$
דו"ח המבקר 2020

דו"ח המבקר

דו"ח המבקר: הרכבת קיבלה מיליונים להוביל מטענים, אבל נתח השוק שלה הסתכם ב-5% בלבד

למרות הסובסידיה, היעילות של הובלת המטענים באמצעות הרכבת פחתה והפעילות תרמה עשרות מיליוני להפסדי החברה. רכבת ישראל: "אין מספיק תשתיות. ככל שפרויקט המסילה המזרחית יתוקצב, ביצועי מגזר המטענים ישופרו"

ליאור גוטמן 16:0323.03.20

ביקורת חריפה בדו"ח מבקר המדינה על הובלת מטענים ברכבת ישראל: מאז 2012 רכבת ישראל קיבלה כ-144 מיליון שקל בסובסידיות והשקעות נוספות כדי להוביל מטענים ולהוריד את מספר המשאיות שנוסעות על הכביש. אולם לאחר שבע שנות פעילות, חלקה של הרכבת בהובלת סחורות הסתכם ב-5% בלבד: כ-8.5 מיליון טונות מתוך שוק של 155 מיליון טונות (נכון ל-2018). בשנה שעברה, ועוד לפני שנחתם הדו"ח, דירקטוריון החברה המליץ לסגור לאלתר את חברת הבת למטענים.

 

 

המבקר מצא ליקויים בהקמת חברת הבת למטענים, שלא לוותה בתוכניות פיתוח משלימות. "פעולות משרדי התחבורה והאוצר איפשרו קידום הליכים להקמת החברה, אולם המגבלות שנקבעו בהסכמים הגבילו את יכולת הפעילות שלה ועיקרו את התועלת שבהקמתה ואת היכולת להפריטה", נכתב בדו"ח.

 

עבודות תשתית ברכבת ישראל עבודות תשתית ברכבת ישראל

 

עוד נמצא שהמדינה לא סייעה לחברה לפתח את התחום מפני ש"ההליכים נמשכים בין חמש לתשע שנים, במוסדות התכנון, במינהל התכנון במשרד האוצר, במשרדי התחבורה והגנת הסביבה, בחברת הרכבת וברשויות המקומיות שבתחומן מתוכננת הקמת המסופים - ואין מועד צפוי לסיומם. הפעילות בחלק ממסופי המטענים פחתה וחלקם אף נסגרו", מה גם ש"אי-פיתוח תשתיות (המסילה המזרחית, מסופים ושלוחות) על ידי מוסדות התכנון, משרדי התחבורה והאוצר וזמינות מוגבלת של מסילות הרכבת להובלת מטענים גורמים לחוסר יעילות בניצול הציוד הנייד".

 

עוד נכתב כי "העיכובים בקידום פרויקטים לפיתוח תשתיות להובלת מטענים ברכבת הביאו לאי ניצול תקציבים שתוקצבו למטרה זו. אף שתקציב ההרשאה להתחייב עמד בשנים מסוימות על עשרות ומאות מיליוני שקלים בשנה וביצועו התממש כל שנה, ביצוע מזומן הסתכם ברוב השנים במיליוני שקלים בודדים"

 

ומה הרכבת עשתה עם מעט הסחורות שהעבירה? לפי המבקר, בשנים 2017-2018 יעילות הובלת המטענים באמצעות הרכבת פחתה ואילו עלות הובלת המטענים ליחידת תפוקה עלתה. פעילות זו תרמה להפסדי החברה עד למחצית הראשונה של 2019 בהיקף מצטבר של כ-114 מיליון שקל בתקופה שנבדקה (2017 עד אמצע 2019), ועד למצב כאמור שהחברה המליצה לפרק את העסק. המבקר מציין שבמעט הסחורות שכן עברו נמצא "גידול במספר אירועי הבטיחות יחסית לתנועת המטענים ברכבת מ-26 אירועי בטיחות למיליארד טונה-ק”מ ועד לשיא של 43 אירועי בטיחות למיליארד טונה-ק”מ ב-2015", ועם ממוצע של 31 אירועים בתקופת הבדיקה.

 

בצד החיובי, מבקר המדינה מצא שהמדינה שיפרה את הסכם הסובסידיה של הרכבת ואירועי הבטיחות טופלו. העיסוק בהובלת מטענים יבוצע על ידי החברה עצמה (ולא בחברת בת) עם תוכנית שיפור שנמצאת ביישום.

 

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל החלה ביישום הפעולות המתקנות. כך לדוגמה נרשמה ירידה משמעותית באירועי הבטיחות בשנה האחרונה. הובלת מטענים ברכבת היא אינטרס לאומי המאפשר צמצום הגודש בכבישים, הפחתה בזיהום האוויר ושיפור הבטיחות. על מנת לאפשר יעילות ותחרותיות, נדרשת סובסידיה ממשלתית. ההובלה הקיימת נעשית בעלויות שאינן משקפות את עלויות ההובלה. מגזר המטענים מתחרה עם מגזר הנוסעים על זמינות תשתית המסילה, הנמצאת במחסור חמור. רכבת ישראל החלה בביצוע המסילה המזרחית, שתהווה ציר מרכזי להובלת מטענים, בעיקר בין נמלי אשדוד וחיפה. ככל שפרויקט זה יתוקצב ויואץ, ישופרו משמעותית ביצועי מגזר המטענים".

 

ממשרד האוצר נמסר: "מהלכי ההתייעלות שהובילה הרכבת הצליחו באופן חלקי מאוד. בימים אלה, לקראת ההסכם החדש עם הרכבת, הממשלה מגבשת תוכנית מקיפה לייעול ושכלול תחום הובלת המטענים ברכבת".

x