$
משפט

בג"ץ רומז: לא נתמוך ברכש גומלין במכרזי האוטובוסים

שבעה מכרזי תחבורה ציבורית מעוכבים כבר שנה וחצי ופוגעים בשירות ליותר ממיליון ישראלים. הרכב של העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות הורה לנהל גישור מהיר שיקבע איזו עדיפות יקבלו במכרזים התקועים מפעלי מרכבים והארגז

אודי עציון 21:1027.01.20

בג"ץ מנסה לשחרר את פלונטר התחבורה הציבורית: הרכב בראשות נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ולצידה השופטים עוזי פוגלמן ומני מזוז, הורה היום למדינה, ליבואני האוטובוסים ולמפעילות התחבורה הציבורית לפתוח בהליך גישור מהיר שיקבע איזו עדיפות יקבלו מפעלי האוטובוסים מרכבים והארגז במכרזי התחבורה הציבורית התקועים.  

 

מדובר במכרזי הפעלת תחבורה ציבורית באשכולות של בית־שמש, פרוזדור ירושלים, שומרון, רהט, צפון ירושלים עירוני, מרכז ירושלים עירוני וקווי שירות באשכול מטרונית חיפה שחלקם תקועים כבר שנה וחצי, מה שמונע ממשרד תחבורה להגדיל תדירויות ולהוסיף קווים חדשים לשכונות שהוקמו מאז פורסמו המכרזים הקודמים לפני יותר מעשור. 

נשיאת העליון אסתר חיות נשיאת העליון אסתר חיות צילום: אלכס קולומויסקי

 

השופטים הנחו את הצדדים לסיים את הליך הגישור עד ה-16 לפברואר, תאריך שלאחריו יפרסמו את פסק דינם, שיקבע האם חוק חובת מכרזים חל על מכרזי התחבורה הציבורית. את הגישור ינהל אילן קרני, לשעבר מנכ"ל מטרופולין, שניסה כבר לפשר בין הצדדים בעבר, ללא הצלחה.

 

השופטים דנים בערעור שהגישה המדינה על החלטת שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אברהם רובין, שקבע כי החוק חל גם על המכרזים שמפרסמות מפעילות התחבורה הציבורית הפרטיות, וגם על החברות אגד ודן, למרות שלא מדובר במכרז ממשלתי. חוק המכרזים מחייב את הזוכים בביצוע רכש גומלין ממפעלים בארץ, נושא שלו מתנגדים חלק מיבואני האוטובוסים.

 

נראה כי בית המשפט יתמוך בקביעת משרד התחבורה שבמכרזים לא תהיה חובת רכש גומלין וידחה את הפסיקה של השופט רובין, אך המפעלים המקומיים יקבלו עדיפות במכרזים באמצעות תוספת ניקוד לחברות תחבורה ציבורית שיציעו אוטובוסים בהרכבה ישראלית, עבור רכש של 30% במכרזים המופרטים ו-50% -25% במכרזי אגד ודן.

 

חגי שלום, שמחזיק בבעלות על מפעל הארגז, טען כי גם כשהאוטובוסים נרכשים בידי החברות הפרטיות הן מפעילות אותם במסגרת זכייה במכרזים ממשלתיים ובמימון כספי מדינה, ולכן יש להחיל עליהן את חוק חובת המכרזים המקנה העדפה של תוצרת הארץ.

 

במשרדי התחבורה והאוצר טוענים כי רכש אוטובוסים מוגמרים מחו"ל, ולא רק כאלה המורכבים בארץ על גבי שלדות מיובאות, יוזיל את הרכש ויאפשר למדינה לרכוש יותר אוטובוסים באותו תקציב. מדיניות זו עומדת בניגוד למקובל ברוב העולם לעודד הרכבה וייצור מקומי של אוטובוסים כמקור תעסוקה משמעותי, עמדה שבה מחזיק גם משרד הכלכלה.

 

בעת הדיון הפגינו מול בית המשפט העליון בירושלים עשרות נוסעי תחבורה ציבורית במחאה על העיכוב במכרזי התחבורה הציבורית, באירוע שיזם ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות". רוב המפגינים הגיעו מבית שמש, שהשכונות החדשות שלה לא זוכות עדיין לשירותי תחבורה ציבורית בגלל העיכוב.

 

כך או כך, גם לאחר שבג"ץ יפרסם את החלטתו בחודש הבא, יצטרך משרד התחבורה לעדכן את המכרזים, לבחור בזוכים, שיצטרכו מצידם לנהל מו"מ עם יבואני ומפעלי האוטובוסים, שיצטרכו להזמין מחו"ל אוטובוסים מוגמרים או שלדות שעליהן ייבנו האוטובוסים בארץ. לפי ההערכות בענף האוטובוסים החדשים יוכלו להיכנס לשירות רק לקראת סוף השנה, ועד אז תתקשה המדינה לשפר את השירות בתחבורה הציבורית.

x