$
רכב

דו"ח ה-OECD: פקקי התנועה בת"א רק יחמירו, הפתרון הוא אגרות גודש

על פי הדו"ח, ניתן להקיף את מרכז ת"א במספר "טבעות" של תשלום, כאשר תרומת המיסוי לא רק תשפר את הכלכלה אלא גם תאפשר השקעה נרחבת בתחבורה ציבורית. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מתנגד לאגרת גודש

ליאור גוטמן 17:0001.12.19

עומסי התנועה במטרופולין תל אביב הם קשים, ובעתיד הקרוב הם רק יחמירו, מה שיפגע בפריון של ישראל וברווחת התושבים. לפיכך, הפתרון המידי הנגיש ביותר לפתור את הבעיה היא שימוש באגרות גודש - כך קובע היום (א') דו"ח של ה-OECD (ארגון המדינות המפותחות) שניסה לנתח את בעיית עומסי התנועה במרכז המדינה. המחקר הוזמן על ידי אגף תקציבים באוצר והוצג בכנס של פיוצ'ר מוביליטי.

 

 

 

הרעיון להפעיל אגרות גודש בתל אביב אינו חדש, ולמעשה אגף התקציבים במשרד האוצר מנסה לדחוף אותו לחוק ההסדרים הקרוב, בינתיים ללא הצלחה.

 

מדובר בשיטה שמונהגת בערים שונות באירופה ובהצלחה רבה, שם בעל רכב "נקנס" על כניסה למרכזי הערים בשעות העומס.

 

ההבדל העיקרי הוא שבמדינות אירופה קיימת תחבורה ציבורית ענפה ופעילה כמעט בכל ימות השנה, ואילו היישום של התוכנית בישראל נבלם פעם אחר פעם על ידי שרי התחבורה בטענה שמדובר במס חדש שסתם יכביד על הציבור.

 

מי שמתנגד למהלך הוא שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שמתעקש שאם יוטל כזה מס הציבור יקבל את הכסף בחזרה דרך הנחות ברישוי הרכב. האוצר שולל את האפשרות כיון שאז המדינה תתגלה כאחת ש"מוציאה כסף מכיס אחד ומכניסה לכיס השני", זאת מבלי להעניש את בעלי המכוניות שגורמים לגודש.

 

פקקים בכביש 4 פקקים בכביש 4 צילום: יובל חן

 

להערכת חברי הדו"ח, הפעלת אגרת גודש תסייע מידית לבעיה, זאת תחת מצב לפיו רק 5% מהנהגים נדרשים לשנות בכלל את היקף השימוש שלהם ברכב, בין אם באמצעות תחבורה שיתופית ("קארקפול") או תשלום עבור אי כניסה לעיר (ניסוי "דרך ערך").

 

ב-OECD טוענים שניתן להקיף את מרכז תל אביב במספר "טבעות" של תשלום, כאשר תרומת המיסוי לא רק תשפר את הכלכלה אלא גם תאפשר השקעה נרחבת בתחבורה ציבורית.

 

ואכן, בדו"ח מצוין שהמהלך ישאר כקנס נטו אלא אם כן המדינה תשפר את איכות התחבורה הציבורית, תאפשר תחבורה של כלי רכב דו גלגליים ותעביר המלצה לעירייות להעלות את תעריפי החניה בעיר, במטרה להפוך אותם לפחות כדאיים.

x