$
דעות

דעה

המס על מכוניות חדשות גבוה, אבל לרוכשים אין אלטרנטיבות

מדינת ישראל, שקבעה מסים על רכב בשיעור של מדינת רווחה, רחוקה מלתת פתרון לבעיות התחבורה הציבורית הרבות בארץ בינהן צפיפות, חוסר נגישות, איטיות, וחוסר יעילות. כך אזרחי המדינה יוצאים קירחים מכאן ומכאן, מפני שהרכב הפרטי יקר, והתחב"צ אינה מהווה תחליף ראוי. גם כאן, יש מה לעשות בנידון

דן אדרעי 15:2223.06.20
שיעור המסים על הרכב הפרטי בישראל, הן מס הרכישה והן מסי השימוש כגון הבלו על הדלק הם מהגבוהים בעולם. שיעור מסים גבוה מעין זה מאפיין בדרך כלל מדינות המגדירות עצמן כמדינות רווחה הדוגלות בגישה הכלכלית חברתית סוציאל דמוקרטית, שלפיה, ההתערבות הרחבה של המדינה בשוק והמסים הגבוהים משמשים להענקת שירותים ציבוריים יעילים ונגישים לכל אזרחי המדינה. זאת, כתחליף ראוי ומכובד למוצר שאותו ממסים.

 

 

אך מדינת ישראל, שקבעה מסים על רכב בשיעור של מדינת רווחה, לא מספקת אלטרנטיבה ראויה לרכב הפרטי. בעיות התחבורה הציבורית בארץ הן רבות: צפיפות, חוסר נגישות, איטיות, וחוסר יעילות. כך בעצם אזרחי המדינה יוצאים קירחים מכאן ומכאן, מפני שהרכב הפרטי יקר, והתחבורה הציבורית אינה מהווה תחליף ראוי לו.

אוטובוס אוטובוס

 

על מנת להסביר את חשיבותו של הרכב הפרטי בחברה נדבר על המושג "מינוע". מינוע הוא מדד ליכולת של האזרחים להתנייד מכל מקום במדינה לכל מקום אחר בה בכל זמן. מבחינת מינוע, אין תחליף לרכב הפרטי ובמדינות מתקדמות, רמת המינוע היא אבן בוחן לאיכות החיים במדינה. בישראל, מדינה אשר נחשבת מפותחת כמעט מכל בחינה, רמת המינוע היא נמוכה מאוד ביחס למדינות מפותחות אחרות.

 

בנוסף, האחריות לספק רמת מינוע גבוהה לאזרחי מדינה מתקדמת היא אחריותה וחובתה של המדינה, כלומר, להנגיש את הרכב הפרטי, או ליצור מערכות תחבורה ציבורית מתקדמות. אחת הבעיות המרכזיות היא שהתחבורה הציבורית בישראל לא פעילה כלל ביום שבת, היום החופשי של אזרחי המדינה. זו פגיעה עצומה בחופש התנועה של אזרחי המדינה.

 

ניתן יהיה לחשוב שלמסים גבוהים על הרכב הפרטי יהיו השפעות חיוביות, למשל שמירה על הסביבה או הפחתת הפקקים. אמנם יש דברים בגו, אך יש לקחת בחשבון מספר שיקולים:

 

-אם הייתה תחבורה ציבורית יעילה בארץ, סביר להניח שכמות הרכבים הפרטיים אכן היתה יורדת. אך המצב בפועל הוא שאזרחי המדינה קונים רכבים ישנים וזולים במקום רכבים חדשים שעולים יותר וכמות הפקקים נשארת כמעט ללא שינוי.

 

-ריבוי הרכבים הישנים על הכבישים, גורם לעלייה בזיהום האוויר שכן רכבים ישנים מזהמים הרבה יותר עקב דרישות פחות מחמירות לזיהום אוויר כשהם יוצרו ושחיקת המנועים והאגזוזים שלהם מקטינה את יעילותם ומגדילה את זיהום האוויר. אם לא די בכך, רכבים ישנים הם פחות בטוחים, (לא מכילים מערכות הגנה והשלדה שלהם לא מגנה במידה מספקת על הנוסעים בעת תאונה), הם נוטים להתקלקל ולחסום כבישים בשל כך.

 

אנו מציעים מספר פתרונות לבעיה זו:

 

-למסות את הרכבים לפי שימוש בלבד. כך יהפוך הרכב הפרטי לנגיש יותר לרכישה לאזרחים הנחוצים לו. מבנה מסים כזה יעודד שימוש בתחבורה ציבורית אך כאשר תהיה נסיעה שהשימוש ברכב בה הוא אטרקטיבי, ישתמשו האזרחים ברכב.

 

-הקטנת שיעור המסים על מכוניות זולות והגדלת שיעורי המסים על מכוניות יקרות. כדי להנגיש את הרכב הפרטי לאזרח הממוצע לא צריך להוזיל מכוניות יוקרה או מכוניות ספורט כי הן מוצרי מותרות ולכן אין חשיבות גדולה להפוך אותן לזמינות יותר. מצד שני, חשוב מאוד להנגיש רכבים זולים, אלו שמטרתם היחידה היא להעניק רמת מינוע גבוהה לאזרחים, ולכן יש להוזיל את המחיר עליהם ולייקר את מכוניות היוקרה והספורט.

 

יישום פתרונות אלו יביא להנגשת הרכב הפרטי לאזרחי המדינה ובכך רמת המינוע במדינה תגדל, כמות הרכבים הישנים תרד ואיתה זיהום האוויר והרכבים שייסעו על הכבישים יהיו אמינים יותר ובטוחים יותר.

 

 בכתיבת הטור השתתפו דן אדרעי, מטר אליעז, טל טומרובסקי, מיכאל הלוי ואדם בסר-אילן - תלמידי תיכון תלמה ילין בגבעתיים, שחקרו את בעיית מיסוי הרכב הגבוה בישראל כחלק ממטלת הביצוע שלהם בלימודי האזרחות

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x