שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

אחרי עשור: ישראל חוזרת למיסוי רכב גורף של 83%

משרד האוצר יקצץ בהדרגה את הטבות המס על רכבים ירוקים המזהמים פחות ומונעים חלקית בחשמל. המהלך מנוגד למגמה במדינות ה־OECD, ויהפוך את ישראל למדינה חריגה שבה המיסוי עיוור לחלוטין, גם לשימוש בדלק. העיקר שהקופה תתמלא

תומר הדר 06:5718.06.19

בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר על מתווה חדש למיסוי הרכב בישראל שפירושו ביטול הדרגתי של ההטבות לרכב ירוק — דבר שיביא להתייקרות רכבים אלה, ועלול להביא בסופו של דבר לעליית זיהום האוויר בישראל. על פי עיקרי המתווה, שיעור מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות שעומד כיום על 30% (הטבה שלא ניתנת לדגמי יוקרה היברידיים גדולים ומזהמים) עתיד לעלות בהדרגה החל מהשנה הבאה וב־2022 ישתווה למס הקנייה ה"רגיל" של 83% המוטל על מכוניות לא היברידיות.

 

קיה נירו היברידית־נטענת. כוכבת מכירות במגזר הרכבים הירוקים קיה נירו היברידית־נטענת. כוכבת מכירות במגזר הרכבים הירוקים צילום: עמית שעל

 

גם מס הקנייה על רכב פלאג־אין הייבריד (היברידי נטען), שכיום עומד על 20%, יטפס, אם כי לאט יותר: הוא ישתווה למס על רכב רגיל רק בשנת 2024. מס הקנייה על רכב חשמלי "טהור", ללא מנוע בנזין, יעלה מ־10% כיום ל־35% בשנת 2024.

 

לצד אלה מטילה רשות המסים גם מגבלה על גובה ההטבה הכספית שמקבלים רכבים היברידיים. על רכב שהציון הירוק שלו הוא עד 130, תוחל בתחילת 2020 תקרה של 20 אלף שקל וזו תרד בשנת 2021 ל־10,000 שקלים. ברכב שהציון הירוק שלו הוא עד 100 יהיה גובה ההטבה המרבי בשנת 2020 עד 60 אלף שקל. בשנת 2021 יירד גובה התקרה ל־45 אלף שקל. וכן הלאה.

 

השאלה היא איך תשפיע הקטנת ההטבות על הגידול בגביית המסים. על פי נתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" נמסרו בישראל בשנה שעברה כ־25 אלף מכוניות "ירוקות", בעיקר היברידיות שרובן מהדגמים יונדאי איוניק וקיה נירו, זאת, מתוך היקף כולל של 267 אלף מכוניות חדשות. נתוני מסירות הרכב בחמשת החודשים הראשונים של 2019 משקפים זינוק לכ־17 אלף מכוניות היברידיות מתוך 136 אלף מכוניות שנמסרו.

 

עם זאת, מכיוון ששיעור החדירה של המכוניות ההיברידיות בישראל עדיין קטן, גם אם לא זניח, יניב ביטול הטבות המס, על פי הנחות האוצר, חצי מיליארד שקל ב־2020 ומיליארד שקל ב־2021. זאת, בהשוואה להיקף הכנסות של 41.4 מיליארד שקל ממיסוי עקיף על רכב בישראל (נכון ל־2016).

 

ברשות המסים מתגאים בקשרים הטובים שלהם עם ארגון ה OECD - המרבה לשבח את מדיניות המיסוי הישראלית. אלא שבתזמון מפתיע, לפני כשבוע פרסם ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה, ACEA, סקירה מפורטת אודות מדיניות מיסוי הרכב של חברות האיגוד, ומתברר שבניגוד למדינת ישראל הבוחרת להכביד בהדרגה את נטל המס על הרכבים הירוקים, ב־OECD דווקא בוחרים להיטיב עימם; זאת, בנוסף לכך שמסי הקנייה על רכב ירוק במדינות הארגון נמוכים בהרבה מהמס בישראל גם לפני העלאתו. כך, למשל, בצ'כיה פטורים רכבים שפולטים פחות מ־50 גרם פחמן דו חמצני לקילומטר מאגרת רישום רכב וממס דרך. בדנמרק המיסוי על רכב מבוסס על צריכת הדלק, כלומר רכב שאינו צורך דלק אינו ממוסה. בהולנד משלמים רוכשי רכבים ירוקים מס של 4% בלבד ממחיר הרכב, לעומת 22% על רכב רגיל.

 

שר האוצר משה כחלון שר האוצר משה כחלון צילום: רויטרס

 

ביטול הטבות המס על המכוניות ההיברידיות יכניס כסף לקופת המדינה — גם מכיוון שצריכת הדלק תגדל — אך ההשפעה החשובה יותר של המהלך היא עלייה ברכישת רכבים מזהמים יותר; פחות בגלל ההתייקרות הצפויה בדגמים משפחתיים, בין 5,000 ל־10,000 שקל, ויותר בגלל צמצום ההנחות של היבואנים לציי הרכב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x