שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

קל אוטו חיפשה מפלט, קרסו מצאה סינרגיה

קבוצת קרסו, יבואנית ניסאן ורנו, מאבדת נתח שוק ורוצה לחזק את חברת הליסינג שלה ואת תחום השירותים לרכב. הפתרון נמצא בדמות רכישת חברת קל אוטו, גם במחיר נטילת החוב שלה שעולה על מיליארד שקל

תומר הדר 11:5816.01.20

השבוע נחשפה בכלכליסט אחת התספורות הגדולות ביותר שהיו בענף הרכב הישראלי בשנים האחרונות: בנק הפועלים ובנק לאומי ימחקו 120 מיליון שקל מחובותיה של חברת הליסינג וההשכרה קל אוטו — כחלק מעסקה של מכירת קל אוטו מידי משפחת קליין לידי קבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסאן.

 

 

 

הדיווח של קבוצת קרסו לבורסה אודות העסקה חשף נתונים על היקף פעילותה של חברת קל אוטו שעשויים להסביר מדוע קרסו מעוניינת בה, בין השאר לנוכח ירידה בתוצאותיה שלה בתחום מכירת הרכב. כך, לפי נתוני קבוצת קרסו לקבוצת קל אוטו יש 17,500 לקוחות. העסקה עצמה היא ללא תמורה במזומן, כלומר קרסו נוטלת עליה את חובותיה של קל אוטו (ובהם מיליארד שקל על צי הרכב) והיא למעשה תבלע את החברה. לפי הסיכומים, מנכ"ל קל אוטו אבי צור יישאר לנהל אותה למשך כשנתיים .לפי הדיווח של קרסו, במחצית הראשונה של 2019 רשמה קל אוטו מחזור של 398 מיליון שקל, רווח גולמי של 48 מיליון שקל והפסד לפני מס של 7.4 מיליון שקל. שווי נכסי קל אוטו, נקודה חשובה מאין כמוה עבור קרסו, הוא 1.6 מיליארד שקל. מולם רשומות במאזן התחייבויות בסך 1.45 מיליארד שקל.

 

 

מימין: מנכ"ל קל אוטו אבי צור ומנכ"ל קרסו מוטורס איציק וייץ מימין: מנכ"ל קל אוטו אבי צור ומנכ"ל קרסו מוטורס איציק וייץ צילום: עמית שעל

 

על פי דיווחים שונים, קרסו היתה החברה היחידה שהתמודדה על רכישת קל אוטו מידיה של משפחת קליין במהלך השנה שעברה. עם זאת, בשנים האחרונות התקיימו כמה פעמים מגעים למכירתה. כך, בשנה שעברה התפוצצו מגעים למכירה של קל אוטו לידי משפחת דיין, השולטת ברשת הסחר ברכב טרייד מוביל ובמלונות אפריקה ישראל. לאחר התפוצצות העסקה, רכשה משפחת דיין חברת ליסינג אחרת: ת.י.ר, רכישה שהושלמה בספטמבר אשתקד. משפחת דיין סירבה להתיחס לדברים.

 

ואז הגיע מוטולה

 

חברת קל אוטו נוהלה על ידי קליין עצמו עד דצמבר 2014, אז הצטרף אליה המנכ"ל השכיר הראשון, דני שביט המכהן כיום בראש קבוצת דוד לובינסקי. במהלך כהונתם של קליין וגם של שביט התרחבה החברה לתחומים נוספים רבים – החל בהקמת מכללה לניהול מקצועות הרכב וכלה בהקמת חברת פרסום.

 

סמנכ"ל קל אוטו לשעבר אבי מוטולה. כתב אישום בפרשת אפריקה תעשייות סמנכ"ל קל אוטו לשעבר אבי מוטולה. כתב אישום בפרשת אפריקה תעשייות צילום: אוראל כהן

 

ב־2015 הפתיעה קל אוטו את ענף הרכב לאחר שהודיעה כי אבי מוטולה ימונה לסמנכ"ל החברה תחת שביט. זה היה התפקיד הראשון של מוטולה מאז פרשת אפריקה תעשיות. בפרשה זו הוגש נגדו ביולי האחרון כתב אישום על תוכנית שרקם כמנכ"ל החברה להצגת נתונים משופרים של הקבוצה. גם סמנכ"ל הכספים בקבוצת נגב אביהו איבשיץ מואשם בפרשה. בין היתר מואשם מוטולה בעבירת דיווח על פי חוק ני"ע, רישום כוזב במסמכי תאגיד וגניבה בידי מנהל. אתמול הוגשו כתבי אישום מתוקנים בפרשה זו, במסגרת הסדרי טיעון, נגד שני מנהלים בחברה הבת של אפריקה תעשיות נגב קרמיקה. מוטולה עזב את תפקידו בקל אוטו במאי 2017 לטובת תפקיד בחברה המייצרת דלתות.

 

ביולי 2017 נחשף ב"כלכליסט" כי קל אוטו עומדת לצאת לגיוס של חצי מיליארד שקל באמצעות הנפקת אג"ח בבורסת תל אביב. במקביל לניסיונות הגיוס מונה לחברה מנכ"ל חדש: אבי צור, לשעבר מנכ"ל דוד לובינסקי וגם מנכ"ל צ'מפיון מוטורס. עם כניסתו לתפקיד החל מהלך קיצוץ וניקיון רחב היקף בקל אוטו. בין היתר קיצץ צור את היקפי כוח האדם, היה אחראי למעבר של קל אוטו מתל אביב למתקנים ביהוד. במקביל הרחק מעין התקשורת היה אחראי צור גם לסגירת העסקים ההיקפיים של קל אוטו. אלא שבפועל, הגיוס שהיה אמור להצעיד את קל אוטו קדימה מעולם לא התרחש. "אין חתם שירצה לגעת בעסקה כזאת", מסביר גורם בכיר בענף הרכב: "כל חברות הליסינג עובדות בלגלגל כסף, אבל קל אוטו מגלגלת כסף שלא חוזר. ועם זאת, המשיכו לממן את שמוליק (קליין) ואת קל אוטו בגלל ידיעה ברורה שאם חברה כזאת קורסת, היא עלולה להוריד אפילו יבואנית רכב קטנה (אם לא תשלם תמורת הרכבים שקיבלה — ת"ה), ואת זה אף אחד לא רוצה".

 

 

 

צור צמצם גם את פעילות השכרת הרכב של קל אוטו, שנחשב ללא רווחי. מ־22 סניף לשבעה סניפי השכרה בלבד. מעבר לכך התמקד צור בחיזוק פעילות ה "יד ראשונה אפס קילומטר" של קל אוטו תחת השם CARBAY.

 

הירידה של קרסו

 

קבוצת קרסו, יבואנית רנו, ניסאן, דאצ'יה ואינפיניטי רשמה בשנים האחרונות ירידה מתמדת בהיקף פעילות מכירת הרכב. במהלך השנים האחרונות גם נרשמה בקבוצת קרסו שורה לא אופיינית של עזיבת בכירים בחברה, הן בחטיבות המכירות והן בחטיבות הליסינג. כך, באוגוסט 2019 עזב מנהל פעילות הרכב אליחי אל יגון את תפקידו. גיא בלנקשטיין, מנכ"ל חברת הליסינג של קבוצת קרסו הודיע במקביל על עזיבה. בשני המקרים מדובר בעזיבה לאחר פחות משנתיים.

 

על פי דו"חות קבוצת קרסו למחצית הראשונה של 2019, החברה מסרה במהלך מחצית השנה הראשונה 17,156 מכוניות חדשות, ירידה של 16.6% ביחס למסירות הרכב של קבוצת קרסו באותה תקופה אשתקד. נתח השוק של החברה ירד מ־11.9% אשתקד ל־9.3% השנה. גובה הכנסות היה 2.1 מיליארד שקל ביחס ל־2.25 מיליארד שקל אשתקד – אך ההכנסות בפועל לא הגיעו מעסק הליבה של קרסו – מכירת מכוניות. למעשה, הכנסות החברה ממכירת מכוניות ירדו ב־8% ל־674.8 מיליון שקל.

 

לעומת מכירת המכוניות, ההכנסות מפעילות הליסינג של קבוצת קרסו, באמצעות זרוע הליסינג של החברה lease4u צמחו ברבעון ב־22% ל 264.4 מיליון שקל. מדובר בנתון שקשה להתעלם ממנו: בניגוד לקל אוטו, שפעילות הליסינג שלה אינה רווחית, פעילות הליסינג של קבוצת קרסו רווחית. כאמור, צור עצמו ילווה את מהלכי ההטמעה של קל אוטו בקבוצת קרסו, שכיום נעדרת מנכ"ל דומיננטי לחטיבת הליסינג.

 

הכיוון: ליסינג ושירותים

 

לקל אוטו יש כ־18 אלף רכבים; ל־lease4u של קרסו יש כ־25 אלף. איחוד של ציי הרכב של שתי החברות יהפוך את קבוצת קרסו בבוא

היום לבעלת חברת הליסינג וההשכרה השנייה בגודלה בישראל – חברה שתעקוף את אלבר ותתמקם אחרי שלמה SIXT. אך חשוב מכך: רכישת קל אוטו מאפשרת לקבוצת קרסו להיכנס לתחומים שאינם קשורים ישירות בליסינג והשכרה אלא בעתידו של ענף הרכב הישראלי, כאשר הדגש יושם על מגמה הולכת ומתחזקת של CAR SERVICES. מדובר בשם כולל לפתרונות ללקוחות שאינם רוצים לקנות מכונית — תחום שפותח משמעותית עלי ידי צור, כולל החומרה והלוגיסטיקה הנדרשת לשם כך. הכוונה היא להשכרות של רכב לפי שעה (תחום שרנו העולמית מתעדת להיכנס אליו בעתיד באמצעות רכבים חשמליים קטנים).

 

תחום נוסף שחשוב לקרסו הוא חכירה והשכרה לפרקי זמן קצרים של משאיות, ענף בו קל אוטו מתמחה כיום. תחום פעילות חשוב נוסף שבמהלך גל הקיצוצים הקפידו בקל אוטו שלא לחסל, הוא צי של כ־30 מוביליות. מעבר לכך, לקל אוטו יש יתרון נוסף: מבחינה מיתוגית היא נפרדת מקבוצת קרסו. כיום חלק ניכר מפעילות חברות הליסינג הגדולות, כולל קל אוטו מבוסס על מכירה של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטרים" — תחום שצפוי רק לגדול בשנים הקרובות. פעילות בתחום זה תחת שמה של קל אוטו, בנפרד מקבוצת קרסו, יקל על החברה לפעול בתחום האפס קילומטרים.

 

x