שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

דעה

הבעיה שמיזם "נעים בסופ"ש" לא יכול לפתור

החוק אינו מאפשר לרשויות המקומיות לגבות תשלום עבור שירות ההסעים, ובלעדיו אין ביטחון שהוא יימשך בטווח הארוך. לכן כדאי לחשוב על פתרונות יצירתיים כמו היטל קבוע בארנונה

מיטל להבי 07:5714.02.20

מיזם התחבורה בסופי שבוע "נעים בסופ"ש" שיזמה עיריית ת"א פועל בהצלחה כבר כחודשיים. המיניבוסים הפכו מהר מאוד לאוטובוסים בחלק מהקווים, התדירות עלתה ולאחרונה הצטרפו עוד שתי רשויות למערך הקווים. ברור לכל כי לא מדובר בטרנד חולף, אלא במהלך חברתי ממעלה ראשונה.

 

יחד עם זאת, החזון של מטרופולין מרושת כולו בקווי תחבורה בסופי שבוע עדיין לא הוגשם במלואו, וזאת על אף שגם בערים אחרות קיים ציבור רחב הזקוק לשירות הזה. הסיבה היא גם פוליטית, אבל בעיקר כלכלית.

 

בעוד שלרשויות מקומיות אין בעיה תפעולית להפעיל מערך היסעים כזה, החוק אינו מאפשר להן לגבות כסף עבור השירות (משום שאינן מפעיל תחבורה ציבורית כמוגדר בחוק). הפעלתו כרוכה בהוצאה כספית שיש רשויות שאינן יכולות לעמוד בה. עיריית ת"א  תקצבה את השירות ב-12.5 מיליון שקל ל-2020, סכום שעשוי לגדול ככל שהביקוש יחייב להוסיף נסיעות.

 

מערך ההסיעים בסופ"ש מערך ההסיעים בסופ"ש צילום: דנה קופל

 

המצב הזה מפלה תושבים שגרים ברשויות חלשות יותר, גם אם ביניהם לבין ת"א מפריד רחוב אחד, וכמובן ככל שהמרחק מהמרכז גדול יותר גם המחיר עולה. גם ידוע שביישובים עם רמה סוציו-אקונומית נמוכה יותר יש פחות מכוניות פרטיות.

 

מוניות השירות היו אמורות לספק את הפתרון הזה, אולם הרפורמה שהיתה אמורה להוסיף עשרות קווים ומאות נסיעות של מוניות שירות מתבצעת לאט מדי, עתיד המפעילים לא ברור משום שההשקעה הנדרשת יוצאת מכיסם ללא כל סבסוד ממשלתי. הם גם לא חייבים להפעיל את המערך במלואו בסופי שבוע, ולכן יעבדו רק היכן שזה משתלם להם כלכלית. והתוצאה: דווקא מי שצריך יותר את השירות מקבל שירות פחות טוב, אם בכלל.

 

ולכן, הגיע הזמן להתמודד עם הבעיה בצורה כוללת שכן מדובר בשירות חיוני בסיסי המגיע לכל אזרח בישראל, ואם המדינה אינה מספקת אותו, עליה להעביר את הסמכות לטפל בכך לרשויות המקומיות. כדי לאפשר את קיומו לטווח ארוך, חובה לחייב בתשלום את הנוסעים. במצב כזה יתאפשר גם לרשויות חלשות להפעיל אותו לטובת תושביהן.

 

כדי לגבות תשלום אפשר לחשוב על פתרונות יצירתיים כמו היטל קבוע בארנונה, הפעלה באמצעות קואופרטיבים דוגמת "שבוס" או "נוע תנוע" שכבר עושים זאת בכמה מקומות בארץ, או אפילו גביית תשלום על חברות בפורום מטרופוליני שאחד משירותיו יהיה היסעים בסופי שבוע.

 

המדינה חייבת לאפשר לרשויות המקומיות לגבות תשלום באופן חוקי על שירותי היסעים. זו הצעה שצריכה לעלות על שולחן הכנסת הבאה. כשתתקבל היא תאפשר תחבורה ציבורית יעילה, נגישה ושוויונית.

 

הכותבת היא סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x