$
רכב

בלעדי לכלכליסט

עדכון התוכנה שמשגע את יונדאי, קיה ומאזדה בטסט

במסגרת העדכון, שנובע מהחמרת תקני זיהום האוויר באירופה, הוקטן טווח הזיהום שהמכונית יכולה לפלוט בזמן עמידה בסרק, למשל כאשר המכונית עומדת בפקק. השינוי הוביל לאחרונה בעיקר את בעלי המכוניות הקטנות למבחני רישוי חוזרים ולקשיים בבדיקה

תומר הדר 15:1929.06.20

עדכון תוכנה חדש במכוני הרישוי בישראל מקשה על בעלי מכוניות יונדאי, קיה ומאזדה, בעיקר מן הדגמים הקטנים, לעבור בהצלחה את מבחן הרישוי. כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בעדכון אשר נוגע לחלק קריטי מן הטסט: בדיקת זיהום האוויר, אשר מבוצעת בכל מכונית שמגיעה למבחן.

 

 

לפני שבועות ספורים בוצע עדכון תוכנה במחשבי כל מכוני הרישוי בישראל. מדובר בעדכון תקופתי אשר מבוצע בהוראת הגופים האחראים לרישוי רכב באיחוד האירופי, שלפי נהליו פועלים מכוני הרישוי בישראל.

 יונדאי i10 יונדאי i10 צילום: נועם ריין

 

במסגרת העדכון, הוקטן טווח הזיהום שהמכונית יכולה לפלוט בזמן עמידה בסרק, כלומר כאשר המכונית עומדת למשל בפקק. העדכון נובע מהחמרה של התקנים אשר נהוגים באירופה - ולפיו במקום לבצע בדיקת זיהום אוויר בטווח יחסית רחב של סיבובים לדקה, כלומר גם כאשר המנוע מעט מתאמץ, יש לבצע את הבדיקה כאשר המנוע במצב עבודה מלאה בסרק, כלומר נמצא במנוחה מלאה.

 

הבעיה היא שכדי שהמנוע ימצא במצב מנוחה מלאה, יש להוריד את העומס מכל מערכות הרכב, למשל לכבות את המזגן, לוודא כי הרכב אינו נמצא בהילוך, או לסירוגין דווקא לוודא בדגמים מסוימים כי הרכב כן נמצא בהילוך, מה שמוריד את הסיבובים לדקה.

 

בפועל, מכוניות מדגמים שונים מגיבות באופן שונה להוראות אלה: ישנם יצרני רכב שהפעלת מזגן במכוניותיהם אינה משפיעה על הסיבובים לדקה ועל הזיהום כפי שהיא עלולה להשפיע בדגמי מכוניות אחרים.

 

כך, עיקר המכוניות שבעליהן נאלצו בשבועות האחרונים להתמודד עם מבחני רישוי חוזרים או לסירוגין עם קשיים בבדיקת הזיהום שדרשו התערבות של נציגי מכוני הרישוי (למשל כדי להיכנס לרכב, לדומם את המזגן או להביא את סיבובי המנוע למידה הנכונה) הן מכוניות מתוצרת יונדאי, קיה ומאזדה, בעיקר מדגמי מיני וסופר מיני.

 

יש לציין כי כיום בישראל בעליה של מכונית פרטית אינו נדרש להגיע למכון רישוי כדי לבצע את המבחן השנתי (הטסט) במשך שלוש שנים. אך את רישיון הרכב יש לשלם.

x