$
משפט

בלעדי לכלכליסט

אלון חסן עשוי להידרש להחזיר לנמל אשדוד את השכר שקיבל כשהיה מושעה

בנמל אשדוד החלו לבדוק את המשמעויות של פסק הדין שניתן אתמול בעניינו של חסן, ואחת המסקנות המסתמנות היא שייתכן שחסן יצטרך להחזיר כספים אותם צבר במשך כל שנות ההשעיה שלו - כ־750 אלף שקל

ליאור גוטמן 07:2504.12.19

פסק הדין שנתן אתמול (ג') בית המשפט העליון בעניינו של אלון חסן עלול לגרום לו לא רק להרשעה פלילית אלא גם לפגיעה כלכלית. מבדיקת "כלכליסט" עולה שנמל אשדוד החל לבדוק את המשמעויות של פסק הדין, ואחת המסקנות המסתמנות היא שייתכן שחסן יצטרך להחזיר כספים לנמל שאותם צבר במשך כל שנות ההשעיה שלו.

 

מהנמל נמסר כי בהתאם לתקנון המשמעת "עובד שהושעה בגין חשד לביצוע עבירה פלילית ובית המשפט, לאחר גמר כל הליכי הערעור, לא החליט על זיכויו - ייחשב כמפוטר באופן רטרואקטיבי ממועד השעייתו ויהיה חייב להחזיר לרשות את כל התשלומים שקיבל בתקופת ההשעיה".

 

אלון חסן אלון חסן צילום: עמית שעל

 

חסן הושעה מעבודתו בתחילת 2015, לאחר שבקיץ שקדם לכך נעצר בחשד לביצוע שורת עבירות לרבות לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. במהלך התקופה, וכחלק מההסכם הקיבוצי של עובדי הנמל, הוא היה זכאי לחלק משכרו, סביב רף של כ־50% בלבד. לאחר זיכויו של חסן בבית המשפט המחוזי במרץ 2018 ביקש לחזור לנמל, ואף עתר לבית הדין לעבודה, מבלי שבקשתו תתקבל.

 

הנימוק של נמל אשדוד היה שעד שלא ינתן פסק דין חלוט בעניינו הוא לא מורשה להיכנס לשטח הנמל. אולם ברקע היה חשש שמא חזרתו, אולי אפילו לתפקיד יו"ר הוועד, תעורר תסיסה בנמל שהיה אז במגעים לחתימת הסכם רפורמה תחת מחאות קשות של אנשי הנמל וניסיונות להתנתק מההסתדרות ולעבור לארגון עובדים אחר. בסוף 2018, לאחר ערעור מצד חסן בעליון, השעייתו נותרה בעינה.

 

מה המשמעות הפיננסית של פסק הדין אתמול מבחינת חסן? לפי נתוני רשות החברות הממשלתיות, עלות שכרו של עובד נמל אשדוד היא בין 32־34 אלף שקל לחודש (חסן החל לעבוד בנמל בתחילת שנות ה־90, ולכן ייתכן שעלות שכרו היתה גבוהה יותר). אך אם ניצמד לעלות השכר מפרסומי רשות החברות הממשלתיות, 50% מ־32 אלף שקל הם כ־16 אלף שקל (ברוטו) לחודש, שהם כ־192 אלף שקל לשנה. אם מכפילים את העלות השנתית במספר שנות ההשעיה של אלון חסן, מתחילת 2015 אז העלות המצטברת, לפני קיזוזי מס שונים, עשויה להגיע ל־750 אלף שקל ברוטו. גם בסביבת הנמל עלתה הערכה שהעלות יכולה להסתכם בכמה מאות אלפי שקלים, אבל ללא חישוב מדויק וקבלת הוראות מרשות החברות הממשלתיות, דרישת תשלום לא תצא.

 

מכשול נוסף שיעמוד לפני הנהלת הנמל היא התמודדות עם העובדים וההסתדרות. קנס כה גבוה שעלול ליפול על עובד, גם אם הורשע בפלילים, הוא מהלך נדיר שלא ברור איך יתקבל ברציפים, ואיך יאכפו אותו.

 

כך או כך, סילוקו הסופי של חסן עלול לפתוח צוהר נדיר להסכמה על רפורמה, שנעצרה בשל ניסיון לסנדל את העובדים עם דרישות מהוועד, והציפייה שחסן יחזור. הנמל אמור להתמודד תוך שנתיים עם מתחרה סמוך אליו בדמות נמל פרטי שיופעל ל־25 שנה על ידי חברת TIL ההולנדית. לאחרונה אישר דירקטוריון נמל אשדוד השקעה של כ־2 מיליארד שקל בשדרוג התשתיות לקראת תחרות זו.

x