שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

בלעדי לכלכליסט

מנובמבר: מספרי רישוי לקורקינטים שיתופיים בתל אביב

במטרה לאפשר למפעילות הקורקינטים השיתופיים להמשיך לפעול בתחומה, עיריית תל אביב מציעה להצמיד לקורקינטים השיתופיים מספרי רישוי. קמפיינים של העירייה ושל המפעילות לעידוד נסיעה בטוחה לא נשאו פרי

תומר הדר 06:5923.10.19

עיריית תל אביב בוחנת פתרון ביניים בדמות מספרי רישוי לקורקינטים, במטרה לטפל בבעיית הנהיגה הלא אחראית של רוכבי הקורקינטים השיתופיים. בחודש שעבר העמידה העירייה אולטימטום בפני מפעילות הקורקינטים השיתופיים, שלפיו עליהן לחנך את הרוכבים לנהיגה בטוחה, ולא - ייאסר עליהן לפעול בתחומי העיר תל אביב החל מ–1 בנובמבר.

 

בעירייה כתבו למפעילות כי "במבחן המציאות בשטח טרם נרשם שינוי משמעותי בדפוסי הרכיבה של משתמשי המיזם, ועדיין נעשה שימוש אסור במדרכות העיר על כל המשתמע מכך". לדברי גורמים המקורבים לעירייה, במהלך תקופת החגים אף חלה עלייה במספר משתמשי הקורקינטים הרוכבים על המדרכה.

 

קורקינט שיתופי בתל אביב קורקינט שיתופי בתל אביב צילום: יובל חן

 

עתה בוחנת העירייה פתרון עקיף: רישוי פרטני של הקורקינטים השיתופיים, שיעוגן בחקיקת עזר עירונית. מיזם זה מקדים יוזמה דומה של משרד התחבורה, שנחשפה ב"כלכליסט", שלפיה המשרד ממליץ על סימון קורקינטים חשמליים ואמצעי תחבורה מסוג "המייל האחרון" באמצעות לוחיות רישוי.

 

לאתר קורקינטים פוגעים

 

לדברי גורמים המקורבים לעיריית תל אביב, מספרי הרישוי שיוצמדו לקורקינטים השיתופיים הפועלים ברחבי העיר יהיו שונים וקצרים יותר ממספרי הרישוי של מכוניות ואופנועים הנוסעים בכבישי הארץ. המספרים יוצמדו ככל הנראה לחלק האחורי של כל קורקינט.

 

עיריית תל אביב אמנם יכולה לאתר כל קורקינט שחונה או עומד בצורה לא חוקית, ואף לזהות בעזרת המפעילה כל קורקינט שיתופי באמצעות התקני ה־GPS שנמצאים עליו. עם זאת, פתרון זה אינו זמין עבור אזרחים המעוניינים להתלונן על רוכב קורקינט זה או אחר שרכב על מדרכה באופן מסוכן או שרכב באופן שאינו עונה על דרישות החוק. כיום, אם רוכב קורקינט פגע בהולך רגל ונמלט מזירת האירוע, לאזרח אין אפשרות לקבל את פרטי הזיהוי של הכלי הספציפי שרוכבו ביצע עבירה או לאתר את הפוגע.

 

בתחומי עיריית תל אביב פועלות באופן מסודר שלוש מפעילות קורקינטים שיתופיים: בירד, ווינד וליים. חברה רביעית, ליאו, פעלה בעבר בתחומי העיר אך פרשה. ריבוי התלונות בדבר רכיבה פרועה, תאונות קורקינט עם הולכי רגל וחסימה של דרכי גישה הובילו את העירייה לטפל בבעיה בשני מישורים: טיפול בקורקינטים חונים וטיפול ברוכבים עצמם.

 

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ראש עיריית תל אביב רון חולדאי צילום: יאיר שגיא

 

בכל הקשור לקורקינטים נייחים, העירייה הפעילה אכיפה נוקשה נגד קורקינטים שהוחנו מחוץ לעמדות החניה המסומנות, ואף הוסיפה לאפליקציית האיכון הסלולרית של העירייה אפשרות לדיווח על קורקינטים נטושים.

 

אין מספיק פקחים

 

בניגוד לקורקינטים נייחים, האכיפה כנגד רוכבים אינה מספקת: העירייה ומפעילות הקורקינטים יזמו קמפיינים לעידוד רכיבה בטוחה, אך גורמים המקורבים לעירייה טוענים כי בחודשים האחרונים חלה שוב עלייה במספר המשתמשים שאינם רוכבים כחוק. במקביל, עיריית תל אביב הכשירה פקחים לטיפול בבעיית הקורקינטים, שאכיפתם נמצאת גם בתחומי סמכותה של המשטרה. אלא שמספר הפקחים מועט יחסית להיקף התופעה.

 

מעיריית תל אביב נמסר: "העירייה בוחנת את כללי ההסדרה והתנאים שקבעה לקבלת היתר הפעלה לחברות הכלים השיתופיים בעיר. במידה שהתנאים יעודכנו, תצא הודעה מסודרת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x