שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

בגלל זייפני הסולר ומעלימי המס: הטיפול השנתי ברכב יתייקר

רשות המסים החליטה להטיל מ־1 בינואר הקרוב מס בלו גם על שמנים לרכב - כדי שלא יהיה משתלם למהול אותם ולמכור כסולר מזויף; החלפת שמן ברכב תתייקר בעשרות שקלים; רשות המסים: "עובדים על פתרון"

אודי עציון 08:0301.12.19

ברשות המסים דווקא לא תיכננו להכביד את העול הכלכלי על בעלי הרכב, אבל כנזק נלווה למלחמה במעלימי מס - מ־1 בינואר נשלם יותר על הטיפול השנתי במוסך. כמה עשרות שקלים לרכב פרטי, מאות שקלים למשאיות ולציוד מכני הנדסי.

 

 

 

בשנים האחרונות נאבקים ברשות המסים בתופעה של מהילת וזיוף סולר כדי לחמוק מתשלום המס המוטל עליו (בלו), בסך 3 שקלים לליטר. התופעה מוכרת גם בסולר שנמכר בישראל וגם בזה שמועבר למכירה בשטחי הרשות הפלסטינית, לצרכי הסקה וגם תדלוק רכב וגנרטורים. בניסיון להילחם בתופעה החליטו ברשות שיוטל מס זהה גם על רבים משמני הסיכה לרכב, המשמשים למהילה ואף לזיוף סולר כשמוסיפים להם ממסים (סולבנטים) המשנים את תכונותיהם לאלה של נוזל התדלוק.

תדלוק בסולר תדלוק בסולר צילום: שאטרסטוק

 

מס גם על מלאי קיים

גביית המס תשפיע על כל מי שמחזיק רכב פרטי או מסחרי ונזקק לאותם שמנים. בטיפול ברכב פרטי משתמשים בדרך כלל בגלון שמן (4.5 ליטר), 3 שקלים מס לליטר יחד עם מרווחי השיווק יהפכו בפועל מ־13.5 שקל לתוספת של כ־20 שקל למחיר הסופי לצרכן. בעלי רכב כבד, הנזקק ליותר שמנים ובתדירות גבוהה יותר, יעמדו בפני הוצאות גבוהות יותר. הצו אף דורש הטלת מס גם על מלאים שכבר קיימים בארץ.

 

"הטלת המס תגרום לייקור של עשרות אחוזים במחירי השמנים", כתב נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, לשר האוצר משה כחלון, והוסיף כי "מטרת הרשות להיאבק בתופעת מהילת חומרי דלק ושמנים שונים ומכירתם לציבור, תוך התחמקות מתשלומי המס, מבורכת. עם זאת, האמצעי שבו בחרה בעייתי ושגוי. אסור להעניש מגזר שלם מחמת נטייה עבריינית של כמה יחידים".

 

אוריאל לין אוריאל לין צילום: איציק ביניונסקי

 

לין הוסיף כי "ייקור העלויות ייפול על כתפי הצרכן הפרטי ועל המגזר העסקי גם יחד. עלות הטיפול השוטף לרכב פרטי בבעלות פרטית תתייקר כמו גם עלות הטיפול השוטף לרכבי ליסינג, מוניות, משאיות וכלי ציוד מכאני הנדסי. המשמש במגזרי הבניה, התשתיות, החקלאות או התעשייה והדבר אינו מועיל לכלכלת ישראל".

 

מי שעוד עלול להיפגע מהמהלך הוא מפעל דלק תעשיות בן ה־70 שנה, המייצר שמני סיכה תחת המותג דלקול. המפעל שלפני כשנתיים נרכש בידי קבוצת דיין מידי חברת דלק, פועל בלוד ומעסיק כ־80 עובדים. "צו הבלו החדש יהווה מכה אנושה לדלק תעשיות ובסבירות גבוהה עלול להביא לסגירתה", כתב מנכ"ל קבוצת דיין שגיב מגר לכחלון, לשר הכלכלה אלי כהן, ליו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ולרשות המסים.

 

מס במקום אכיפה

במפעל חוששים ששמנים מיובאים יזכו לסיווג חדש בעת ההזמנה כדי לחמוק מהמס, ושעליית מחירי התוצרת שלהם תקשה עליהם להתחרות ביבוא. דלק תעשיות הוא המפעל העצמאי היחיד בתחום. פז, סונול ודור אלון מחזיקות במפעלים דומים ולעיתים מתפשרות על רווחיותם כדי להבטיח את נתח השוק שלהן ואת יכולתן לספק ללקוחותיהן סל מוצרים מלא. מגר מציע אלטרנטיבות למלחמה בזיופים: הגברת האכיפה, מיסוי התוספים לשמנים שמעורבבים בהם כדי לאפשר את מכירתם כסולר (סולבנטים) ופיקוח הדוק יותר של שמני סיכה שיכולים לשמש כתחליפי אנרגיה.

 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הנושא נבחן בימים אלו על ידי הגורמים הרלוונטיים במטרה למצוא פתרון".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x