על 18 מול 16 ותשעה חודשים בישראל. בדומה לישראל חגירת חגורות בטיחות היא חובה, ואסור לדבר בטלפון סלולרי ללא דיבורית. המהירות המותרת בכבישים בין־עירוניים באיחוד האמירויות נעה בין 100 ל־120 קמ"ש בהתאם למיקום הכביש ולתנאי הדרך. בכבישים פנים־עירוניים המהירות המותרת נעה בין 20 ל־40 קמ"ש, ואילו בכבישים שמוגדרים כ"עירוניים מהירים" המהירות המותרת היא 60 עד 80 קמ"ש.

 

בניגוד לישראל, שבה נאכפת מהירות באמצעות שלושה סוגי מכמונות, באיחוד האמירויות שמאכלסת חלק מאוספי מכוניות־העל הגדולים בעולם, ניתן למצוא מגוון מרשים של אמצעי אכיפה. הרשימה כוללת מתקנים לאיתור רכב רועש שמיועדים לחבל במאמציהם של נהגים הדוהרים במכוניות פרארי ופורשה באזורים עירוניים, רדאר קבוע שמכויל בדרך כלל ללכוד נהגים שנוסעים במהירות לפחות 20 קמ"ש מעל המהירות המותרת, מצלמות מעקב שמיועדות לתיעוד עבירות בריונות כביש, מצלמות שמותקנות על תמרורי עצור, מצלמות שמותקנות על מסילות ועל גדרות בטיחות, אשר מסוגלות לצלם קטעי כביש תוך כדי תנועה כדי לאתר עבירות ועצירה בשולי הכביש, מצלמות ניידות משוריינות שמשטרות באיחוד האמירויות נוהגות לפרוס בצדי כבישים מהירים כדי לצלם נהגים הנוסעים במהירות מופרזת, מצלמות "אל־מוטבח'ה" (המפקח) שמנטרות סטיה מנתיב, וכמובן גם אקדחי לייזר החביבים גם על שוטרים בישראל. הקנס על עבירות שונות נע בין 3,000 דירהאם (816 דולר שהם 2,750 שקל) לבין החרמה מלאה של הרכב.

 

לא תוכלו לקחת לסיבוב את הפרארי הנוצצת של החבר

 

בדובאי עדיין לא מכבדים רישיון נהיגה ישראלי. במשרד התחבורה הישראלי אומרים כי "עם חתימת הסכם שלום עם איחוד האמירויות, משרד התחבורה יפעל לקידום הכרה הדדית גם ברישיונות הנהיגה". בפועל, שימוש ברישיון נהיגה זר באמירויות עשוי להיראות כמשימה קלה, אך גם עלול להיות מורכב בפועל. נקודת ההנחה שלפיה כל איחוד האמירויות היא מדינה אחת, אינה נכונה. מקומיים יכולים לרוב לעבור בין מדינות האיחוד באין מפריע, אך זרים לא. בכל הקשור לנהיגה של זרים, הכללים מורכבים ועלולים להשתנות ממדינה למדינה. ראשית, אם ישראלי פגש בדובאי חבר מקומי המחזיק בפרארי, הוא אינו מורשה לנהוג בה, אלא אם ישיג אישור מיוחד. כדי לנהוג במכונית שאינה שכורה, זרים חייבים לקבל מהשלטונות רישיון נהיגה זמני מיוחד לזרים. רישיון זה תקף לחודש אחד וניתן לקבלו רק לאחר הצגת דרכון, אשרת שהייה, רישיון נהיגה בינלאומי, רישיון נהיגה של מדינת המקור של הנהג ושתי תמונות פספורט.

 

אם מדובר בתייר שמעוניין לשכור מכונית מחברת השכרה שמוכרת על ידי השלטונות ומחזיקה ברישיון להשכיר רכב, התנאים שונים: איחוד האמירויות מגדירה רשימה של מדינות, הכוללת את רוב מדינות האיחוד האירופי, שרישיון הנהיגה שלהן מוכר באיחוד האמירויות - אבל רק למטרת השכרת רכב - ולא למטרת נהיגה ברכב שאינו שכור. תיירים ממדינות שאינן נמנות עם רשימה זו - וטרם הובהר האם ישראל תיכנס לרשימה בעתיד - מחויבים ברישיון הנהיגה הזמני המקומי. בכל מקרה, הגיל המינימלי להשכרת רכב עומד על 21. 

שמורת טבע בדובאי. אחרי ההתנפלות על ירדן, בעתיד הקרוב נתחיל לראות גם במדבריות של האמירויות טיולי ג’יפים של ישראלים שמורת טבע בדובאי. אחרי ההתנפלות על ירדן, בעתיד הקרוב נתחיל לראות גם במדבריות של האמירויות טיולי ג’יפים של ישראלים צילום: איי פי

 

מטבע הדברים, אחת האטרקציות שימשכו ישראלים שיגיעו לדובאי היא היכולת לשכור מכונית מהירה, אחת ממאות המוצעות להשכרה. ועם זאת, יש להדגיש כי התנאים להשכרת הרכב משתנים בהתאם לסוכנות ולמדינת המקור של התייר. לא כל סוכנות תאפשר לתייר לשכור רכב, וחלקן ידרשו דמי ביטחון ואישורי ביטוח מיוחדים שמגיעים לאלפי דולרים לאדם, ומשתנים בהתאם למשך ההשכרה, האזור שבו מבוצעת ההשכרה, אזור האיסוף של הרכב, גיל השוכר ועוד. כך, בסוכנות IMPERIAL RENT A CAR בדובאי ניתן לשכור אסטון מרטין 7 DB פשוטה תמורת 3,500 דירהאם ליום (כ־950 דולר, 3,200 שקל). בנטלי בנטיאגה תמורת 2,500 דירהאם ליום (680 דולר, 2,300 שקל). כיאה למדינה מדברית, ניתן לשכור באמירויות שפע של רכבי שטח קשוחים, גם מחברות ההשכרה הגדולות. רכב טויוטה לנד קרוזר יעלה כ־90 דולר ליום בדובאי ובאבו דאבי. לעומת זאת, קיה פיקנטו תעלה כ־60 דולר. מחירו של ליטר בנזין נטול עופרת הוא 0.58 דולר (1.9 שקלים) לליטר - שליש ממחירו בישראל העומד כיום על 5.71 שקלים.

 

גן עדן לחובבי מירוצי פורמולה, שטח וראלי

 

עבור חובבי הגה המורגלים במכוניות אפרוריות הגודשות את כבישי ישראל, איחוד האמירויות היא גן עדן של שטח, מירוצי ראלי וגם מירוצי פורמולה, שלא לדבר על תערוכת הרכב של דובאי. יצרני הרכב הגדולים שערים לכבישים האינסופיים ולמדבריות הענק, מקיימים באיחוד האמירויות השקות רכב, וגם מירוצי מכוניות בינלאומיים ומקומיים מתקיימים באיחוד על בסיס קבוע.

 

ה־ATCUAE נחשב לאחד ממועדוני הרכב הוותיקים באיחוד ואחראי לכ־140 מירוצים שמתקיימים באמירויות מדי שנה, בשטח או על מסלולי ימרוץ. הרשימה כוללת את מירוץ באחה דובאי אינטרנשיונל, מירוץ ABU DAHBI DESERT CHALLENGE וכמובן מירוץ הגראן פרי שנערך במסלול אבו דאבי גראן פרי שנחנך ב־2007 וכולל מסלול באורך 5.5 קילומטרים המהווה חלק מסבב אליפות פורמולה 1 העולמית. מירוצים אלה אינם כוללים רשימה ארוכה של אירועים מקומיים שבהם מתחרים רכבי שטח ואופנועים במדבר. כדי להשתתף באירועים המוטוריים המוסדרים באבו דאבי, נדרש מכל נהג מירוצים שמתחרה ברחבי העולם, בין שהוא ישראלי, אירופי או אמריקאי, רישיון נהיגת מירוצים העונה על הקטגוריה התחרותית, וגם ביטוחים מתאימים.

x