$
רכב

הקסם של טסלה: שיטת המכירות של היצרנית מוכיחה את עצמה בקורונה

מנתונים שמתפרסמים באירופה ובסין עולה, כי בעוד מכירות יצרני הרכב הגדולים נעצרו כמעט לחלוטין, טסלה המשיכה למסור מכוניות במרץ. במה שונה האסטרטגיה של טסלה מיתר יצרני הרכב?

תומר הדר 16:4510.04.20

בזמן שרוב יצרני הרכב העולמיים, החל במרצדס בנץ וכלה ב FCA מתמודדים עם שלל בעיות וקשיים בגלל התפרצות הקורונה, דווקא טסלה עושה חיל.

 

מנתונים שמתפרסמים באירופה ובסין עולה, כי בעוד מכירות יצרני הרכב הגדולים נעצרו כמעט לחלוטין, טסלה המשיכה למסור מכוניות במרץ. הסיבה, כך מתברר, טמונה בין היתר בשיטת הזיכיונות של טסלה, או יותר נכון בהיעדרה: בעוד שיצרני הרכב הגדולים משווקים את המכוניות לסוכנויות, כלומר ל"דילרים" - טסלה מחזיקה בסוכנויות המכירה וכתוצאה מכך גם במתקני המסירה. יתרה מזאת, בעוד שרוב יצרני הרכב הוותיקים עדיין מסתמכים על השיטה הוותיקה של הגעה לסוכנות, עמידה על המקח מול נציג מכירות ופגישות פרונטאליות, בטסלה הסוכנויות משמשות כמעין "מרכז התנסות" במוצר - אך ההזמנות ותהליך האבזור מבוצעים באופן דיגיטלי תוך דגש על הימנעות מעמידה על המקח.

 

 

 

 

סוכנות של טסלה סוכנות של טסלה צילום: NICOLAS FLEURY/FLICKR

 

גם חדירתה של טסלה לישראל - חדירה שהחלה כזכור בשלהי השנה שעברה אך לעת עתה נעצרה לחלוטין התעכבה לא מעט בשל התעקשות החברה לשלוט בתהליך המכירה בעצמה ולא להיעזר בזכיין מקומי, מה שגרם לשורה של עיכובים המשפיעה עד היום על חדירתה של טסלה לישראל - אם זו אכן תתרחש.

 

הנתונים מאירופה מצביעים על עלייה בשווקים מסוימים במסירות טסלה במרץ - או על ירידות בשיעור הרבה יותר מתון מהיקף הירידות בשוק בכללותו. למשל, בצרפת ירדו מסירות הרכבים החדשים בהיקף משמעותי של 72% (לכ-66 אלף מכוניות) ביחס למרץ אשתקד. מסירות טסלה לעומת זאת עלו ב- 26% ל- 1,580 יחידות. בגרמניה ירדו מכירות טסלה אמנם - בשיעור של 4%, ל-2,263 מכוניות טסלה חדשות אך השוק הגרמני בכללותו ירד בהיקף של 38%. אחת הסיבות ליכולתה של טסלה למסור מכוניות בזמן שיצרני הרכב הגדולים צנחו - היתה התעקשותו של אילון מאסק להמשיך ולייצר מכוניות גם במהלך משבר הקורונה לפחות עד שהממשל האמריקאי הורה לו לסגור את המפעל.

 

במקביל, גם בשוק הסיני המזל מחייך למאסק: במהלך הרבעון הראשון מסרה טסלה אלף מכוניות בסין - וזאת למרות השפעת הקורונה שהורגשה בסין עוד מינואר. לפי טסלה, היצרנית מסרה בינואר 3,563 מכוניות ובפברואר 3,900 מכוניות. אך החודש החזק ביותר עבור טסלה היה דווקא חודש מרץ בו מסרה 10,160 מכוניות, זאת בזמן שהיקף המסירות בסין צנח במרץ ב-40% ביחס לאשתקד. גם כאן, ההסבר טמון באסטרטגיה: טסלה הקפידה לבצע נסיעות מבחן שהיצרנית הגדירה כ"נסיעות ללא מגע" ששווקו באגרסיביות ברשתות החברתיות בסין ובדומה לאירופה - אפשרה גם הזמנות ללא מגע יד אדם ומסירה של הרכבים בבית הלקוח.

x