שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תיירות

סודות החופשה

עייפים אחרי טיסה? תראו מה אתם נושמים במטוס

האם חשבתם עד כמה האוויר במטוס בטוח לנשימה? מסתבר שבזמן טיסה נוזלים רעילים עלולים לזלוג דרך שסתומי השמן של המנוע ולעבור למערכת אספקת האוויר של תא הנוסעים. תסמיני החשיפה כוללים קשיי נשימה, עייפות, ורפיון שרירים

שירות כלכליסט 07:5228.12.19

האם חשבתם איך אנחנו נושמים במטוס בגובה 30 אלף רגל? או עד כמה האוויר במטוס בטוח לנשימה? מסתבר שהתשובות הן - "זה מורכב", ו"לא תמיד" בהתאמה.

 

 

 

מערכת השליטה הסביבתית

 

במהלך הטיסה, אוויר נכנס לתא הנוסעים דרך המנועים, שבהם הוא עובר דרך מדחס המנוע. האוויר הזה, בלחץ גבוה, מנוצל לטובת מספר תהליכים טכניים הכרחיים לפעולת המטוס, כמו הנעת המנועים, פעולתם הרציפה, שמירה על לחץ תקין בתא הנוסעים ומיזוג האוויר. עם זאת, כאשר האוויר עובר דרך מדחסי המנועים, נוזלים רעילים עלולים לזלוג דרך שסתומי השמן של המנוע ולעבור למערכת אספקת האוויר של תא הנוסעים. "אם הייתם לוקחים דגימת שתן של כל הנוסעים אחרי טיסה, הייתם מגלים בגופי הנוסעים לא מעט תרכובות אורגניות שמקורן בשמן הטורבינות", כך אומר ד"ר מישל מולדר ההולנדי. מולדר הוא טייס לשעבר של KLM שהפך לרופא, והוא מקדיש את חייו לחקר ההשפעות הבריאותיות השליליות של החשיפה לאדים רעילים מהמנוע, או מה שהוא מכנה "התסמונת האירוטוקסית".

 

הגוף נושא רעלנים הגוף נושא רעלנים צילום: גטי אימג'ס

 

 

מולדר טוען שאם אתם משתייכים לקבוצה באוכלוסיה שאינה מסוגלת לפרק כראוי תרכובות אורגניות לא יציבות שמקורן במנוע, הגוף שלכם יישא איתו רעלנים שמשפיעים על מערכת העצבים המרכזית וגורמים לנזק נוירולוגי. תסמיני החשיפה כוללים קשיי נשימה, עייפות, ורפיון שרירים – עם החרפה בתסמינים מחשיפה חוזרת ונשנית. "ראיתי במהלך הקריירה שלי כ-250 אנשי צוות אוויר שנפגעו מכך קשות," הוא אומר.

 

המקרה של הטייס בן ה-43

 

אחד התוספים לשמן המנוע הוא אורגנופוספט, שמסווג כגז עצבים. במחקר שנערך ב-2014, מולדר וצוות של מדענים חקרו את מותו של טייס בחברה מסחרית, שהיה בריא באופן כללי. בין 1999 ל-2012, אותו טייס סבל מכאבים ממושכים, אך מעולם לא אובחן כראוי. ב-2008 הופיעו הסימנים הראשונים לנזק עצבי בצורת תחושת נימול בידיים וברגליים. "לפני מותו ייחס החולה את התסמינים שלו לחשיפה חוזרת לאדי שמן מנוע במסגרת העסקתו כטייס מסחרי", כך לשון הדו"ח. בנתיחה שלאחר המוות, מולדר וצוותו הבחינו בסימני דגנרציה של תאי עצב בדמו של הטייס, ומוחו ורקמת חוט השדרה שלו הראו גם הם סימני דגנרציה. הדו"ח סיכם שהתסמינים "היו עקביים ואף זהים להשפעות המתועדות של הרעלת אורגנופוספט".

 

תסמיני החשיפה כוללים קשיי נשימה, עייפות, ורפיון שרירים תסמיני החשיפה כוללים קשיי נשימה, עייפות, ורפיון שרירים צילום: שאטרסטוק

 

 

מה שמצמרר במיוחד הוא הסיכוי להרעלה בטיסה הבאה שלכם, ולכך שלא תדעו כלל אם הורעלתם – הרעלת אורגנופוספט היא איטית מטבעה, והיו אלה רמות הרעלן שהצטברו בגופו של הטייס במשך שנים ארוכות שהביאו לבסוף להופעתם של תסמינים. הרגישות להרעלת אורגנופוספט משתנה מאדם לאדם ותלויה בהימצאות או היעדרות אנזימים מסוימים שמפרקים את הרעלנים. מולדר טוען של-30% מהאוכלוסיה חסרים את האנזימים הללו.

 

את מי להאשים?

 

"אם בכלל, אני מאשים בעיקר את ה-FAA כיוון שהם הרגולטור שהכי אחראי לבטיחות הטיסה," כך אומרת ג'ודית אנדרסון, מומחית להיגיינה תעשייתית באיגוד דיילות הטיסה האמריקאי, האיגוד שמייצג את דיילות הטיסה בארה"ב. לאיגוד יש מצגת שקופיות שמספקת תוכנית פעולה לנוסעים שחושדים שאירוע רעיל מתרחש בטיסה שלהם. אך בעוד ישנו מידע נרחב על סימני אספקת אוויר נגועה, אף אחד לא גורם לדיילות באמת לבקר באתר של האיגוד. "חייבת להיות דרישה מחברות תעופה לכלול אירועי הרעלת אדים בהכשרה הבסיסית של צוותיהם," אומרת אנדרסון.

 

תעשיית התעופה וה-FAA מודעים היטב לבעיה. כבר ב-1955, הנרי רדל מ-North American Aviation העביר מסמך על ביטול הזליגה של אדים רעילים לתאי הנוסעים לאיגוד המהנדסים האמריקאי. "זליגה של אדים רעילים יכולה לגרום להרעלת תא הנוסעים," נכתב במסמך.

 

מה באמת איכות האוויר בתא הנוסעים? מה באמת איכות האוויר בתא הנוסעים? צילום: שאטרסטוק

 

מבולבלים? בצדק

 

דבר נוסף שהופך את הזליגה מהמנוע לקשה לזיהוי הוא שקל לבלבל בין תסמיני חשיפה לאורגנופוספט לתסמינים הרגילים של טיסה. מרגישים עייפים במיוחד? זה הג'טלג. הבטן כואבת? זה בטח האוכל. אבל אולי נשמתם אוויר מזוהם. מי יודע?

 

נכון להיום חובת ההוכחה להרעלה נמצאת בידי הנוסע היחיד. אנשים כמו אנדרסון ומולדר לקחו על עצמם לחנך את הציבור לגבי הסכנות בחשיפה לאדי המנוע האלה, אך תעשיית המטוסים וה-FAA צריכים גם הם להתקין תקנות שימנעו את החשיפה ויחנכו לגביה.

 

וכמובן, יש גם תביעות

 

במספר מדינות בעולם מתנהלים כיום הליכים משפטיים שקשורים לרעילות האוויר בתא הנוסעים. בבריטניה תבע איגוד דיילות הטיסה את בריטיש איירווייז, איזיג'ט, וירג'ין אטלנטיק, תומס קוק ו-Jet2 על כך שטייסים ודיילות נחשפים תדיר לאדים רעילים במהלך טיסות. בארה"ב הוגשה תביעה ייצוגית ב-2018 נגד פרונטיר איירליינז על כך שסירבה להכיר באירוע אדים רעילים שהתרחש בטיסה שלה. נראה שאנשים הולכים ומכירים בעובדה שאוויר התא שממוחזר שוב ושוב אינו הבריא ביותר בעולם. רק באפריל האחרון העלו להצבעה דמוקרטים מבית הנבחרים את חוק בטיחות האוויר בטיסה (Cabin Air Safety Act) שמבקש "לשפר את בטיחות אספקת האוויר בטיסות מסחריות".

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

x