$
דעות

דעה

בין מלכוד לאבסורד: תחבורה ללא מוצא

חברות האוטובוסים רק רוצות את מה שהבטיחו להן. אם זה לא יקרה והן ישבתו, לישראלים לא תהיה ברירה אלא לחזור לרכב, ואז לגלות שהכביש פקוק ושבנתיב החדש נוסעים נהגים בודדים שצוחקים כל הדרך למשרד

ליאור גוטמן 08:0923.10.19

לפי נתונים שנמדדו אתמול, קרוב למאה נהגים לא צייתו לכללי השימוש בנתיבי התחבורה השיתופיים החדשים. הנתיבים הללו, המכונים "נתיב פלוס", מהווים ניסוי ראשון מסוגו, שבמסגרתו המדינה מאפשרת גם לבעלי מכוניות לעשות שימוש בנתיב תחבורה ציבורית, אם יסיעו ברכבם עוד נוסעים. במהלך נובמבר, המשטרה תחל לחלק קנסות של עד 500 שקל למי שעובר על כללי השימוש. במשרד התחבורה שוקלים כעת להקדים את חלוקת הקנסות אולם נזהרים מ"יד קלה על ההדק", אבל באותה נשימה מעידים שללא אכיפה מוצלחת הניסוי עתיד להיכשל.

 

"נתיב פלוס" "נתיב פלוס" צילום: דוד הכהן

 

בצד השני של המשוואה, אגף תקציבים באוצר אמור להיפגש היום עם החשב הכללי ולראות מאיפה מגרדים 60 מיליון שקל לטובת חברות האוטובוסים. כאן כבר מדובר במחדל תחבורתי שכל כולו פקידות ממשלתית. טרם החג, פקידות האוצר הודיעה במעמד צד אחד בלבד שהיא משלמת לחברות רק 80% מהסובסידיה שמגיעה להן ושהמדינה התחייבה לשלם. חברות האוטובוסים כבר הודיעו על שביתה, אולם לבקשת שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הקפיאו אותה עד שיימצא פתרון. "אני מבקש מכם לגלות אחריות ומעט אורך רוח, לסמוך על שר האוצר ועליי ולאפשר לנו עוד מספר ימים, עד אחרי החג, כדי לפתור את העניין בלי לשבש את העבודה הסדירה ובלי לפגוע בציבור... אני מבקש מכם לדחות את הצעדים שבכוונתכם לנקוט ולאפשר לנו להביא את הסוגיה לפתרונה. אם חלילה נכשל, תמיד תוכלו לחזור לדרך העיצומים", כתב סמוטריץ' טרם החג. אבל החג נגמר וכסף אין.

 

הסיכום של שני הסיפורים האלה הוא מצב תחבורה הישראלית על קצה המזלג: מצד אחד ניסוי שעוד לא ברור אם יצליח, כל כולו ניסיון לוותר על הרכב. מצד שני התעמרות בחברות האוטובוסים, שבסך הכל רוצות לקבל את מה שהבטיחו להן. אם זה לא יקרה והחברות ישבתו - ובצדק - לישראלים לא תהיה ברירה אלא לחזור לרכב, ואז לגלות שהכביש פקוק, ושבנתיב החדש נוסעים נהגים בודדים שצוחקים כל הדרך למשרד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x