שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

בלעדי לכלכליסט

משרד התחבורה מגביל את פעילות טסלה בישראל

התחלה קשה ליצרנית הרכב החשמלי בארץ: החברה קיבלה אישור לייבא רק 20 מכוניות לישראל השנה ומשרד התחבורה אוסר עליה להפעיל את מערכת ה"טייס האוטומטי" שלה בארץ. ברקע: התאונות הקטלניות של טסלה בארה"ב והאיסור שעדיין קיים על נהיגה אוטונומית בישראל

תומר הדר ואודי עציון 06:5312.01.20

משרד התחבורה הגביל את טסלה ישראל לייבא השנה רק 20 מכוניות, הרבה פחות מפוטנציאל המכירות של יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאיות. בנוסף מבקש המשרד לאסור את השימוש במערכת בקרת השיוט המתקדמת של החברה, ה"אוטופיילוט", מחשש להטעיית נהגים, שכן נהיגה אוטונומית עדיין אסורה בישראל.

 

ל"כלכליסט" נודע כי בימים האחרונים העניק המשרד לטסלה ישראל אישור לשמש כיבואן זעיר, אולם דירוג זה מגביל את מספר המכוניות שניתן לשווק בכל שנה. טסלה עדיין לא עומדת בדרישות שמציב המשרד ליבואני רכב גדולים, שכן אין לה עדיין מוסך לטיפול במכוניות. האישור מאפשר לטסלה להתחיל לייבא ולמכור מכוניות לארץ, והיא תוכל לשדרג את הדירוג שלה ברגע שתציג למשרד את עמידתה בשאר הדרישות. 

טסלה מודל 3 טסלה מודל 3 צילום: Tesla

 

בנוסף יבואנית טסלה תידרש על ידי משרד התחבורה להבהיר ללקוחותיה שאסור להם להשתמש במערכת האוטופיילוט של היצרן בכבישי הארץ, כך נודע ל"כלכליסט". המערכת המותקנת כיום בכל דגמי החברה נחשבת לאחת ממערכות הנהיגה האוטונומיות המתקדמות בעולם. המערכת עצמה מבוססת לפי טסלה על שמונה מצלמות, מכ"ם, וחיישנים אולטראסונים המאפשרות לרכב "ראות" של 360 מעלות לטווח של 250 מטרים. המערכת עצמה ניתנת לשדרוג מרחוק, כלומר ניתן לעדכן את יכולותיה בהתאם לפיתוחים טכנולוגיים.

 

טסלה השיקה את המערכת עוד ב-2013. אילון מאסק, מייסד טסלה, אמרה אז כי "הגיע הזמן שלמכוניות יהיה טייס אוטומטי, כמו במטוסים". טסלה אמנם הבהירה כי המערכת אינה נחשבת למערכת נהיגה אוטונומית לחלוטין, אלא למערכת בעלת יכולות אוטונומיות, כלומר למערכת שעדיין דורשת מן הנהג לשהות ברכב כשידיו על גלגל ההגה. ועם זאת, חלק ניכר מפרסומה של מערכת ה-AUTOPILOT של טסלה הגיע דווקא בשל שורה של תאונות מתוקשרות שבהן היו מעורבים רכבי טסלה שנהגיהם לא שעו להוראות הבטיחות והעדיפו לישון מאחורי ההגה או לאכול. כתוצאה מכך נהרגו מספר בעלי טסלה ומשרד התחבורה האמריקאי אף פתח בחקירות בנושא.

 

לאור זאת ולנוכח הפרסום הניכר לו זוכה המערכת בעולם הוחלט במשרד התחבורה הישראלי לא לקחת סיכון ולדרוש מיבואנית טסלה להסביר ללקוחותיה כי הם מתבקשים לא להפעיל את המערכת בישראל.

 

מגבלות הייבוא והשימוש במכוניות הם הסיבה העיקרית לעיכוב בהשקה המקומית של טסלה, שהייתה אמורה להיערך כבר בשבוע שעבר. כפי שנחשף ב"כלכליסט", פעילות החברה הייתה אמורה להתחיל באירוע חשיפה בקניון רמת אביב, ואולם בשל מה שגורמים המקורבים למשרד התחבורה מגדירים כ"עיכובים לוגיסטיים", פעילות טסלה לא החלה בשבוע שעבר. במקביל כפי שנחשף ב"כלכליסט" שכרה טסלה ישראל שטח בבית קרדן בתל אביב.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "נסיעה ברכב אוטונומי אינה מאושרת במדינת ישראל. על כן, במכוניות טסלה שישווקו בישראל לא תתאפשר נהיגה אוטונומית. היבואן נדרש לעדכן ולהסביר לרוכש הרכב כי מערכת הנהיגה האוטונומית לא תפעל ברכבים המשווקים במדינת ישראל".

x