$
דעות

דעה

החברות ימריאו, הצרכנים יטבעו

תיקון חוק שירותי תעופה, המוכר כחוק טיבי, עבר בכנסת בקריאה ראשונה בלי שרבים מלקוחות חברות התעופה מודעים לכך שהוא נרקם על חשבונם. במסגרת התיקון ישונה באופן זמני, ולרעת הצרכנים, החוק שמסדיר פיצוי לנוסעים במקרה שטיסות מתעכבות או מתבטלות. זכותה של המדינה לסייע לחברות תעופה המצויות במצוקה, אבל למה הצרכנים צריכים לשאת בעול?

מירב קריסטל 08:3403.06.20

תיקון חוק שירותי תעופה המוכר כחוק טיבי, עבר בכנסת בקריאה ראשונה ובלי שרבים מלקוחות חברות התעופה מודעים לשינוי בחוק, שנרקם על חשבונם. במסגרת התיקון ישונה באופן זמני, ולרעת הצרכנים, החוק שמסדיר פיצוי לנוסעים במקרה שטיסות מתעכבות או מתבטלות. הסיבה: קורונה. החשש: הזמני יהפוך לקבוע.

 

נתב"ג ריק מנוסעים נתב"ג ריק מנוסעים צילום: ענר גרין

 

החוק, שנכנס לתוקף ב־2012 ועוסק במתן פיצוי וסיוע לטסים בשל שינוי תנאי טיסה או ביטולה, מסדיר מתן מזון משקאות, הסעות ומלון לטסים שטיסתם התעכבה. כמו כן, חברת התעופה שביטלה טיסה צריכה לספק כרטיס טיסה חלופי או החזר כספי. זאת בנוסף לפיצוי כספי שנע בין 1,000 לכ־3,000 שקל. אבל כל זה ישתנה בקרוב.

 

בהצעת החוק מוצע להאריך את זמן ההחזר הכספי ללקוחות, מ־21 יום הקבועים בחוק ל־90 יום. כלומר, שהצרכנים יחכו יותר משלושה חודשים לכסף שמגיע להם. עוד מוצע להקטין את ההטבות לנוסעים שממתינים לטיסה שמתעכבת ולהחליף את הפיצוי הכספי במנגנון אחר, שפועל לטובת חברות התעופה.

 

כיום טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות נחשבת לפי החוק כטיסה שבוטלה. בעקבות התיקון רק טיסה שמאחרת ב־12 שעות תיחשב טיסה שבוטלה. הנוסע יקבל שובר לטיסה חלופית עד 31 בדצמבר 2020. אם לא ניצל אותו, יקבל כספו בחזרה עד 21 בינואר 2021. התיקון אמור לחול על כל מי שקנה כרטיס טיסה מהמועד שבו התגלתה התפרצות הקורונה. מטרתו לרפד את החברות לנוכח הירידה הדרסטית בפעילותן ולנוכח המגבלות על כניסת תיירים למדינות שונות.

 

זכותה של המדינה לסייע לחברות התעופה המצויות במצוקה אמיתית, אבל מדוע הצרכנים צריכים לשאת בעול. ייתכן שפיצוי כספי לפי החוק המקורי אינו מתאים למצב הנוכחי, אבל עיכוב ההחזר הכספי רק יפגע בצרכנים, שחלקם היו בחל"ת, חלקם פוטרו ורובם פשוט צריכים את הכסף.

x