$
דעות

דעה

הנוסעים ישלמו את המחיר

בענף התחבורה טוענים שייתכן כי מועד התפטרותו של יו”ר הרכבת דן הראל, אינו מקרי: הוא נמצא בקשרים טובים עם חלק מראשי כחול לבן, ולא מן הנמנע שהוא שואף להתברג בתפקיד בכיר באחד ממשרדי הממשלה לאחר הבחירות

ליאור גוטמן 07:1305.02.20

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל דן הראל הודיע אתמול (ג') על סיום תפקידו, אחרי פחות משנתיים. ההודעה הזאת הפתיעה רק מעטים. רכבת ישראל משלימה בימים אלו את פרויקט החשמול הגדול לאורך תחנות תל אביב והיא מתמודדת מדי יום עם מצוקת מסילות וקרונות, ועם מרחב תמרון צר מאוד בין שירות לנוסעים לבין הצורך לתחזק את הכלים. הוויכוחים ברכבת לגבי ניהול הכספים ולוחות הזמנים כבר הובילו לעזיבתו של המנכ"ל הקודם שחר איילון, וסיבכו בהצהרות שווא גם את שר התחבורה הקודם ישראל כץ.

 

דן הראל דן הראל צילום: עמית שאבי

 

זו אינה הפעם הראשונה שהראל מתפטר מתפקידו. לפני כעשור הוא עזב את תפקיד מנכ”ל משרד התחבורה לאחר פחות משנה, ולאחר חיכוכים עם שר התחבורה דאז כץ על הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה.

 

אך מה שהוביל אותו להחזיר את המפתחות ברכבת שונה ‑ ל”כלכליסט” נודע כי עיקר המחלוקת שהובילה להתפטרותו היתה סביב המבוי הסתום שאליו הגיעה הרכבת. חשמול המסילות הוא פרויקט עתיר מימון (12 מיליארד שקל) שתוקצב זה מכבר. אולם ההתקדמות שלו מזדחלת בעצלתיים, ולראיה ‑ הפתיחה המאוחרת של הקו החשמלי הראשון בין ירושלים לתל אביב.

 

לכן בחן הראל את האפשרות לסיים את ההתקשרות עם קבלן החשמול, חברת SEMI הספרדית, ולהוציא במכרזי בזק פיצול של עבודות החשמול השונות לטובת האצת התקדמות הפרויקט. אלא שבהנהלת החברה לא קיבלו את עמדתו, ולצערו של הראל גם לא במשרדי הממשלה.

 

בענף התחבורה טוענים שייתכן כי מועד ההתפטרות של הראל אינו מקרי: הראל נמצא בקשרים טובים עם חלק מראשי כחול לבן, ולא מן הנמנע שהוא שואף להתברג בתפקיד בכיר באחד ממשרדי הממשלה אחרי הבחירות. רכבת ישראל, מצידה, שוב חטפה זעזוע ניהולי, והנוסעים הם אלה שישלמו את המחיר וימשיכו לספוג איחורי רכבות או היעדר ציוד ומסילות עד שתתבסס הנהלה יציבה שתצליח להוציא את הקטר מהתחנה.

x