$
רכב

בלעדי לכלכליסט

ביג מרכזי קניות רכשה 20% מיצרנית הקורקינטים אינוקים

היקף הרכישה מוערך ב־5-8 מיליון שקל. המטרה של רשת מרכזי הקניות היא לדאוג לפלח הקונים הצעיר לתחבורה אל החנויות במציאות של עומסי תנועה. לביג אופציה לרכישת 30% נוספים. בעסקה לא כלולים הקורקינטים השיתופיים ליאו של אינוקים

תומר הדר ואורנה יפת 07:2108.01.20

חריגה מהליבה של עסקי הקמעונאות או היערכות לצרכנות בעידן של פקקים? ל"כלכליסט" נודע כי רשת ביג מרכזי קניות רכשה השבוע 20% מיצרנית ומשווקת הקורקינטים הישראלית אינוקים (Inokim). לביג עומדת הזכות לרכוש בעתיד 30% נוספים. שווי העסקה מוערך על ידי גורמים בענף ב־5-8 מיליון שקל.

 

 

 

אינוקים הוקמה לפני כשמונה שנים ונמצאת בבעלות כפיר ודרור בן שושן ואלעד ורד. כיום החברה היא היצרנית והמשווקת הגדולה בישראל של קורקינטים חשמליים ועד כה העלתה לכבישי (ומדרכות) ישראל מעל 55 אלף קורקינטים. אינוקים משווקת קורקינטים גם בעולם ומחזיקה בין היתר סניפים בארה"ב ובמזרח אירופה. העסקה אינה כוללת את חברת הקורקינטים השיתופיים של אינוקים "ליאו". אינוקים הקימה את המותג ליאו בינואר בשנה שעבר ופרסה קורקינטים שיתופיים בתל אביב לצד מפעילות כדוגמת ליים ובירד. אולם כפי שנחשף ב"כלכליסט", ביולי האחרון הודיעה ליאו כי תחדל מפעילות בתל אביב ותתמקד בפעילות בערים אחרות, למשל אילת.

 

מימין: מנכ"ל ביג, חי גאליס; אחד מבעלי אינוקים, כפיר בן שושן מימין: מנכ"ל ביג, חי גאליס; אחד מבעלי אינוקים, כפיר בן שושן צילומים: מיכה בריכמן, קרן בנק

 

ביג נחשבת כיום למפעילה הגדולה בישראל של מרכזי קניות פתוחים (לא קניונים). כיום הקבוצה מפעילה ומנהלת 22 מרכזי קניות בישראל, 27 מרכזי קניות בארה"ב ושלושה נוספים בסרביה.

 

הדגש בחדירתה של ביג לתחום הקורקינטים אינו בתחום שיווק הקורקינטים אלא ככל הנראה כהיערכות למצב שבו הצרכנים מתקשים להגיע אל מרכזי הקניות בעקבות פקקים וגודש. כך לדוגמה מציעים כיום קניונים בבריסטול, בריטניה, ובסינגפור שירות השאלת קורקינט ללקוחות שמעוניינים להסתובב בקניונים, או לחלופין להגיע אל קניונים בשעות גודש.

 

יתרה מזאת, שימוש בקורקינטים שיאפשר ללקוחות של ביג להגיע אל מרכזי הקניות ולהתנייד בתוכם יאפשר לרשת בעתיד להתמודד עם דרישות רגולציה לצמצום של פליטות פחמן מכלי רב. בנוסף, עבור ביג מדובר בפעילות שעשויה לתת ערך מוסף ללקוחות.זאת מכיוון שמרכזי הקניות של הקבוצה ממוקמים ברובם מחוץ למרכזי הערים ועל אף שחלקם על צירי תנועה מרכזיים, כדי להגיע אליהם נדרש שימוש בכלי תחבורה משלימים.

 

נקודה נוספת שעשויה להסביר את הכניסה של קבוצת הנדל"ן והקמעונאות לתחום הקורקינטים היא כניסיון שלה לשפר את חווית הקנייה ללקוחות, ובעיקר במטרה לגרום לקונים צעירים להגיע למרכזים הקניות. זאת לאחר שבשנים האחרונות החלו רבים להדיר רגליהם מהקניונים וממרכזי הקניות לטובת קניות באינטרנט או בחו"ל. שימוש בקורקינטים נעשה בעיקר על ידי צעירים והחשש בקבוצות הנדל"ן הוא מהעתיד בו תעבור מרבית הצריכה לאינטרנט. בביג עשו בעבר ניסיון, שהופסק, להקים פלטפורמה מקוונת מתוך ראייה עתידית, וכעת נראה כי הקבוצה מחפשת דרכים יצירתיות גם לפתח מנועי צמיחה וגם להשאיר את הצעירים במרכזי הקניות.

x