שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תיירות

סודות החופשה

מעירוי ועד הטריק של המלכה: שיטות מתקדמות לסובלים מג'ט לג

תאי ציפה מיוחדים במלונות, ספרים ספציפיים שמרגיעים את המוח, בחירת טיסות ארוכות במיוחד ועוד; מפתרונות טכניים ועד תרופות סבתא - אוסף דרכים להתמודדות עם יעפת

שירות כלכליסט 08:0713.07.19
ג'ט לג, או בשמה העברי יעפת היא מחלה שהעולם המודרני עוד לא הצליח למצוא דרך להתגבר עליה, זאת על אף שבתעשיית הנסיעות מתאמצים למצוא פתרונות יצירתיים. "לג'ט לג יש השפעה כלכלית, והקפיטליזם לרוב לא מחכה בסבלנות", הסביר כריסטופר לי, שחיבר ספר שלם בנושא. "לכן מנסים למצוא דרכים להתאים את השינה למקום הנתון".

 

 

במטוסים החדשים כמו הדרימליינר 787 של בואינג הוסיפו בתכנון ובעיצוב אלמנטים שאמורים להקל על הנזק שטיסה גורמת לשעון הביולוגי שלנו, ביניהם הכנסת גווני תאורה המחקים את האור המאפיין את שעות השחר והדמדומים. בדומה, "תאי שינה" צצים בשדות תעופה ובערים ברחבי העולם, ובתי מלון מציעים טיפולי ספא מיוחדים, ואפילו עירויים של נוזלים שאמורים להקל על הסימפטומים של היעפת.

 

השאלה כמובן, האם השיטות האלה בכלל עוזרות? או שמא בדיוק כמו בהתמודדות מול ההאנגאובר כשלנו במאמצים להתגבר על הג'ט לג? בעיתון הבריטי דיילי טלגרף פנו למומחים כדי לנסות ולמצוא את השיטות היעילות ביותר להתגבר על הג'ט לג.

 

אך לפני כן, רצוי להבין מה זה בכלל ג'ט לג. "חשוב להבהיר כי ג'ט לג היא תופעה שונה מתשישות רגילה", מדגיש לי בספרו. "בעוד שמטוס צפוף, מושבים לא נוחים ותינוקות בוכים הם גורמים שתורמים לעייפות המתלווה לטיסות, ג'ט לג אינה תופעה הנובעת מהנסיבות הלהו, אלא היא נובעת מהשעון הביולוגי שלנו, שמכוון לפי מקומות מוגדרים, אך נתקלים בשעון אחר לאחר הנחיתה בשל מהירות הטיסה". כלומר, לי מסביר כי ג'ט לג מתרחש פחות או יותר בכל פעם שעוברים אזור זמן, אך הוא מורגש ביתר שאת כשכמה אזורי זמן מעורבים. "בפשטות, הסיבה שמרגישים נורא כשנוחתים בלונדון בשעה 8 בבוקר בטיסה מניו יורק, היא שבניו יורק השעה היא בכלל 2 לפנות בוקר. הגוף הפיזי טס מהר יותר מהיכולת של מנגנוני הגוף לאפס את השעון הפנימי, כלומר את השעון הביולוגי".

 

הפיתרון של בתי המלון: לא מעט מלונות מציעים כיום טיפולים שנועדו לסייע לנוסעים העייפים. כך למשל בווילה דוברובניק בקרואטיה מציעים חבילת טיפולי "יהלום" בספא, במסגרתם האורחים שוכבים במיכל סגור כשמעליהם שכבת מים מבעבעים וברקע מוזיקה מרגיעה.

 

פינוקי ספא פינוקי ספא צילום: Oz schechter

 

 

מלון ג'ומריאה אמירייטס טאוארס בדובאי מציע מיכל ציפה במי מלח, ואילו ביפן אתרי נופש שונים מעניקים לאורחים מנורות שמפיצות אור שמש טבעי שאמור להאיץ את תהליך ההתאמה לאזור הזמן החדש. אופציות נוספות אפשר למצוא במלון שרתון גרנד בלונדון, שפתח לאחרונה ספריה עם מבחר ספרים שנבחרו בקפידה כדי לעזור לקוראים להירדם.

 

מדובר באוסף של 30 ספרים שנבחרו על ידי חנות הספרים הוותיקה Hatchards ביחד עם פסיכולוג השינה ד"ר דיוויד לואיס, שממליץ גם לכבות את הסמארטפונים לפני שנכנסים למיטה ולקרוא את הספרים המרדימים במקום. הספרים שנבחרו הם לרוב כאלה ששומרים על מבנה עלילתי פשוט ולא נכנסים ליותר מדי פרטים, ושהפרקים שלהם לא מסתיים במתח, כמו לדוגמה הספר ממשיכה בדרכי של ז'וז'ו מויס.

 

 

ספרים נוספים שמתאימים לאוסף הם כאלה המורכבים ממשפטים ארוכים , המייצרים גלי אלפא איטיים במוח שתורמים לכניסה למצב נפשי רגוע יותר. ספר שמתאים לתיאור הזה הוא אדמת אנוש של אנטואן דה סנט אכזופרי. עם זאת, כתב הדיילי מייל מספר שמדובר בספר מקסים, שעניין אותו מספיק כך שלא נרדם תוך כדי הקריאה.

 

עם כל הכבוד לספרים, לפי המומחים, ככל שחדר המלון מזכיר יותר את חדר השינה בבית, כך יהיה קל יותר להרגיש בנוח ולהירדם בו. כך שהדברים היחידים שאפשר להתעסק איתם הם התאורה והטמפרטורה כי הם הגורמים היחידים שיכולים לסייע ביצירת אווירה ביתית יותר.

 

גם עם שינה במטוס אתם עלולים לקום עם ג'ט לג גם עם שינה במטוס אתם עלולים לקום עם ג'ט לג צילום: שאטרסטוק

 

 

מלטונין: לואיס מאמין שמלטונין אכן יכול לעזור בריפוי ג'ט לג. "מדובר בהורמון שמשוחרר מבלוטת האצטרובל במוח, שיש לו תפקיד מרכזי בוויסות השעון הביולוגי", הסביר. לדבריו, מחקרים מצאו כי מלטונין מסייע במניעה או הפחתה של השפעות הג'ט לג.

 

עירוי נוזלים: השיטה הזו זוכה לפופולריות בשנים האחרונות, הודות להשקת שירותים שמאפשרים להזמין אחות עד הבית שתחבר אתכם לעירוי נוזלים וויטמינים. העירוי אמור לפתור את בעיית ההתייבשות הנובעת מהטיסות. חלק מהעירויים הללו כוללים חומצת טאורין שנמצאת גם במשקה האנרגיה רד בול, ואמורה להעניק דחיפת אנרגיה. מרכיבים נוספים כוללים אבץ, מגנזיום ואשלגן, שמסייעים לחיזוק המערכת החיסונית , וכן B12. על אף המרכיבים המפתים, והעובדה כי הוא מעלה את רמות האנרגיה בגוף, הוא לא התגלה כמסייע במיוחד בפתירת בעיית הג'ט לג.

 

תאי שינה: מדובר בתאים שנועדו לאפשר נמנום או שינה. במטה של גוגל בעמק הסיליקון אפשר להיתקל בכמה תאים מסוג זה שנועדו לאפשר לעובדים העייפים להטעין מצברים. לאחרונה החלו להתקין גם תאים בשדות תעופה כדי לשרת נוסעים שצריכים להמתין כמה שעות עד לטיסת ההמשך שלהם או שהטיסה נדחתה.

 

טיסה יכולה להיות דבר מתיש טיסה יכולה להיות דבר מתיש

 

 

כתב של העיתון שנתקע בשדה התעופה בהלסינקי בסופת שלגים, העדיף לשלם 40 פאונד כדי לישון בתא שינה במקום על הרצפה. לדבריו, אין קירות שחוצצים בין התאים כך שכל התהליך הוא מאוד פומבי. הוא הצליח להירדם בתא, אך מודה שזה כנראה היה קשור לרמת העייפות שלה ולכך שהיה תקוע בלי שום אפשרות אחרת. תאי שינה נפתחו גם במרכזי ערים כמו למשל בשכונת שורדיץ' בלונדון. מנהל המקום טוען כי הלקוחות מתחלקים לשני סוגים: עובדים במשרדים באזור שרוצים לנמנם בהפסקת הצהריים שלהם ותיירים מאירופה, ארה"ב ואסיה שלרוב סובלים מג'ט לג, שמזמינים את התאים בין פגישות ולפני טיסות.

 

טיסות ארוכות במיוחד: הדגמים החדשים של המטוסים מסוגלים לטוס למרחקים ארוכים יותר מאי פעם. פירוש הדבר שכיום אפשר לטוס מקצה אחד של העולם לקצה השני בלי עצירות ביניים (הטיסה הארוכה ביותר כיום אורכת 18 שעות מסינגפור ועד לניו יורק). השאלה כמובן, היא האם זה מסייע לג'ט לג או רק מחמיר את התופעה? על אף שמדובר בטיסות מתישות באופן כללי, אכן נרשם שיפור בטיסות הישירות. אחת הסיבות לכך קשורה להטמעת המדע בחוויית הטיסה.

 

כך למשל חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס, שמציעה טיסות של 17 שעות מלונדון לפרת', חברה למרכז צ'רלס פרקינס באוניברסיטת סידני כדי לשלב את המדע בטיסה. מחקר שנערך על 20 נוסעים מצא ששינויים בטמפרטורה במטוס, הוספת תאורה עדינה, הגדלת הלחות ושמירה על גובה תעופה של 1,828 מ' (כ-600 מטרים נמוך מהמקובל) מסייעים להקל על המצב. אך גם במקרה הזה, קשה להכריז חד משמעית כי השינויים תרמו לשיפור הג'ט לג ולא פשוט הקלו על התשישות הרגילה הנלווית לטיסות ארוכות.

 

מטוס של חברת קוואנטס מטוס של חברת קוואנטס צילום: Qantas

 

 

המפלט האחרון - להתנהג כמו המלכה: בשורה התחתונה הדבר שהכי עוזר להקל על תסמיני הג'ט לג הוא שינה. לפיכך, תאי השינה מספקים צורך רחב ומאפשרים לנוסעים ולמכורים לעבודה להשלים כמה שעות שינה נחוצות.

 

 

אפשרות נוספת היא ללמוד ממלכת אנגליה, שמוגדרת כראש המדינה שבילתה הכי הרבה בנסיעות בהיסטוריה, שלפי הסיפורים מצאה תרופת סבתא לג'ט לג והיא מוצצת טבלייה של סוכר שעורה. "המלכה למעשה משתמשת ברמות הסוכר של הגוף כדי לכוון את השעון הפנימי", הסביר הרופא ד"ר ניק נייט. "זו נישה קטנה אבל בעקרון אותו הדבר אמור לקרות אם תאכלו את ארוחות הבוקר, הצהריים והערב באותן שעות שתואמות ליעד עוד לפני הטיסה, בלי קשר לרמות הרעב שלכם".

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x