$
דעות

דעה

כבר לא מתחת לשולחן: מזרח תיכון באמת חדש

ההכרזה המשותפת של איחוד האמירויות הערביות וישראל היא בשורה של ממש לכלכלה הישראלית וכמובן, למגזר ההייטק. דובאי ואבו דאבי פתוחות לאמץ טכנולוגיות חדשות בתחומי המסחר המקוון, התחבורה החכמה, הבריאות הדיגיטלית ובעצם מה לא

אביב פרנקל 07:4021.08.20
זה התחיל בטפטוף קל, כבר בשישי, יום אחרי ההודעה הדרמטית על ההסכם ההיסטורי בין ישראל ואיחוד האמירויות שמתי לב שחשבון הלינקדין שלי מתחיל לקבל תשומת לב מאזור המפרץ הפרסי. הצעות החברות הראשונות מדובאי ואבו דאבי התחילו להגיע לא הרבה אחר כך, ביום ראשון בבוקר כבר מצאתי בתיבת הדואר שלי הזמנה לתוכנית חדשנות בתחום התיירות והתחבורה בדובאי, ובשיחת טלפון עם איש הצוות שלי שאחראי על הפיתוח העסקי עם לקוחות מעולם התחבורה, מי שניהל את התחבורה הציבורית בלונדון רבתי עד לפני שנה וחצי, הוא הציע לי לפגוש לקוחות פוטנציאליים במפרץ, אנשי קשר שהוא מכיר שנים ופועלים באיחוד האמירויות.

 

 

 

תקראו לזה איך שתרצו, הסכם שלום, נורמליזציה או ספין בחירות, מבחינתי כמנכ״ל של סטארט-אפ צעיר, ההכרזה המשותפת של איחוד האמירויות הערביות וישראל היא הרבה מעבר לשוק חדש לטכנולוגיה שלנו, אלא בשורה של ממש לכלכלה הישראלית וכמובן, למגזר ההייטק. איחוד האמירויות ובעיקר שתי האמירויות הבולטות, אבו דאבי ודובאי עושות עסקים עם ישראל כבר כמה שנים, אבל עד כה, הכול היה מתחת לשולחן, דרך גורם שלישי או חברה בת שרשומה מחוץ לגבולות הארץ ולכן ההזדמנויות היו מאוד מוגבלות, בטח לחברה צעירה שלא מתעסקת בסייבר.

 

קניון בדובאי קניון בדובאי צילום: שאטרסטוק

 

דובאי ואבו דאבי מבקשות בשנים האחרונות לגוון את הכלכלות שלהן, והן פתוחות לאמץ טכנולוגיות חדשות בתחומי המסחר המקוון, התחבורה החכמה, הבריאות הדיגיטלית ובעצם מה לא. אם אתם בוגרי לימודי מזרח תיכון וערבית, יוצאי יחידות המודיעין שעסקו בתרגום או מחקר, אני מציע לכם לרענן את קורות החיים, אין לי ספק שיתחילו לצוץ בקרוב משרות חדשות בהייטק שלנו. אנשי מכירות או פיתוח עסקי עבור השוק דובר הערבית. זו גם יכולה להיות הזדמנות מצוינת לשלב את המגזר הערבי.

 

ויש עוד מגזרים שיכולים ליהנות מהקשר החדש שנוצר במפרץ. שוק האנרגיה למשל. זו לא רק העובדה שישראל תוכל לרכוש נפט מאבו דאבי, ובכך לגוון את מקורות האנרגיה שלה. ישראל תוכל להציע ליצואניות הנפט מהמפרץ ליהנות מהמיקום הגאו-אסטרטגי של ישראל, כמי שיש לה גישה לים האדום ולים התיכון פלוס צינור נפט שמחבר בין שני הימים האלה ושני נמלי נפט באילת ומול חופי אשקלון. רק לאחרונה התבשרנו על כך ששברון, ענקית האנרגיה האמריקנית, שרכשה את נובל אנרג׳י תתחיל לפעול בישראל, אחרי עשרות שנים שבהן היא נמנעה מקשר ישיר לישראל בעקבות לחץ של מפיקות הנפט הערביות. אל שברון יוכלו להצטרף עכשיו ענקיות אנרגיה אחרות, שיוכלו לקדוח במים הכלכליים של ישראל בלי לפחד שזה יפגע בקשרים שלהן במפרץ.

 

וזה לא נגמר כאן. יש מצב שנראה משקיעי נדל״ן ישראליים שיתחילו לחפש עסקאות מעניינות באיים המלאכותיים שנבנו במפרץ ואפילו לחברת התעופה הלאומית שלנו יש פוטנציאל להמציא את עצמה מחדש. זה הזמן לחשוב מחוץ לקופסה. אם השמיים ייפתחו מעל סעודיה, עומאן והאמירויות, ובהמשך גם מעל סודאן, ישראל תוכל לנצל את המיקום האסטרטגי שלה כדי להפוך ל״האב תעופתי״ ולקשר את אירופה, אסיה ואפריקה. נתב״ג יכול להתחרות בנמלי התעופה של איסטנבול ודובאי (כן, אני יודע שהחברות הלאומיות מסובסדות שם). אבל מי יודע, אולי החרם הלא רשמי שמנע מאל על להצטרף לאחת מבריתות התעופה יתפוגג גם הוא יחד עם בעלי הברית החדשים מהמפרץ.

 

בחזרה להייטק, בשנים האחרונות נהנית תעשיית החדשנות הישראלית מזרם אדיר של השקעות. אל המשקיעים הוותיקים מארצות הברית הצטרפו משקיעים מוסדיים ואסטרטגיים, קרנות הון סיכון פיננסיות ותאגידיות מאירופה, אמריקה הלטינית ובעיקר מזרח אסיה. העובדה ששוק ההייטק הישראלי נפתח עכשיו למשקיעים מהמפרץ יכול להביא זרם חדש של דולרים מהקרנות האמירתיות, שיוכלו להשקיע בהון סיכון הישראלי או ישירות בחברות סטארט-אפ וחברות צמיחה. חבר שמלווה השקעות בסטארט-אפים שלח לי הבוקר סרטון של משקיע מהמפרץ, עטוי כפייה לבנה, שבו הוא יושב במכונית היוקרה שלו שמשייטת ברחובות הנקיים של נסיכות הנפט ומבקש שאשלח לו באימייל פרטים על הסטארט-אפ שלי כדי לחבר אותנו לשותפים פוטנציאליים. מה אתם יודעים, מזרח תיכון באמת חדש.

 

אביב פרנקל הוא המנכ"ל וממייסדי הסטארט-אפ Enroute, בעבר כתב הטכנולוגיה של חדשות 10

בטל שלח
    לכל התגובות
    x