$
משפט

ספקית של המשביר: הרשת ניהלה מערכת ספרים כפולה

טורבו טקסטיל תובעת את המשביר לצרכן ואת המנכ"ל רמי שביט על 43 מיליון שקל. לפי התביעה, המשביר רימתה את הספקית בשיטתיות לגבי מחירי מוצרים על ידי מערכת דיווח כפולה; המשביר: "מדובר בתביעה מופרכת ובהאשמות ישנות, אשר מונה להן מגשר חיצוני בעבר שלא מצא בהתנהלות המשביר דופי"

גולן חזני 06:5821.07.19

ספק של פרטי ביגוד תובע מהמשביר לצרכן והמנכ"ל ובעל השליטה רמי שביט 43 מיליון שקל. התביעה הוגשה ביום חמישי לבית המשפט המחוזי בתל אביב לאחר שהליך גישור ממושך בין הצדדים נכשל.

 

 

 

חברת טורבו טקסטיל, שהגישה את התביעה, סיפקה למשביר לצרכן פרטי ביגוד שונים במשך שמונה שנים וחצי, בהסכם קונסיגנציה. בהסכם כזה הסחורה נותרת בבעלות הספק עד למכירתה על ידי הרשת הקמעונאית.

 

 

 

אבי ומאיר כלש הם הבעלים של טורבו טקסטיל. החברה עוסקת בייצור, יבוא ושיווק בגדי גברים. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד מיכאל נאור ועו"ד מאיה צרפתי ממשרד קלינמן, נאור ושות'.

 

לפי התביעה, לפי ההסכם בין הצדדים המשביר היתה אמורה למכור את הבגדים במחיר שנקבע על ידי טורבו טקסטיל, ולהעביר לטורבו את התמורה שהתקבלה מהמכירה, בניכוי עמלה של 45%.

 

ואולם, לפי הנטען בתביעה, המשביר לצרכן רימתה באופן שיטתי את טורבו טקסטיל בקשר למחירי המכירה של מוצרים שונים. המשביר יצרה שיטת דיווח מורכבת ביחס למכירות, שבה היה קשה מאוד לעקוב אחר העסקאות שבוצעו, שכן לא נמסר דיווח ביחס לכל עסקה בנפרד.

 

מניפולציות על נתונים

בהדרגה, טורבו טקסטיל החלה לחשוד שדיווחי העסקאות שנמסרים על ידי המשביר אינם נכונים. בהמשך, התברר לטורבו טקסטיל לטענתה כי המשביר פיתחה מערכת מחשוב מיוחדת לצורך יצירת דיווחים מסולפים לספקים.

 

מימין: רמי שביט ואבי כלש מימין: רמי שביט ואבי כלש צילום: פוטו מיקי מבט, יח"צ

 

לפי התביעה, המשביר מנהלת מערכת קופה מתקדמת של חברת ריטליקס שבה נרשמו העסקאות שביצעו הצרכנים. בדיעבד התברר שהמשביר לא העבירה לטורבו טקסטיל את נתוני העסקאות מריטליקס, אלא העבירו את הנתונים מריטליקס למערכת מחשוב נוספת שאותה הם מכנים "מערכת איציק" שהוקמה על ידי הסמנכ"ל במשביר לצרכן יצחק פאר שפיתח אותה. "איציק" קיבלה את הנתונים ממערכת ריטליקס וביצעה בהם מניפולציות כדי לספק דיווח לא נכון. עוד נטען בתביעה כי המשביר לצרכן סירבה למסור לטורבו טקסטיל את נתוני המקור של מערכת הקופה, כדי שניתן יהיה להשוות את הנתונים לדו"חות שהפיקה "מערכת איציק".

 

בתביעה מועלות טענות נגד בעל השליטה והמנכ"ל במשביר לצרכן רמי שביט, באופן אישי, והוא צורף כנתבע להליך. בתביעה נטען כי שביט הוביל את המשא ומתן בין הצדדים, והציג בו מצגים כוזבים. בין היתר, נטען ששביט הציג שלמשביר מערכת מחשוב אמינה של חברה חיצונית, שניתן לסמוך על הדיווחים שהיא מפיקה. המצגים הללו הרגיעו את טורבו והיא הסתמכה על דיווחי המשביר לאורך השנים. בתביעה נטען ששביט לא עדכן את טורבו על קיום "מערכת איציק" ועל המניפולציות שהיא עורכת לנתונים.

 

 

 

 

עו"ד מיכאל נאור עו"ד מיכאל נאור

 

 

דיווחים כוזבים

במשך חמש שנים נערך הליך גישור בפני המגשר עמוס גבריאלי, אבל הגישור התפוצץ בנובמבר 2018 והוביל לתביעה הנוכחית.

 

עו"ד מיכאל נאור, המייצג את טורבו טקסטיל, אמר ל"כלכליסט" כי "העובדה שהמשביר סירבה לדרישות להעביר את נתוני המקור של מערכת הקופה מעוררת חששות כבדים. אין לנו מידע כיצד פעלה 'מערכת איציק'. התביעה הוגשה לאחר בדיקה יסודית ומקיפה, בכל הדיווחים שנמסרו מ'מערכת איציק', והשוואה של הדיווחים הללו למידע ממקורות אחרים. מהבדיקה שנערכה עולה שהדיווחים שנמסרו לאורך השנים היו לא נכונים, ושהמשביר לא העבירה לטורבו טקסטיל סכומים שהיא היתה חייבת להעביר על פי ההסכם, שמסתכמים בעשרות מיליוני שקלים".

 

את המשביר לצרכן ורמי שביט מייצג עו"ד צבי בר־נתן ממשרד גולדפרב זליגמן. מהמשביר נמסר כי היא לומדת את התביעה יחד עם יועציה המשפטיים וכי "להערכת החברה, טענות הספק מבוססות על הנחות שגויות".

 

בתביעה מתואר כיצד החליט בעלי טורבו טקסטיל אבי כלש לבדוק את הדיווחים הנמסרים וביצע רכישה של 5 זוגות מכנסיים של טורבו שנמכרו במשביר. כלש שילם תמורת המכנסיים 100 שקל לפריט. אולם, בדיווחי המשביר שנמסרו לטורבו בסוף החודש, המשביר דיווחה שקיבלה רק 76 שקל לפריט ‑ בסכום כולל של 380 שקל בלבד על חמשת הפריטים. בתביעה נטען שמדובר בדיווח כוזב, שנועד לרמות את טורבו.

 

לאחר מכן, על פי המתואר בתביעה, כלש החזיר ארבעה מתוך חמשת הפריטים שרכש, וקיבל תמורתם זיכוי של 400 שקל. המשביר דיווחה על החזרת ארבעה פריטים במחיר כולל של 400 שקל, וקיזזה מטורבו סכום זה.

 

לפי התביעה, המשביר חייבה את טורבו טקסטיל בכספים בגין העסקה, והשאירה אותה ביתרה שלילית ‑ למרות שבפועל נמכר זוג מכנסיים שלא הוחזר ושטורבו טקסטיל היתה אמורה לקבל תמורה בגינו. המשביר שמרה בידיה את הפרש הכספים, שנוצר כתוצאה מהדיווח הלא נכון.

 

טורבו טקסטיל שכרה את רו"ח חובב ריקה לביצוע ביקורת חקירתית ולבדיקת הדיווחים שקיבלה מהמשביר לאורך השנים. לפי הדו"ח שצורף לתביעה, נמצאה שורת מקרים ארוכה בהם הדיווח שהמשביר מסרה בקשר למכירות לא היה נכון.

 

נמצא כי המשביר רשמה בדיווחים שהופקו מ"מערכת איציק" שורת "הנחות" שלא אושרו על ידי טורבו טקסטיל ואף לא ניתנו בפועל ללקוחות. ה"הנחות" הללו הפחיתו באופן מלאכותי את הסכומים המגיעים לטורבו טקסטיל מהמשביר. כך המשביר שמרה בכיסה סכומים שהצטברו לאורך שנים לעשרות מיליוני שקלים.

 

עו"ד צבי בר נתן מגולדפרב זליגמן מסר בשם המשביר אחזקות: "מדובר בתביעה מופרכת, דבר שידוע היטב לתובעת .זאת לאור תוצאות בדיקה יסודית וממושכת שנערכה על ידי גורם בלתי תלוי במשך זמן ארוך ואשר גרמה לתובעת זה מכבר לחזור בה מכל טענות המירמה וההטעיה, אותן היא שבה וטוענת באופן חסר תום לב כיום. התובעת קיבלה מדי חודש בחודשו, שנים רבות, את דו״חות מכירת מוצריה והתקבולים המגיעים לה בגינם ואישרה אותם בכתב ובעל פה. טענותיה של התובעת, המופרכות כאמור, התיישנו ממילא זה מכבר ואין להן דבר וענין עם מר רמי שביט אשר שורבב לתביעה למטרות לחץ פסול".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x