שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

בלעדי לכלכליסט

במקום תל אופן: עיריית ת"א תפרסם מכרז להפעלת אופניים חשמליים

העירייה מקצצת 600 מיליון שקל מתקציבה בגלל הירידה מהכנסות הארנונה, והחליטה לחסוך את עלויות חישמול תל אופן. היא מעריכה שלמכרז ייגשו חברות הקורקינטים החשמליים, כמו בירד, ליים ו-ווינד, וחברת קאר2גו, מפעילת שירותי האופניים להשכרה מובייק

אודי עציון 08:2601.05.20

עיריית תל אביב תפרסם בקרוב מכרז לטעינת אופניים חשמליים ב-186 עמדות העגינה של שירות תל אופן, שיפסיק לפעול, לפי הודעתה אתמול, בחודש אוגוסט הקרוב, לאחר שהושק באפריל 2011.

 

 

 

בעירייה מעריכים כי למכרז ייגשו חברות שמשכירות כיום קורקינטים חשמליים, כמו בירד, ליים ו-ווינד, וחברת קאר2גו, מפעילת שירותי האופניים להשכרה מובייק. צוות של העירייה, בראשות סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה בעיר מיטל להבי, יגבש את המתכונת שלו בשבועות הקרובים.

 

המכרז יותאם ככל הנראה להטענת סוללות לאופניים חשמליים, כך שהרוכבים יוכלו להגיע לעמדות והחליף בהן במידת הצורך סוללה מרוקנת באחת טעונה, ועלויותיו לעירייה יהיו נמוכות משמעותית מאלה של תל אופן.

 

בקיץ מעדיפים כלים חשמליים

 

חדירת הכלים החשמליים לתל אביב, בתחילה אופניים וקורקינטים חשמליים בבעלות פרטית, ואחר-כך קורקינטים חשמליים מושכרים, פגעו מאוד בביקוש לשירותי תל אופן. בעונה החמה, בין יוני לאוקטובר, נרשמה העדפה משמעותית לכלים החשמליים בידי תושבים, מבקרים ותיירים בעיר. אם לפני כניסת חברות השכרת הקורקינטים עמד מספר ההשכרות היומי בתל אופן על כ-3,000, בשנה לפני פרוץ משבר הקורונה הוא כבר הגיע ל-1,500 בלבד.

 

 

תל אופן בת"א תל אופן בת"א צילום: תל אופן

 

העירייה וחברת FSM, זכיינית תל אופן, ניהלו בשנתיים האחרונות שיחות על העברת רוב הצי של תל אופן לאופניים חשמליים. FSM הציגה לעירייה שני דגמים של אופניים חשמליים, והשיחות עסקו בעלות המעבר, לקראת החלטה האם להאריך בחמש שנים את החוזה עם החברה, שמסתיים בסוף השנה.

 

בעירייה ביקשו לחסוך את סבסוד עלויות ההפעלה של תל אופן, שהגיע עד ל-10 מיליון שקל בשנה, והשיחות התמקדו במתווה לפיו תשקיע העירייה סכום חד-פעמי של כ-10 מיליון שקל ברכישת כ-2,000 אופניים חשמליים ובניית תשתית הטעינה עבורם, ולא תעביר לחברה עוד תשלומים נוספים.

 

  צילום:בירד

 

בעיריית תל אביב התנהל ויכוח פנימי לגבי המשך השירות. אנשי הכספים של העירייה טענו כי מדובר בהוצאה מיותרת שחברות פרטיות כבר נותנות לה מענה, ללא צורך במימון

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א צילום: עדי אדר

עירוני. הם טענו שהעירייה מסבסדת למעשה כל השכרה בכ-30 שקל מעבר לסכום שמשלם המשתמש.

 

מנגד טענו גורמים בעירייה כי מדובר בשירות עירוני חברתי חשוב לעידוד הוויתור על רכב פרטי ולתחבורה ירוקה. לדברי הגורמים, מעורבות העירייה מאפשרת שליטה בפריסה שלו ובהבטחה שהוא יוכל לשרת את כל שכונות העיר, גם אלו שבהן הביקוש לאופניים נמוך יותר, בזמן שחברות השכרת הקורקינטים הפרטיות מרכזות את פעילותן באזורי הביקוש

הרווחיים יותר.

 

קיצוצים של 600 מיליון שקל 

 

התפרצות הקורונה היא שהכריעה את גורל השירות, לאחר שהביאה לפגיעה משמעותית בהכנסות העירייה וחייבה אותה לדון כעת בסבב קיצוצים בסך כ-600 מיליון שקל, סכום משמעותי ביחס לתקציב העירוני ל-2020 שעומד על 7.03 מיליארד שקל. זאת, לאחר שהממשלה החליטה להעניק לעסקים פטור של 3 חודשים מארנונה, ובעירייה נערכו לכך שבגלל המשבר הכלכלי יקטנו משמעותית גם הכנסותיה מהיטלי השבחה, ואגרות שונות.

 

עם זאת קבלת ההחלטה, העירייה תקטין את היצע הכלים להשכרה בתל אביב דווקא בתקופה שבה רבים חוששים להשתמש בתחבורה ציבורית מחשש להידבקות בקורונה, ומחפשים לה אלטרנטיבות בטוחות יותר מבחינה בריאותית.

 

תומר הדר מוסיף:  פרידנזון, מבעלות FSM, החברה המפעילה את תל אופן, החלה לבחון בקשת פיצויים מעיריית תל אביב על הפסקת פרויקט תל אופן, כך עולה מדיווח שהעבירה החברה היום לבורסה.

x