$
רכב

בלעדי לכלכליסט

בטיחות? לא ברכב החדש שיקבלו הרס"נים

בניסיון לחסוך בעלויות הליסינג למכונית שתחליף את המיצובישי אטראז' ויתר משרד הביטחון על דרישה לצייד את היורשת במערכת בלימה אוטונומית, שיכולה לעצור את המכונית בעצמה גם כשהנהג לא עירני; ברכבי הקצינים הבכירים יותר דווקא מותקנת המערכת

אודי עציון ותומר הדר 08:0717.10.19

משרד הביטחון מצא דרך חדשה לחסוך: להוריד את רמת הבטיחות ברכבים החדשים של אלפי קצינים בדרגת רס"ן, כך שיחסרו מערכת בלימה אוטונומית שמותקנת ברכבי הקצינים הבכירים יותר.

 

 

 

מנהל הרכש במשרד הביטחון (מנה"ר) יפרסם בקרוב מכרז חדש לרכב הליסינג שיחליף את המיצובישי אטראז'. זאת לאחר שמכרז קודם שפירסם המשרד נכשל, ואף חברות ליסינג לא ניגשה אליו בטענה שאינו כדאי כלכלית - כפי שנחשף בכלכליסט. לפי מסמך מקדים למכרז שהגיע לידי כלכליסט, עולה כי במכרז החדש העלה מנה"ר את המחיר המירבי לכל מכונית מ-100 ל-106 אלף שקל, וביטל את הדרישה למערכת בטיחות אקטיבית. מדובר במכרז ענק, לכ-4,500 מכוניות, עם אופציה להכפיל את הכמות. חברות הליסינג התבקשו להגיש את הצעותיהן עד לתחילת ינואר הקרוב.

 

יונדיאי אקסנט. הרכב הבא של הרס"נים? יונדיאי אקסנט. הרכב הבא של הרס"נים?

 

מיצובישי אטראז' מיצובישי אטראז' צילום: אודי עציון

 

מערכת בלימה אוטונומית היא אחת ממערכות הבטיחות החשובות, ומותקנת כיום ב-90% מהמכוניות החדשות שנמכרות בארץ, כולל במכוניות קטנות וזולות. המערכת משתמשת במכ"ם או במצלמה כדי לזהות רכב, הולך רגל או רוכב אופניים בקרבה מסוכנת מלפנים, ואם הנהג לא נענה להתרעה קולית ו-ויזואלית לבלום, המערכת מפעילה בעצמה את הבלמים. לפי מכון המחקר של חברות הביטוח בארה"ב, מסוגלת המערכת להפחית את מספר התאונות חזית-אחור ב-50%. מערכת שרק מתריעה על סכנת התנגשות מפחיתה את הסיכוי לתאונה רק ב-25%. ביטול הדרישה להתקנת המערכת נועד לאפשר למכוניות נוספות שאינן מצוידות בה להתמודד במכרז, כמו יונדאי אקסנט, יונדאי i20 בדגם הבסיס, ואף האטראז' עצמה. לעומת זאת, המערכת כן קיימת במכוניות של קצינים בדרגות בכירות יותר, החל מיונדאי איוניק של הסא"לים, טויוטה קורולה של האל"מים וסקודה סופרב שנבחרה בשבוע שעבר לשמש את התא"לים.

 

בקרב קציני הקבע, והנגדים הבכירים שמקבלים רכב זהה, שוררת התמרמרות רבה מאז נבחרה האטראז' ב-2014. המשפחתית היפנית אמנם חסכונית בדלק וחוסכת לצה"ל כסף רב, אך היא צפופה, רועשת ואיטית. המכונית מהווה מקור קבוע לבדיחות ולעקיצות בצבא, במקרים רבים נאלץ צה"ל לשכור לאנשי הקבע מכוניות גדולות יותר, בעלות גבוהה יותר, במקום האטראז'. הקצינים, ראוי לציין, משלמים מס על השימוש במכוניות.

 

צה"ל נאבק בשנים האחרונות כדי למנוע פרישה של קצינים במקצועות מבוקשים, בעיקר טכנולוגיים, שיכולים לקבל משכורות גבוהות משמעותית בחברות אזרחיות. הרכב הצמוד נועד להיות אחת ההטבות שישאירו אותם בשירות, אך כעת נראה שהצבא שוב ימצא את עצמו בנחיתות גם בסעיף הרכב לעומת ההצעות באזרחות לאנשיו. גם כך הביא כשלון המכרז הקודם לכך שהקצינים יאלצו להישאר עם האטראז' כמה חודשים נוספים.

 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "המשרד נערך לפרסום מכרז ליסינג חדש לקצינים ונגדים. עד לסיום התהליך ופרסום המכרז לא נוכל להתייחס".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x