שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

כך תחסכו אלפי שקלים בקניית חלקי חילוף למכונית

הישראלים הזמינו בשנה החולפת מאות אלפי חלקי חילוף לרכב מחו"ל, שיחד עם עלויות המשלוח והמיסים עדיין זולים בעשרות אחוזים ממחירם בארץ. אילו חלפים רק סוחרים יכולים להזמין, על איזה מוצר תשלמו מס קנייה של 56% ואיך בוחרים חלפים איכותיים?

תומר הדר ואודי עציון 16:1518.02.20
מצאתם תקלה במכונית שמצריכה חלקי חילוף? שמונה שנים אחרי דו"ח של חברת הייעוץ שלדור שנכתב בהזמנת משרד האוצר וקבע שמחירי החלפים בישראל גבוהים ב-80% עד 120% מאשר באירופה - טרם הורגשה הוזלה משמעותית. מדובר בעוד מכה שניחתת על הנהגים בישראל, אחרי המיסוי הגבוה על רכב ודלק, אגרות הרישוי היקרות ותעריפי הביטוח הגבוהים. כדי לחמוק מהמכה הישראלים החליפו את המוסכים באתרי אינטרנט - והזמינו עשרות אלפי חלקי חילוף בעצמם.

 

 

 

לפי הדו"ח מ-2012, יבואני החלפים מעניקים הנחות בשיעור של עד 70% לחברות הליסינג, בעוד שמוסכים מקבלים הנחה קטנה הרבה יותר. לקוח פרטי שמנסה לרכוש חלפים בעצמו בארץ יגלה שהוא משלם יותר מכולם. רדיאטור חדש אולי לא תוכלו להזמין מאיביי או מאמזון, אבל מראות, מסנני אוויר, שטיחים ונורות בהחלט תוכלו - ותחסכו עשרות אחוזים. כך תעשו זאת.

 

מה מותר להזמין?

 

הנהגים הישראלים נחלקים בקלות לשני זנים: אלה שניגשים למוסך, משאירים את המכונית ומתפללים שהמוסכניק לא יגבה הרבה כסף, ואלה שמזמינים את חלקי החילוף לבד, לפעמים על סמך המלצה של המוסכניק, לפעמים על סמך ידע אישי ולפעמים על סמך היגיון בריא. אך עם זאת, לא כל חלק חילוף מותר לייבא. יתרה מזאת, לא כל חלק חילוף מותר להתקין. ומעבר לכל, חשוב לשים לב לעובדה הפשוטה שלא כל חלק חילוף מתאים, גם אם היצרן שלו מתעקש שכן.

 

את התקלות במכונית אפשר לחלק לשני סוגים: כאלה שאנחנו יכולים לתקן לבד, תקלות קטנות כמו נורה שיש להחליף וגם חוקי להחליף, ותקלות מכניות משמעותיות שבכל מקרה לא חוקי בישראל לתקן לבד. במקרה הראשון אין בעיה להזמין את החלק בעצמכם. במקרה השני, חשוב מאוד להתייעץ עם המוסכניק כדי לדעת אם אנחנו יכולים להזמין את החלק לבד ולהיכנס עם הכריך למסעדה. לפעמים המוסכניק יסכים לעשות הנחה קטנה במחיר החלק שהוא מוכר לנו כדי להשתוות למחירי חו"ל.

 

החוק הישראלי ברור מאוד בכל הקשור לחלפים שניתן להזמין, ויש רשימה פומבית של חלקים שמותר לייבא ("דרישות חובה למוצרי תעבורה - דרישות תקן" מופיעה באתר משרד התחבורה). בעבר היו איסורים נרחבים יותר על יבוא חלקי חילוף אך במשרד התחבורה הוחלט לפשט את התהליך כדי לסייע לצרכנים. וכך, לפני שאנחנו פותחים בכלל את המחשב עלינו לעיין ברשימה.

 

הנה כמה דוגמאות: צינורות בלימה לרכב חייבים לעמוד במספר תקנים, שאם לא יופיעו על אריזת המוצר הוא לא יוכל להיכנס לישראל. לכן מומלץ לבדוק היטב עם המוכר אם התקן קיים ומצוין על האריזה. גם מראות לרכב מותרות ביבוא אישי אך חייבות לשאת סימון ברור של עמידה בדרישות התקן. מגדשי טורבו, חלק יקר במיוחד, דורשים רישיון סחר, כלומר לא ניתן לייבא אותם בעצמכם, וכך גם מסנני דלק ומצננים (רדיאטורים).

 

בדיקת התאמה לרכב

מותר לייבא את החלק שאתם צריכים? עוברים לשלב בדיקת ההתאמה למכונית. במפתיע, דגמי מכוניות רבים המשווקים בישראל דומים בקווים כלליים לדגמים. שמשווקים בעולם, אך לא בהכרח זהים. כך למשל, מבנה הפנסים עשוי להיות שונה, מספר הנורות בבית המנורה יכול להיות שונה, וכך גם החיבורים. גם חלקי דיפון וריפוד יכולים להיות מחוברים אחרת, ואפילו חלקי מנוע יכולים להיות שונים למרות שעקרונית מדובר באותו דגם מנוע. במכוניות מסוימות, למשל וולוו ומרצדס, חלק חדש שמחובר למערכות המחשוב של המכונית ידרוש גם הטמעה של החלק אל הצמה של הרכב, מה שיצריך תכנות מחדש של מחשב הרכב. יש לוודא שמדובר באותו דגם של מכונית ובאותו דגם של חלק.

 

טיפ חשוב: על פי חוק, יבואני הרכב בישראל חייבים להציג באתר היבואן רשימה ארוכה ומפורטת של חלקי החילוף ושל מחיריהם. בחלק גדול מהמקרים הרשימה כוללת גם מספר קטלוגי מדויק. את המספר הקטלוגי ניתן להזין למנועי חיפוש, גם באתרי קניות כמו איביי, ולקבל מיידית רשימה של מוכרים שמציעים את החלק הרצוי. בחלק מהאתרים הגדולים, כדוגמת אמזון, קיים מנוע חיפוש עצמאי שמוודא באמצעות נתונים המוזנים על ידי המוכרים אם החלק אכן מתאים למכונית שלנו.

 

ומה לגבי איכות חלקי החילוף? מטבע הדברים, כאן אנו מסתמכים על ידע אישי. יש חלקים סיניים זולים שיחזיקו שעות ספורות לפני שייכשלו, יש חלפים לא מקוריים ויש חלפים מקוריים. אחד הפרמטרים העיקריים לבדיקת איכות החלקים, במיוחד באתרים כמו אמזון, הוא הסתמכות על ביקורות. כמובן, לא כל הביקורות אמיתיות ומומלץ לוודא כי מדובר ב-Verified Purchase, כלומר רכישה מאומתת שאכן בוצעה.

 

מכירת חיסול אונליין

 

אמזון ואיביי הן אולי הפופולריות ביותר בקרב צרכנים בכל הקשור בקניות אונליין, אך ברכישה של חלקים לרכב לא מדובר בהכרח בבחירה הראשונה. למעשה, כיום פועלות בעולם רשתות ענק של חלפים לרכב שמציעות מלאים גדולים בהרבה מאלה שמוצעים באיביי ובאמזון. חנויות אלה מתמחות בנושא ולכן גם מציעות מנועי חיפוש יעילים להפליא, כולל יכולת להזין מספרי שלדה של הרכב ולקבל רשימות מקיפות של חלקים שזמינים לרכב הספציפי.

 

חלק מהיצרנים, במיוחד בארה"ב, מאפשרים הזנה של מספר השלדה (שקרוי גם VIN) באתר היצרן עצמו - וקבלת רשימה מסודרת של חלפים. כך, אתרים כדוגמת rockauto האמריקני מאפשרים רכישה של חלקים ספציפיים גם לתתי-גרסאות וברמות אבזור מיוחדות. באתרים כאלה מומלץ גם להירשם לרשימות הדיוור של האתר כי בארה"ב מבוצעות מכירות חיסול של חלקי חילוף שכדאי ללקוחות לדעת אודותיהן, במיוחד כשנכללים בהן חלקים מתכלים כמו מסננים שכדאי להחזיק בבית לשעת הצורך. עוד שני אתרים לבדוק בהם: autopartswarehouse.com ו-summitracing.com.

 

נאמר שהצלחנו לצלוח את כל המכשולים הביורוקרטיים, בדקנו איזה חלק אנחנו צריכים והצלחנו להשיג מחיר טוב עבורו. כעת מגיע שלב ההזמנה, וגם כאן מומלץ להתקדם בזהירות ולא להזמין את החלק הראשון שאנחנו רואים. בל נשכח: בישראל נגבים 17% מע"מ ולעיתים מסי קנייה או מכס עבור חבילות שערכן הוא מעל 75 דולר. יש חלפים שמס קנייה עליהם מגיע ל-56.2%, כמו מראות ומערכות חשמל מסוימות. מומלץ לבדוק מראש באתר המכס תחת "טבלת מסי יבוא מרוכזים".

 

כמו בכל הזמנה אונליין, מומלץ לערוך השוואות מחירים תוך התחשבות במחיר החלק כולל מיסים ומשלוח. לפעמים יש משווקים שישמחו למכור לנו חלק מסוים ולהבטיח משלוח חינם, אך לפצות את עצמם במחיר החלק. למשל, למכור חלק ששווה 60 דולר ב-80 דולר, אך להבטיח משלוח חינם. חברות השילוח נוהגות לגבות אגרות נוספות, גם במקרה שהמוכר שילם מראש על המשלוח, ועלולות לחייב אתכם שוב על המשלוח, היו ערניים.

 

16% מהיבוא מאיביי: חלפים לטויוטה

 

לפי איביי ישראל, הקטגוריות הכי פופולריות בקרב הישראלים של חלקי חילוף לרכב ב-2019 היו חלפים דקורטיביים (מעל 50 אלף יחידות), נורות (מעל 45 אלף), ומדבקות וסטיקרים (מעל 20 אלף).

 

החלק הכי יקר שנרכש על ידי ישראלי ב-2019 היה צמיג ללמבורגיני שעלה 11.5 אלף דולר, לאחת ממכוניות הספורט הנדירות שהגיעו לארץ בשנים האחרונות, גם היא ביבוא אישי.

 

טויוטה הייתה המכונית שהכי הרבה ישראלים ייבאו עבורה חלפים בעצמם - 16% מכלל היבוא דרך איביי, לעומת 13% לסוזוקי ו-12% ליונדאי.

 

 

מוסך בירושלים (ארכיון) מוסך בירושלים (ארכיון) צילום: אלכס קולומויסקי

 

x