שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

החתול ישמור על המכרז: פיקוח עצמי בחברות ממשלתיות

מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב (ינקי) קוינט מבקש שכל חברה ממשלתית תקח פיקוד על פיתוח התשתיות בתחומה. זה אומר, למשל, שהרפורמה בחברת החשמל שנחתמה אחרי 22 שנה, ושרשות החברות היתה צד בגיבושה, תקח צעד ענק אחורה

ליאור גוטמן 08:2728.08.19

מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב (ינקי) קוינט פנה אתמול למנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד עם בקשה מקורית: להעביר את האחריות על פרויקטי תשתית שהחברות הממשלתיות מבצעות לידי החברות עצמן. כיום, האחריות על הפרויקטים נתונה בידי החשב הכללי באוצר, המפקח על ניהולם מול היזמים הפרטיים שנבחרים להקמתם.

 

לתפיסתו של קוינט, יש בשיטה זו "כשלים מובנים ותמריצים רעים", עם דגש על מחדל מתקני ההתפלה שנחשף בשבועות האחרונים. לכן, הוא הגיע למסקנה למסקנה ש"ניהול פרויקט על ידי החברה ממשלתית מול היזם הפרטי, במקום החשב הכללי, יעילה יותר". קוינט מסביר עוד ש"בקרה רופפת מובילה לניהול רשלני, בזבוז תקציבי ובמקרה קיצון אף לשחיתות", ולכן יש להעביר את האחריות על הפרויקטים לידי החברות הממשלתיות השונות.

 

יעקב (ינקי) קוינט יעקב (ינקי) קוינט צילום: בשמת איבי

 

אם נשים שנייה בצד את קרבות הטריטוריה בין אגפי האוצר מה, ההצעה של קוינט לא ישימה כרגע ברמה הטכנית, בהיעדר ממשלת קבע. אבל מעבר לכך, קוינט בעצם מבקש שכל חברה ממשלתית תקח פיקוד על פיתוח התשתיות בתחומה. זה אומר, למשל, שהרפורמה בחברת החשמל שנחתמה אחרי 22 שנה, ושרשות החברות היתה צד בגיבושה, תקח רוורס גדול. גם אם ייצור החשמל ייצא מידי החברה, היא תקבל בדלת האחורית אחריות על מכרזי המדינה לייצור חשמל, שמקודמים ויקודמו בשנים הקרובות.

 

אבל שם זה לא נגמר. חברת נתיבי תחבורה עירוניים, האחראית על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, עוברת בימים אלה משבר ענק המעורר חשש לפתיחה מאוחרת של קווי הרכבת שכבר בבנייה. אם החזון של קוינט יתגשם, החברה תקבל את האחריות על פרויקט המטרו, פרויקט התשתית הכי גדול בתולדות במדינה, בהיקף של 150 מיליארד שקל, להקמת רכבת תחתית בין חדרה לגדרה. בדומה לכך, חברת מקורות, שרק עכשיו יצאה מהקמת מתקן ההתפלה הכושל שלה באשדוד בשן ועין ועם מחיקת רכוש של מאות מיליוני שקלים, תהיה אחראית על הקמת מתקני ההתפלה העתידיים של ישראל. ועוד לא דיברנו על המנגנון הפקידותי שיתנפח, ועוד בחברות שהשכר בהן כפול ויותר מהממוצע במשק.

 

במדינה שלוקח לה 48 שנה להרים קו רכבת בודד בתל אביב ו־17 שנה לפתוח קו רכבת חצי חשמלי לירושלים, עדיף להתרכז בהידוק הפיקוח ולהשאיר את האחריות במגזר שעובד הכי מהר והכי יעיל. אחרת, עוד נישאר לשבת לבד בחושך.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x