$
דעות

דעה

חברות התעופה שכחו מזמן את הישרדותן בקרב על דעת הקהל

דווקא כשהן נמצאות על סף תהום כלכלית בחרו חברות התעופה הישראליות לערוך ביניהן תחרות מוזרה מי תחלץ יותר ישראלים התקועים בחו"ל ותפרוט על נימי ליבו של העם היושב בציון. יום אחרי שהמשבר ייגמר הן כנראה יצטערו על כך

תומר הדר 19:1922.03.20

בימים אלה ממש, בזמן שחברות התעופה הישראליות נמצאות בתהליך התפוררות מואץ מתנהל קרב מאחורי הקלעים בין משרדים ממשלתיים, חברות תעופה ומשרדי נסיעות על דעת הקהל, שבבוא היום תקבע את מי יצילו ומי יוותר מאחור. 

 

 

 

לפני בחינת המצב בישראל, זו תמונת המצב בעולם: במדינות רבות, הממשל בוחר בחברת תעופה אחת שאחראית על הצלה של אזרחים שתקועים בחו"ל. דוגמאות למכביר לא חסר: בפולין היתה זו LOT שנבחרה. בגרמניה לופטהנזה ובאיטליה אליטליה. בישראל, כמו בישראל, נוצר כאוס שכלל תחרות בין החברות מי תציל יותר ישראלים בחו"ל עם דגש חזק על נימי ליבו של העם היושב בציון.

 

מטיילים ישראלים מפרו ב"טיסת החילוץ" של אל על מטיילים ישראלים מפרו ב"טיסת החילוץ" של אל על צילום: סיון פרג'

 

הראשונה לזהות את הפוטנציאל הייתה אל על, חברה שנמצאת בתקופה האחרונה במצב כלכלי לא פשוט, ומורגלת בעימותים, צמיגים בוערים, מכתבי פיטורים, ועובדים שיוצאים לחופשה ללא תשלום, שספק אם ישובו ממנה. היעד: דרום אמריקה.

 

חיש קל גייסה יד נעלמה מספר חברות מסחריות שכל אחת מהן תרמה סכום המוערך במאות אלפי דולרים שמימנו שלושה מטוסי חילוץ. את המטוס הרביעי מימנה לאל על מדינת ישראל, אותה מדינה שצריכה לקבוע האם, כמה וכיצד תחולץ אל על מהמשבר הקשה שבו היא נמצאת.

 

הצעירים והצעירות ששהו על המטוס העבירו בשידור חי את ההתרגשות שלהם מן המחווה (החינמית) לרחבי הרשתות החברתיות, ואפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו התרגש וציין בנאומו היומי שאל על טסה כדי להביא את הצעירים הביתה. כדי להקל על הבלבול, נדגיש כי מדובר באותו נתניהו שרוחו שורה על הצוות שאמור לקבל החלטה איזו חברת תעופה תקבל סיוע וכמובן כמה סיוע.

 

לצעירים ששבו מדרום אמריקה ושידרו לרשתות החברתיות את תודתם לאל על המתינו חבילות שי ממותגות עמוסות ממתקים, מתנה מאחת החברות שמימנו את חזרתם לישראל. יום לאחר מכן, אחרי התודות מראש הממשלה, הודיעה אל על על טיסת הצלה נוספת. הפעם המחיר היה שונה: עד 8,000 שקלים לכרטיס כדי לשוב הביתה. המטוס המריא ריק, חייבים לממן את הטיסה כולה ולא את החזור בלבד, ולא הגיוני שחברה כאל על שנמצאת בקשיים תפסיד כספים, כשמדינת ישראל וגופים מסחריים אינם מממנים מבצעי חילוץ.

 

 במקביל למבצע ההחזרה של אל על מיהרו חברות התעופה הישראליות הנוספות להודיע על מבצעי חילוץ משלהן לישראלים ברחבי העולם. משרדי נסיעות שעובדיהם אינם טרודים בימים אלה במענה קדחתני לטלפונים מיהרו להודיע שגם הם דואגים לישראלים שנמצאים בחוץ לארץ, ופעם נוספת החל מירוץ להצלת הישראלים הנטושים ברחבי העולם – הפעם בתשלום.

 

בלב כל ההמולה שוגר מכתב אחד לשר התחבורה, לשר האוצר ולראש הממשלה. במכתב הדגישו טייסי ארקיע, שנדמה שלא הצליחה להצטרף בזמן לפסטיבל התקשורתי, כי החברה קורסת, הלכה למעשה. הטייסים מציינים במכתב כי הם מודעים למו"מ האינטנסיבי בין חברות התעופה למשרדי הממשלה במטרה לקבל סיוע וכי הם מתחננים בפני מדינת ישראל שלא תיכנע למאבקים בין חברות התעופה לבין עצמן.

 

זמן קצר לאחר מכן יצאה הודעה ממשרד החוץ, שלפיה סוף סוף נרתם המשרד לסייע לישראלים שבעולם, אלה שלא הצליחו לעלות על המטוסים שליושביהם חולקו סלסלות ממתקים ונשכחו בקרב בין החברות מי מהן תזכה ליותר זמן מסך.

 

אלא שכאן יש עניין פעוט: שר החוץ ישראל כץ איננו שר התחבורה. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' נמצא בביתו בבידוד. שר החוץ אינו זר לחברות התעופה. אם לדייק, הוא זה שפתח את השמיים ויש רבים שטוענים שעודנו בעל לא מעט השפעה במשרד התחבורה.

 

שר החוץ זימן היום (ראשון) את ראשי חברות התעופה והורה להם על "ביצוע תכנית חירום להשבת אזרחים ישראלים מרחבי העולם". הדיון התקיים בנוכחות שמואל זכאי, מנהל נתב"ג. בהודעה שהוציא משרד החוץ לא מוזכר שר התחבורה.

 

כך לפחות הרוויחה מדינת ישראל את מה שבמדינות אחרות עשו לפני כמה ימים: תכנית חילוץ מסודרת. כמובן, במקביל לפרסום תכנית החילוץ כבר יצאה הודעה מטעם אל על על הוספה של טיסות חילוץ מרחבי העולם. בשורה התחתונה: קשה לדעת כיצד יראה ענף התעופה הישראלי בעוד חצי שנה מהיום, אך דבר אחד בטוח: התנהלותן הנוכחית של חברות התעופה הישראליות תבטיח שאחרי שהמשבר יסתיים מצבן יהיה מעט יותר גרוע בגלל התחרות ביניהן על דעת הקהל.

x