שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

תערוכת אקומושן: יאנדקס ערכה נסיעות הדגמה ראשונות ברכבי ניסוי אוטונומיים

חברת הטכנולוגיה הרוסית שמפעילה בישראל את שירות מוניות יאנגו, בחנה בתערוכת האקומושן בת"א את האלגוריתמים במכוניות האוטונומיות שלה בתנאי מזג האוויר והתאורה בישראל; מונית לא מאוישת צפויה לעלות על הכביש כבר בעוד 4 שנים; נינו של הנרי פורד: "ישראל היא אקוסיסטם מדהים"

אודי עציון 20:2811.06.19

 


 

הטויוטה פריוס, עם שלטים גדולים של יאנדקס (Yandex), האטה ונעצרה בפקק הקטן בכניסה לאקספו תל אביב, מה שפעם קראנו לו גני התערוכה. מסביב נהגים חסרי סבלנות להיכנס לתערוכת אקומושן החלו לצפור, אבל הטויוטה ההברידית נשארה שקטה. רק הנהג שלה לא היה עצבני. עליו בהחלט אפשר להגיד שהוא לא אנושי.

 

 

 

חברת הטכנולוגיה הרוסית ערכה אתמול נסיעות הדגמה ראשונות באחד מרכבי הניסוי האוטונומיים שהיא בוחנת בישראל. על הגג יש מצלמות, מכ"מים וחיישני לייזר, בתחתית תא המטען מחשב גדול שמתח את מה שהם רואים, מסובב בהתאם את ההגה ומפעיל את דוושות הגז והברקס.

 

רכב אוטונומי של יאנדקס במהלך הדגמה בארץ רכב אוטונומי של יאנדקס במהלך הדגמה בארץ צילום: יאנדקס

 

מסך גדול מראה לנוסעים את הדרך כמו שרואה אותה המחשב: גם דרך המצלמה שלו וסימני הזיהוי שיוצר ניתוח התמונה הדיגיטלי, ומסמן בני אדם ומוכניות אחרות שיש להתחשב בהן, וגם בתצוגה דיגיטלית שמראה לאן מתכנן המחשב להתקדם. הוא מזהה מראש סימונים בכבישים, עובר מוקדם שמאלה כאשר הנתיב הימני מסתיים, לא שוכח לאותת כשהוא פונה, ואף מפתיע בתאוצה די עצבנית ולא רגועה כמו שבדרך כלל מקנים למכוניות כאלה. לפחות בנסיעה הקצרה שלנו, נהג הבטיחות לא נדרש להתערב ולקחת שליטה.

 

מה מחפשת בישראל יאנדקס, חברת האם של יאנגו שכבר מפעילה כאן אפליקציית מוניות מאוישת, ומפעילה בשתי עיירות ברוסיה שירותי מוניות אוטונומיים?

 

 צילום: יאנדקס

 

המטרה היא לבחון ולעדכן את האלגוריתמים של הנהג האוטונומי גם בתנאי מזג אוויר ותאורה ישראלים, השונים מאלה שברוסיה. גם הנהגים לא פחות מאתגרים, נקרא לזה ככה. אבל מונית לא מאויישת, שתיסע כאן בכל כביש, יאנדקס צופה שתשיק רק בעוד כארבע שנים, רק אחרי שהאלגוריתמים והחיישנים יצליחו באמת לספק חיקוי שווה ערך לזה של נהג אנושי, ואחרי שהמחוקקים יסיימו להחליט מי יהיה אחראי במקרה של תאונה ועוד תקנות שצריכות להתגבש.

 

תערוכת אקומושן לתחבורה חכמה אירחה השנה 120 חברות וסמארט אפים, כמעט כולם ישראלים, שהגיעו לכאן כדי להיחשף לעיני משקיעים פוטנציאלים, ולא פחות חשוב, עובדים פוטנציאלים. כולם מגייסים וגדלים ומתחרים על אותם מהנדסי מחשב וחשמל, רבים מהם כדי שיוכלו להשיק או למכור רכיבים ותוכנות ורכב האוטונומי-חשמלי שיימכר לציבור, או יסיע אותו.

 

 

ביל פורד ביל פורד צילום: אקומושן

 

מאות אורחים הגיעו מחו"ל, מיצרני רכב וספקיות של התעשייה, כשהבכיר שבהם היה ביל פורד, נינו של הנרי פורד, שהחמיא לחברות האוטו טק הישראליות: "ישראל היא אקוסיסטם מדהים. יש כאן אנרגיה מרשימה ואין כאן היררכיה, מה שיוצר חדשנות". גם האולם שבו הופיע פורד, שיחנוך מחר מרכז חדשנות של החברה בארץ, היה מפצץ ונטול היררכיות כאשר דיבר. יצרנית כמו רנו-ניסאן-מיצובישי, שלחה לבדה לתערוכה ולפגישות הנלוות לה צוות 25 איש.

 

סטורדוט מהרצליה, שמפתחת סוללות שיוטענו בתוך חמש דקות, חשפה ביחד עם חברת הדלק BP תוכנית להשקת סוללות חשמליות לקטנועים, שיאפשרו נסיעה של 70 ק"מ לאחר טעינה - בתחנות BP - של דקות ספורות. "באנו לשבור לגמרי את חרדת הטווח של משתמשי הרכב החשמלי", הסביר מנכ"ל סטורדוט, דורון מאירסדורף.

 

בליץ הישראלית, שמתכננת בארץ קטנועים חשמליים שמיוצרים עבורה בסין, הציגה את מה שיכול להיות הכלי לסוללות האלה: קטנוע עם 3 סוללות מתחלפות, שמעניקות לו בינתיים טווח של 120 ק"מ, אבל זקוקות בטכנולוגיה הקיימת להטענה של שעתיים. "אני מאמין שנמכרו השנה 1,000 קטנועים כאלה, בארץ וגם באירופה", העריך מנכ"ל בליץ, רפאל מוזינסקי.

 

סילנטיום מנס ציונה, שמתמחה בהשקת רעשי כביש ומנוע באמצעות הנדסת קול, הציגה את הטכנולוגיה שלה ואפשרה למבקרים להתישב כמו במכונית, ולראות איך כל נוסע יכול לשמוע מוסיקה שונה ובלי לשמוע את זו של רעהו - בלי אוזניות. בשנה הבאה תושק מכונית ראשונה מייצור סדרתי עם הטכנולוגיה שלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x