$
דעות

השפעת הוואקום השלטוני על שירות הרשויות המקומיות

הקיצוצים בתקציבים המועברים לאחרונה לשלטון המקומי פוגעים בעוד ועוד שירותים ובכל תחומי החיים, החל מביטחון הילדים שלנו, שירותים חברתיים ועד חינוך. את השפעותיו של הקיפאון, בשל חוסר היכולת לתכנן לטווח הארוך, לא נראה מיד. אבל בעוד כמה שנים ניווכח בתוצאות העגומות

אושרת גני גונן 07:2807.02.20

בימים האחרונים נודע לרשויות המקומיות כי קיצוץ צפוי בתקציב המשרד לביטחון פנים יפגע משמעותית בפעילות הרשות לביטחון קהילתי.

 

 

הרשות לביטחון קהילתי פועלת ביותר מ-200 רשויות מקומיות ומועצות אזוריות ברחבי הארץ ובאמצעותה פועלים בשטח מדריכי מוגנות לנוער, מנחים חינוכיים ורכזי סיירות הורים, כמו כן תוכניות למניעת אלימות בקרב בני נוער, סכנות ברשת, פגיעות מיניות ועוד.

אלימות נגד בני נוער אלימות נגד בני נוער צילום: שאטרסטוק

 

כאשר הנתונים העדכניים בשטח מצביעים על כך ששליש מהמטופלים בהתמכרויות לאלכוהול וסמים בישראל הם בני נוער ושליש מבני הנוער דיווחו שנחשפו לפגיעות של איום או אלימות מילולית ברשת לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה, איך יתכן שהמדינה משאירה את הרשויות להתמודד לבד ולממן מכיסן באופן בלעדי את תחום מניעת ההתנהגויות הסיכוניות בקהילה?

 

כמובן שהרשויות רשאיות להמשיך לתקצב את כוח האדם והפעילות ממקורותיהן, אבל הרי ברור שזוהי לא הסוגיה הדחופה היחידה עמה מתמודדות הרשויות המקומיות לאור העובדה שכבר מעל שנה אין ממשלה מתפקדת והקיצוצים השונים והתקציבים התקועים הולכים וגדלים, בעוד היציבות השלטונית המיוחלת לא נראית באופק.

 

זוהי רק דוגמה אחת מיני רבות, כאשר הקיצוצים בתקציבים המועברים לשלטון המקומי פוגעים בעוד ועוד שירותים ובכל תחומי החיים, החל מביטחון, שירותים חברתיים ועד חינוך. רק לאחרונה פנה מרכז השלטון המקומי למשרד החינוך ומשרד האוצר בנוגע לעיכוב בהעברת 280 מיליון שקלים שמיועדים להקמת מוסדות חינוך ובינוי במוסדות חינוך קיימים. במצב זה לא ברור היכן ילמדו אלפי תלמידים בשנת הלימודים הקרובה, כאשר הכיתות הנדרשות לא נבנות. האם תלמידי ישראל שגם ככה מדורגת כאחת מבין המדינות עם הצפיפות הגבוהה ביותר בכיתות מבין מדינות ה-OECD יאלצו להצטופף עוד יותר בכיתות? מדובר בתקציבים ותוכניות שכבר אושרו והמקור התקציבי להן נמצא, רק שגם פה הקיפאון התקציבי מונע התקדמות.

 

בהינתן ואקום שלטוני, השלטון המקומי צריך לנווט את הספינה במים הסוערים ולהעניק שירות לאזרחים תוך צורך להדק את החגורה ולשקול את סדרי העדיפויות. שוב נאלץ השלטון היציב היחיד בישראל כיום, השלטון המקומי, לבחור בין השקעה בתחום זה או אחר בשל אוזלת היד הממשלתית.

 

במצב הנוכחי יבוטלו כליל תוכניות שגובשו במשך שנים והובילו לתוצאות ניכרות בשטח. לכך ילוו פיטורים של אלפי עובדים ושוב יאלצו תושבים להתמודד עם ביטולם של שירותים משמעותיים. את ההשפעות בשטח של הקיצוץ הנוכחי ברשות לביטחון קהילתי לא נחוש באופן מידי. לאט לאט הצרכים והמצוקות יעמיקו, הפערים יגדלו, הדו"חות והסטטיסטיקות שיופקו בעוד מספר שנים והמקרים הקשים שיעלו לכותרות אחד אחרי השני בהמשך הדרך, יספרו את הסיפור של התקופה הנוכחית - תקופה בה לא מתאפשר להשקיע בחינוך ובמוגנות ילדינו לטווח הרחוק, כי קברניטנו עסוקים בקמפיין מספר שלוש וכספינו מנותבים לעוד מערכת בחירות.

 

עד מתי יאלצו הרשויות המקומיות לספוג את המחיר ולגשר על התקציבים בעוד חובות הממשלה כלפיהן הולכות וגדלות?

 

אם תקום הממשלה המיוחלת לאחר הבחירות הקרובות, לכל המוקדם יאושר התקציב בנובמבר 2020 ואין התחייבות להשיב לרשויות את מילארדי השקלים שמוצאות על ידן בינתיים במטרה להמשיך ולתת שירות לאזרחים ולשמור על מערכות של תוכניות שהוקמו ופותחו במשך שנים ארוכות, באין משילות אחרת.

 

היות ומדובר בסיטואציה מתמשכת, יוצאת דופן ותקדימית, יש לקדם מענה תקדימי ויוצא דופן גם כן. לא ניתן להמשיך ולהשתמש בכלים פרלמנטריים מסורתיים לפתרון בעיה זו ועל כן יש לאפשר חקיקת חירום לאישור תקציב מותאם, בדומה למצב חירום, שהרי החברה הישראלית נמצאת זה תקופה ארוכה במצב משברי ומתמשך שהשלכותיו כבר ניכרות ורק ילכו ויחמירו.

 

 

הכותבת היא ראש המועצה האזורית דרום השרון

x