$
מעסיקים

שאלת המנכ"ל

"במקום שיש אהבה, בוודאי אפשר לעשות עסקים"

אבי אטיאס, מנכ"ל בזק אונליין התחיל את דרכו כטכנאי בקבוצה לפני 26 שנים. הוא מתגאה בזוגות שנוצרו במוקדים הטלפוניים שהחברה מפעילה ורואה בכך עדות לאווירה ולתרבות הארגונית. אלה השאלות שהוא אוהב לשאול בראיונות עבודה

מעין מנלה 11:5812.02.20
את דרכו בקבוצת בזק החל אבי אטיאס, היום מנכ"ל בזק אונליין, לפני 26 שנים כטכנאי. אחרי 13 שנים עבר לבזק אונליין לתפקיד סמנכ"ל שיווק ואחר כך לסמנכ"ל חטיבת הלקוחות. "לא הרבה אנשים מתחילים את דרכם המקצועית כמנכ"לים. זה מראה על התרבות של הקבוצה שרוצה כמה שיותר לפתח אנשים מתוך המערכת. בזק אונליין זה ארגון מאוד היררכי, אנחנו יושבים בפריפריה, אין לנו אתרים באיזור המרכז וכאשר אנחנו נתקלים באנשים עם כישורים ניהוליים שאין להם את ההכשרה או אנחנו שולחים אותם ללימודים. נכון שיש היררכיה ניהולית מורכבת עם הרבה שכבות, אבל אנחנו מסתכלים על כל אחד מבחינת האופק הבא שלו", הוא אומר.

 

בחברה שמפעילה מוקדים טלפוניים (call centers) תחלופת העובדים היא גבוהה. בשנה וחצי האחרונות אטיאס מראיין בעיקר לתפקידים מרמה של מנהל אגף וסמנכ"ל ולפעמים גם מנהלי מחלקות. זו חברה עם אחוזי תחלופה מאוד גדולים ולכן יוצא לו לראיין לפחות פעם- פעמיים בחודש. מרבית העובדים הם בשנות ה-30 לחייהם והעבודה במוקדים היא עבודה בצפיפות וקרבה גבוהה.

 

"אצלנו בחברה יש לפחות עשרה עובדים שהתחתנו בתוך המוקד. היה לנו, למשל, אחמ"ש באחד ממוקדי חטיבת הבריאות שהתאהב בנציגה, פרגנו לו והעברנו אותו למוקד אחר. במקום שיש אהבה, בוודאי אפשר לעשות עסקים", אומר אטיאס. "יש לנו תרבות ארגונית מאוד נעימה, לפעמים נוצרים גם זוגות, וזה יפה לראות. שאנשים מתאהבים בתוך מקום העבודה, זה מראה על משהו ומשפיע על הכל. אנחנו מאפשרים לדברים כאלה לצמוח בתוך הארגון אז כל העסק הרבה יותר פשוט, בין היתר גם לעשות עסקים. בסוף אתה עומד ביעדים שלך, התהליכים שלנו מאוד מדידים ואתה רואה במקומות כאלה שממשקים כאלה קורים שהם מקומות מוצלחים".

 

מוקד טלפוני של בזק אונליין מוקד טלפוני של בזק אונליין קרדיט: יחצ

 

אלה השאלות שאטיאס אוהב לשאול בראיונות עבודה:

 

1. מהו הרגע הזה, בעבודה, שהרגשת תחושה ממלאת של שמחה וסיפוק?

 

המטרה של שאלה זו היא להבין מה מניע את העובד ומהיכן מגיעה התשוקה שלו לעשייה. "אני לא מחפש אנשים שעובדים על אוטומט, מעניין אותי להבין כיצד המשימה משתלבת עם השאיפות והערכים המרכזיים של העובד", אומר אטיאס. "נוסיף על כך, שהחברה מונה מוקדים טלפוניים בתחומים מגוונים, המנוהלים בחטיבות שונות, ולכן הבנה מקדימה של תחומי העניין תאפשר לי התאמה טובה יותר של התפקיד, וברירה מדויקת יותר של המשימות, באופן שיעצים את תחושת האושר של העובד, וכפועל יוצא מכך גם יביא לתוצאות ולהישגים טובים יותר של אותו עובד בארגון".

 

תשובה טובה לשאלה הזו היא כזו שמראה התאמה בין הערך המרכזי שמניע את האדם לצרכי התפקיד. "היה מקרה שמישהו סיפר על פעילות שבה הוא התנדב בבתי ספר ליצירה של פעילות עסקית. הוא הנחה קבוצות בבתי ספר והקים שם פעילות עסקית, בפעילות התנדבותית בתחום ההתמחות שלו. הוא אמר ששם היה הכי מאושר כשהקבוצה שניהל הגיעה להישגים טובים. אם זה המקום שמייצר עבורו את תחושת הסיפוק הוא ישאף לעשות את אותם הדברים גם במסגרת התפקיד שלו.

 

"למשל אם מישהו מספר שהוא קלט עובד והצליח להצמיח אותו תחתיו להישגים מאוד גבוהים זה מראה שיש התאמה בין הערכים שלו לערכי החברה ולצרכי התפקיד".

 

2. מה הצורך הכי בסיסי שהיית מצפה שיבוא על סיפוקו במקום העבודה?

 

זו שאלה קלאסית שמטרתה למפות את היררכיית הצרכים של המועמד. "יש אנשים שחשוב להם להשתייך לארגון גדול, כי הם מחפשים תחושת ביטחון בראש ובראשונה, אלה דווקא פחות תואמים את הפרופיל שאני מחפש, כי זה אומר כנראה שהם יעדיפו לדבוק המון שנים באותו תפקיד. אני דווקא מחפש עובדים שירצו להביא את היכולות שלהם לידי ביטוי בתוך סביבת עבודה דינאמית ומשתנה, שירצו לצאת מהמקום הבטוח ולפרוץ גבולות", אומר אטיאס.

 

הוא מספר על מרואיין שהשיב לו שהכי חשוב לו שמקום העבודה יהיה קרוב לו לבית. אותו מועמד לא התקדם עם החברה. "סמנכ"ל חטיבת הבריאות והפיננסים של החברה, מושיק בר-און למשל מתגורר בחד נס ומבלה כל השבוע על קו חד-נס - רבדים שם ממוקם מטה ההנהלה של החברה. זו דוגמא מבחינתי למנהל פורץ גבולות שאינו מונע מתחושת נוחות. כמובן שמדובר בדוגמא יוצאת דופן, ולא הייתי מצפה שכולם יהיו כאלה, אבל מבחינתי עובד שמחפש קודם כל את הנוחות שבקרבה לבית, הוא פחות מתאים לתמהיל האנושי שאני מחפש בארגון".

 

תשובות כמו "סביבת עבודה בטוחה", או "עולם תוכן שמתאים לניסיון שלי" הן לא התשובות שאטיאס מחפש. "חשוב לי לבחור דווקא באלה שרוצים בעיקר למצות את הכישורים האישיים שלהם וסביבה שתאפשר להם לפתח את העסק, זו שאלה מסננת מאוד טובה", הוא אומר.  

 

3. לאחר שאני מציג לעובד גיליון אקסל עם נתונים, מתוך העולם שלנו, אני נוהג לשאול – מהן התובנות שאתה רואה?

 

המטרה של שאלה זו היא לא בחינה מקצועית אלא בדיקת הכישורים האנליטיים של המועמד. "חשוב לי לראות בעיקר איך המועמד ניגש לגיליון האקסל שקשור לעולם התוכן שלנו, האם הוא יכול להוציא תובנות מגיליון מסוג זה מכיוון שזה מספק תמונת מצב ליכולות האנליטיות של אותו מועמד.

 

"אנחנו חיים בעולם אנליטי בכלל תחומי העיסוק ויכולת אנליזה מהווה מרכיב בסיסי להצלחה. אני לא מצפה שהוא יבין את הגיליון, אבל אני בהחלט ארצה לבדוק את היכולת האנליטית שלו ולהתרשם איך הוא חושב ומעבד מידע. אני רוצה לראות שהוא מגיב, שואל שאלות, נתקל בבעיות ומעלה פתרונות, כך אני למד אם הוא טיפוס שיודע ואוהב להתמודד עם אתגרים מכומתים במספרים ומגמות", הוא אומר.

 

 

אבי אטיאס, מנכ"ל בזק אונליין אבי אטיאס, מנכ"ל בזק אונליין קרדיט: יחצ

 

 

4. איזה תחום אחריות היית מוכן לקחת על עצמך בנוסף לתפקידך?

 

על השאלה הזאת מעל מחצית מהמועמדים לא יודעים לתת תשובה ברורה או מתחמקים ממנה באלגנטיות. "בראייה שלי, כל אדם שרוצה להתקדם בחיים שואף לקחת על עצמו אחריות נוספת, וככל שהיא רחוקה יותר מתחום ההתמחות שלו, כך הוא יכול להיות מועמד מתאים לקידום בארגון. שאלה כזו מאפשרת לי למפות את העובדים שרעבים להצלחה ורוצים לצמוח ולטפס מעלה בתוך הארגון. בנוסף, לפי סוג האחריות שאותו עובד ירצה לקחת על עצמו, אוכל למפות בצורה טובה יותר את התאמתו של העובד. למשל, באחד מראיונות העבודה נתקלתי במרואיין שהציע לקחת על עצמו את הטיפול בשילוב של בעלי מוגבלויות בחברה, וזאת דוגמא מצוינת למה שאני מחפש. אני מחפש 'אנשים של אנשים' ולא אנשים שתרים אחר יעדים חומריים".

 

תשובה טובה לשאלה הזאת היא למשל מנהל כספים שרוצה להיות מנטור של צוות עובדים בעולמות התפעול, או להיות שותף בצוות הרווחה או להיות מרצה בעתודה הניהולית - דברים שלא קשורים לתפקיד שלו מכיוון שזה מראה שהוא רוצה להתפתח לתפקידים אחרים. דוגמא אחרת טובה היא מישהו שהתחביב שלו הוא רכיבה על אופניים ומציע להקים קבוצת רכיבה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x