$
רכב

המדינה מתכננת סיבוב מהיר על ההיברידיות

נוסחה שתציג רשות המסים באוגוסט תייקר דגמים היברידיים, לאחר שהמדינה ספגה מכה בהכנסות ממסים בקורונה. היבואנים ימהרו להצטייד בדגמים לפני כניסתה לתוקף בינואר, מה שיזניק את היבוא ויעשיר שוב את קופת המדינה

תומר הדר 08:2515.06.20

המכה שספג שוק הרכב הישראלי כתוצאה מהקורונה באה לידי ביטוי בצניחה חדה בהכנסות המדינה ממסים משוק הרכב. אלא שכעת נוסחה חדשה שתציג רשות המסים צפויה לפגוע בעיקר במכוניות ההיברידיות עם העלאת מס הקנייה עליהן. היבואנים מצדם ימהרו להצטייד במלאי מכוניות לפני כניסתה לתוקף של ההוראה החדשה בסוף השנה, וכך המדינה אמורה ליהנות שוב ממסים שיזרמו אל קופתה.

 

אלא שלתמונה נכנסת גם החמרת תקינת זיהום האוויר באירופה, מהלך שצפוי להגביל את מלאי הרכבים שהיבואנים יוכלו להביא ארצה. כף, האיחוד האירופי שלח בשבוע שעבר מכתב התראה אל כמה יצרני רכב גדולים. במכתב מביע האיחוד חשש מפני תרחיש בעייתי שבו יצרני הרכב לא יצליחו לעמוד ביעד הזיהום שקבע האיחוד לזיהום ממוצע למכונית: 95 גרם לקילומטר. 

 

 

 

החשש הזה אינו דמיוני שכן חישובים שערך האיחוד בנוגע לזיהום אוויר ממוצע לרכב, גילה כי השיעור לשנת 2018 היה 128 גרם לקילומטר של פחמן דו חמצני. מדובר בעלייה של 2 גרם לקילומטר ביחס לממוצע המזהמים של שנת 2017. אך הבעיה אינה הממוצע של שנת 2018 אלא הממוצע שיצרני הרכב יצטרכו לעמוד בו בינואר 2021: 95 גרם לקילומטר של פחמן דו־חמצני.

 

השיטה האירופית לחישוב זיהום אוויר מכלי רכב פשוטה למדי. האיחוד קובע ממוצע של זיהום אוויר למכונית – ויצרן הרכב צריך לווסת את הממוצע. לשם המחשה, שיעור פליטת המזהמים של מכונית משפחתית ממוצעת הוא כ־120 גרם של פחמן דו־חמצני לקילומטר. רכב כביש־שטח יוקרתי בעל מנוע דיזל עשוי לפלוט מעל 200 גרם לקילומטר. מכונית היברידית עממית פולטת כ־80-70 גרם לקילומטר של פחמן דו־חמצני. מכונית חשמלית אינה פולטת זיהום בכלל. כך שאם יצרן רוצה לעמוד ביעד של 95 גרם לקילומטר של פחמן דו־חמצני ורוצה למכור רכבי שטח גדולים – עליו למכור גם מכוניות חשמליות ומכוניות היברידיות שיאזנו את שיעור פליטת המזהמים. בגלל ההחמרה בתקינה יצרני הרכב מכוונים את ייצור החשמליות וההיברידיות שלהם קודם כל לשוק האירופי. רק מהעודפים הם שולחים מכוניות לשווקים אחרים כמו ישראל.

 

 

 

ליבואנים יהיו 5 חודשים להצטייד במכוניות

 

בישראל השיטה שונה: שוק הרכב בארץ אינו פועל לפי שיעור ממוצע של פליטת מזהמים אלא לפי שיטה של הטלת קנסות על רכב בהתאם לרמת הזיהום שלו. כלומר, על מכוניות רגילות מוטל מס קנייה בגובה 83% ומהמס הזה מנוכים סכומים שמגיעים עד לכ־17 אלף שקל אשר נקבעים בהתאם לחמישה גזים שהרכב פולט, בהם פחמן דו־חמצני ופחמימנים. הנוסחה האמורה מתעדכנת באופן תקופתי, כלומר רשות המסים יכולה לשנות את הרכב המזהמים כך שהנוסחה תהיה מתאימה לכל תרחיש שבו יצרני הרכב מורידים את ממוצע הפליטות של הרכבים שלהם.

 

האופן שבו מוצגת מדי שנה או שנתיים נוסחת החישוב של המזהמים הוא זהה. רשות המים מציגה את הנוסחה ליבואני הרכב, לאחר הצגתה היא נותנת ליבואני הרכב שהות של כמה חודשים "כדי לעכל את הנוסחה" ולאחר מכן הנוסחה נכנסת לתוקף. רשות המסים נותנת ליבואני הרכב שהות לבצע שני תהליכים. הראשון הוא להודיע ליצרן הרכב על השינוי שיתרחש והשני הוא להזמין מכוניות רבות ככל האפשר שיוכלו להיכנס לישראל ולהשתחרר ממכס לפני כניסת הנוסחה לתוקף.

 

 

עבור מדינת ישראל מדובר בבוננזה. נתוני רשות המסים מוכיחים כי בכל פעם שנוסחה חדשה הוצגה, יבואני הרכב מיהרו לרקוד לפי החליל של רשות המסים, להזמין מכוניות ולהעשיר את קופת המדינה בימי דחק. הפעם האחרונה שבה נכנס לתוקף שינוי בנוסחת המס הירוק, שינוי חישובי של המיסוי על הרכבים ההיברידיים, התרחשה ב־1 באפריל 2019. לכן במהלך מרץ 2019 נכנסו לישראל לא פחות מ־69.8 אלף מכוניות – זינוק של 157% ביחס למרץ 2018, אז נכנסו לישראל 27.1 אלף מכוניות. לפי נתוני רשות המסים לשנת 2019, הכנסות מדינת ישראל מיבוא רכב לשנה שעברה מיבוא של רכבי נוסעים בלבד היו 9.4 מיליארד שקל.

 

השנה, 2020, מדובר במצב שונה. בשבוע שעבר פרסמה רשות המסים את נתוני יבוא הרכב לחמשת החודשים הראשונים של 2020. הנתונים מוכיחים היטב כי כל מי שבנה במשרד האוצר על הכנסות נאות מענף הרכב יצטרך ללמוד כיצד להתמודד עם אכזבות. לפי נתוני רשות המסים, הכנסות המדינה מיבוא רכבי נוסעים בחמשת החודשים הללו עומדות על 2.77 מיליארד שקל – ירידה של 35% בהשוואה להכנסות מיבוא רכבי נוסעים בתקופה המקבילה אשתקד.

 

 

 

בחודשים הקרובים צפויים יבואני הרכב להתמודד עם קשיי אספקה, קשיי גיוס הון של חברות הליסינג ולקוחות פרטיים אשר חוששים מפני חזרה לשגרה והוצאות כספיות משמעותיות. לכן כל שנותר לרשות המסים הוא לנסות ולהוציא כמה שיותר כסף מענף הרכב הישראלי כדי להציל את הכנסות המדינה מהתחום. כך, רשות המסים אכן עדכנה את ענף הרכב הישראלי כי ב־1 ביולי תוצג נוסחה חדשה לחישוב המס, מה שייתן ליבואני הרכב שהות של חצי שנה להזמין מכוניות ו"להתחמק מרוע הגזירה" – אבל השנה אירעה הקורונה. רשות המסים הכחישה נמרצות כל סיכוי לדחייה של הצגת הנוסחה, אך בסופו של דבר, לנוכח עצירת היבוא לישראל הודיעה על דחיה של מועד הצגת הנוסחה ל־15 באוגוסט. כלומר, ליבואני הרכב יהיו חמישה חודשים להצטייד במכוניות. הדחייה המינורית, של חודש וחצי בלבד, מוכיחה כי השנה רשות המסים אינה בונה על ענף הרכב הישראלי כפי שבנתה על הענף בעבר.

 

עבור הצרכן הישראלי מדובר בחדשות מסוכנות, דווקא מכיוון שנוסחת המס החדש הירוק אינה צפויה להיות נוסחה יצירתית במיוחד. בניגוד לתוכניות עבר, גורמים המקורבים לרשות המסים כבר ממחישים שהנוסחה החדשה לא תהיה כזו שמביאה בחשבון נסועה (כלומר כמה הרכב נוסע), לא תביא בחשבון גודש (כלומר האם הנהג נכנס לאזורים פקוקים ומייצר עומס וזיהום), אלא רק תתמקד בשינוי של הרכב המזהמים שלפיהם מחושב הזיכוי.

 

 צילום: ניר בן זקן

 

רשות המסים כבר הצליחה לסתום פרצה משמעותית במנגנון גביית מיסוי הרכב בישראל – המכוניות ההיברידיות. מכוניות היברידיות הן רב־מכר בשוק הישראלי. טויוטה קורולה ויונדאי איוניק נמנות עם הדגמים הנמכרים בישראל. עד השנה הנוכחית הוטל על מכוניות היברידיות מס קנייה בגובה 30% שהפך את ההיברידיות ללהיט. מינואר האחרון זינק מס הקנייה על ההיברידיות ל־45%, ואילו בינואר 2021 יעלה מס הקנייה על ההיברידיות פעם נוספת: ל־50%.

 

יוצאו מקבוצת הזיהום השנייה

 

גורמים בענף הרכב מעריכים כי הנוסחה החדשה שתוצג תיועד כדי לייצר למדינה הכנסות – ובמהירות. לכן המכוניות ההיברידיות צפויות להיפגע באופן משמעותי. כיום כדי להיחשב למכונית שזכאית להטבת מס היברידית, רכב היברידי צריך לעמוד ברף מסוים של פליטות מזהמים.

 

בישראל קיימות 15 דרגות זיהום של מכוניות. כדי לקבל את הטבת המס של רכב היברידי, מכונית היברידית חייבת להיות כזו שרמת זיהום האוויר שלה מסווגת אותה בקבוצת הזיהום הראשונה או השנייה. אם מדובר במכונית היברידית בעלת מנוע בנזין גדול, שמסווגת למשל בקבוצה השלישית, היא לא זכאית להטבת המס ההיברידי.

 

לפי הערכות מקדימות, הנוסחה החדשה שתוצג בחודש אוגוסט תמנע מדגמים היברידיים רבים להמשיך ולהיות כאלה שמסווגים בדרגת הזיהום השנייה, מה שיגרום ליבואני הרכב להקדים יבוא לחודשים נובמבר ודצמבר ולהעשיר את קופת המדינה. 

 

x