שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

קחו אוויר, המכוניות המזהמות חוזרות לכבישי ישראל

העלאת מס הקנייה על מכוניות היברידיות ב־1 בינואר, לצד מדיניות יצרני הרכב להסיט את כל רכביהם הנקיים לאירופה כדי לא לספוג שם קנסות על זיהום, מבשרות על שינוי בכבישי ישראל: שובם של רכבי יוקרה מזהמים וקליטת שאריות רכבי הדיזל מאירופה

תומר הדר 08:4017.02.20

ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה – ACEA – פרסם בשבוע שעבר את אחד המסמכים החשובים של 2020, המסכם את מגמות רכישת הרכב של שנת 2019. המגמות הבולטות הן שרכישת מכוניות דיזל הולכת ויורדת, ואילו רכישת מכוניות חשמליות נמצאת בעלייה, וכך גם רכישת מכוניות בעלות מערכת הנעת פלאג אין הייבריד. שוק הרכב הישראלי קשור בזיקה הדוקה לשוק הרכב האירופי, מכיוון שהמכוניות שמגיעות לישראל הן ברובן המכריע מכוניות בתקינה אירופית, החל בתאורת הפנסים וכלה בסוג הצמיגים. "כלכליסט" בחן כיצד יושפע השוק הישראלי מהמגמות באירופה.

 

 

 

איך משפיעות הטבות המס

 

הניתוח של ה־ACEA מציג תמונה מורכבת בנוגע למכוניות בעלות מערכת הנעת פלאג אין הייבריד, שכן לצד העלייה ברכישתן בחלק מהמדינות ב־2019, בחלקן דווקא מגמת ירידה, שיכולה להסביר תהליכים גם בשוק הרכב הישראלי העתידי.

 

רכב היוקרה ב.מ.וו X6. המגבלה על הטבת המס לפלאג אין הייבריד מבטלת את הטעם לייבא רכבי יוקרה נקיים רכב היוקרה ב.מ.וו X6. המגבלה על הטבת המס לפלאג אין הייבריד מבטלת את הטעם לייבא רכבי יוקרה נקיים

 

באוסטריה מכירות רכבי פלאג אין הייבריד ירדו ב־4.5%, בבלגיה המכירות ירדו ב־7% ובבריטניה המכירות ירדו ב־21.3%. האם אזרחי המדינות האלה לא יודעים שהם חוסכים בדלק ועושים למען הסביבה? הם יודעים – אך הבעיה שונה. ההטבות שמקבלים בעלי מכוניות פלאג אין הייבריד בבלגיה ובאוסטריה יפוגו במהלך 2020, והמענק שניתן לבעלי מכוניות אלו בבריטניה פג בשנה ב־2019. בבלגיה ואוסטריה החלו לרכוש פחות, והשנה ודאי ירכשו עוד פחות, ובבריטניה ויתרו על מכוניות הנקיות באופן גורף עוד יותר.

 

בשבוע שעבר, עם פרסום דו"חות הרבעון השלישי ב־2019 של יצרני הרכב הגדולים, מיהרו כמה יצרנים לפרסם תחזיות שנוגעות דווקא ל־2020. התחזיות התייחסו ספציפית לתקנות הזיהום CAFE שנכנסו לתוקף באירופה, וקובעות כי יצרן רכב חייב שממוצע פליטות המזהמים של כל המכוניות שהוא מוכר יהיה 95 גרם לקילומטר. כלומר אם יצרנית מוכרת מיליון מכוניות בשנה, חלק מהן יכולות לפלוט 400 גרם של פחמן דו חמצני אבל חלק אחר חייב להיות נקי להפליא כדי להוריד את הממוצע.

עבור יצרני הרכב מדובר במצב גרוע, שכן ממוצע פליטת המזהמים של מכונית משפחתית הוא כ־130 גרם של פחמן דו חמצני. רכב כביש שטח עשוי בהחלט לפלוט אפילו 150 גרם של פחמן דו חמצני. הדרך היחידה שלהם לפתור את הבעיה היא למכור מכוניות חשמליות או פלאג אין הייבריד באירופה, כי אם לא יעשו זאת, ייקנסו בסכומי עתק.

 

כאן נוצר מצב חדש ובעייתי, כי במדינות האירופיות שבהן צומצמו ההטבות, לצרכן הפרטי אין אינטרס לקנות רכב נקי. ולכן יצרני הרכב הגדולים חייבים למקד מאמץ באירופה בשתי חזיתות – לשכנע לקוחות במדינות שצמצמו את ההטבות לקנות מכוניות כאלה, ולדחוף מכוניות כאלה ככל האפשר במדינות שבהן עדיין יש הטבות. לא מדובר כאן במצב שהיצרנים מעוניינים בו, אלא בהישרדות.

 

 

פורד למשל הודיעה כי היא צופה שתעמוד בתקנות לנוכח הצגת שורת דגמים חדשים שמצוידים במערכות הנעה חשמליות. מרצדס בנץ לא הודיעה דבר, רק שתפטר אלפי עובדים לנוכח הניסיון להתמוד עם הבעיה באמצעות קיצוץ עלויות.

 

בינתיים, בישראל מתרחשים תהליכים דומים ובעייתיים לא פחות. תהליכים שאמורים על הנייר אולי לעודד מישהו לקנות מכוניות נקיות אך בפועל עושים ההיפך. ב־1 בינואר נכנס לתוקף עדכון של נוסחת החישוב על מיסי הקנייה על מכוניות חדשות שמשווקות בישראל. עיקר העדכון נוגע לשני תחומים עיקריים: העלאת מס הקנייה על מכוניות היברידיות – מ־30% ל־45% – והעלאה נוספת של מס הקנייה על מכוניות פלאג אין היברידיות (מ־20% ל־25%). את ההשפעות הישירות והכמעט מיידיות של ביטול הטבות על מכוניות נקיות באירופה רואים היטב בדו"ח של ה־ACEA, אך בישראל יהיו לכך השפעות שונות שידירו בעוד כמה חודשים את המכוניות הנקיות מישראל. תחילה, קיימת בעיית אספקה. יצרני הרכב מסיטים את כל הרכבים הנקיים לאירופה כדי להפחית את פליטת המזהמים.

 

המשמעות היא שגם אם הצרכן הישראלי רוצה לקנות מכוניות נקיות, אין לו דרך. מכוניות חשמליות עדיין אין בשיווק נרחב. מכוניות עממיות בעלות הנעת פלאג אין הייבריד יש, אך גם לא הרבה. מטבע הדברים, יבואני הרכב כן זקוקים למכוניות – אך היצרנים דורשים מיבואני הרכב בישראל פיצוי – כלומר תוספת תשלום עבור מכוניות שיועדו לאירופה. כאן טמון מוקש שכן תוספת התשלום הזו מגדילה עוד יותר את הרווח של המדינה. מדינת ישראל גובה מיסי קנייה על מחיר הרכב היבש, או FOB. מדובר במחיר שבו יבואן הרכב קונה את המכונית מהיצרן. ברגע שיצרן הרכב מעלה את המחיר ליבואן – המדינה מרוויחה יותר מסי קנייה. כך שעליית מיסי הקנייה שנכנסה לתוקף בינואר האחרון למעשה מכניסה למדינה רווח גבוה יותר לעומת 2019.

 

יונדאי איוניק פלאג אין הייבריד. בכמה מדינות אירופה בוטלו ההטבות על היברידיות ורכישותיהן צנחו יונדאי איוניק פלאג אין הייבריד. בכמה מדינות אירופה בוטלו ההטבות על היברידיות ורכישותיהן צנחו

 

ועם זאת, מי שיתבונן בדו"חות המסירות של החודשיים הקרובים ישתכנע שישראל היא למעשה מעצמה של איכות סביבה: מסירות המכוניות ההיברידיות בשיא. אך הסיבה לכך אינה רצונם של הישראלים לנסוע ברכב נקי, אלא עליית המס שנכנסה לתוקף בינואר. עד דצמבר יבואני הרכב הצטיידו במכוניות, המכוניות שוחררו ממכס בהתאם לשיטת המס הישנה שהיתה בתוקף עד 2020 – וכעת המכוניות זולגות לשוק. אך כאן קיימת בעיה נוספת שעתידה לשכנע כבר בפסח הקרוב את הישראלים לקנות מכונית יותר מזהמת והיא שמלאי המכוניות ששוחררו בדצמבר האחרון ייגמר. ואז יבואני הרכב יצטרכו לפרסם מחירונים שישקפו באמת את המס החדש על המכוניות ההיברידיות. המכוניות לא יתייקרו בשיעור של עשרות אלפי שקלים אך לנוכח הצורך להטות מכוניות לאירופה בשילוב עם עליית המס, מחירי ההיברידיות שעומדים כיום על כ־140 אלף שקל ינדדו לאזור ה־145–148 אלף שקל. במצב כזה, שלל רכבי כביש שטח אטרקטיביים ימתינו ללקוחות שירצו לוותר על מכוניות נקיות.

המסמך של ACEA חושף בעיה נוספת שצפויה להשפיע על ישראל: באירופה לא רוצים יותר דיזל. שיעור מכוניות ביבשת ירד מ־39% מכלל המכוניות שנמכרו ב־2017 לכדי 30.5% בשנה שעברה. כעת צריכים היצרנים להתמודד עם עודפי יצור. הפתרון הוא במדינות שלצרכנים בהן לא באמת אכפת מהסביבה ושיטת המס בהן רואה בזיהום אמצעי ליצירת הכנסות – כמו ישראל.

 

"שיטת המיסוי של ישראל משמשת כאמצעי מיקוח עם יצרני הרכב כדי להיפטר מרכב מזהם", מסביר יבואן. "השיטה פשוטה. בישראל על רכב מזהם לא מוטל קנס, הוא פשוט לא מקבל זיכוי מס. יצרן שצריך להיפטר מרכבי דיזל מעניק ליבואן הישראלי הרכב הנחה שמגלמת את גובה הטבת המס שהיבואן מפסיד כביכול. היבואן בעצם קיבל מכונית שכאילו יש לה הטבת מס ממש כמו רכב היברידי".

 

ניסאן איקס טרייל כביש־שטח דיזל. נתח רכבי הדיזל באירופה צנח ורכבים מסוג זה עשויים להגיע לישראל ניסאן איקס טרייל כביש־שטח דיזל. נתח רכבי הדיזל באירופה צנח ורכבים מסוג זה עשויים להגיע לישראל

 

"משהו בהמי"

 

בעיה נוספת נוגעת לרכבים המזהמים ביותר: רכבי היוקרה. ברכבים אלה מותקנים בחלק ניכר מהמקרים המנועים הגדולים והחזקים ביותר – והמזהמים ביותר. המתקפה על בריאות הצרכן הישראלי תהיה כפולה. ב־1 בינואר נכנסה לתוקף מגבלה חדשה לפיה ההטבה המרבית על רכב פלאג אין הייבריד תהיה ל־60 אלף שקל. זאת לעומת הטבה של 100 אלף שקל על מרצדס או אאודי חדשות פלאג אין הייבריד כיום. אין יותר טעם לייבא ארצה רכבי יוקרה נקיים.

 

שנית, יצרני רכבי היוקרה שמעוניינים לשווק באירופה עדיין כפופים לתקנות CAFE, והם יצרכו למצוא בית למכוניות המזהמות שלהם. מעבר לכך, 2019 היתה שנת הפריצה של היבוא המקביל והאישי. לפי הערכות, מעל 30% מהמכוניות שהגיעו ארצה אשתקד ביבוא אישי היו מכוניות יוקרה.

 

"דילרים באירופה מתים להיפטר מרכבי יוקרה מזהמים. הרכבים האלה נתפסים באירופה כמשהו בהמי", מסביר סוכן יבוא אישי גדול. לדבריו, "כיום באירופה מעדיפים רכבי פלאג אין הייבריד מטעמים מצפוניים, והיצרנים דוחפים את הדילרים להציע פלאג אין הייבריד כדי להוריד את ממוצע הזיהום. לכן מכוניות היוקרה המפלצתיות, עם הדיזלים הגדולים ומנועי השמונה צילינדרים, נמכרות לנו בהנחות יפות".

x