$
רכב

בקרוב: נתיבי איילון תקים מרכז לבחינת רכב אוטונומי

עם אפשרות לנסוע במהירות של 60 קמ"ש, מצלמות המוצבות על גבי רחפן וקריצה לחו"ל - מכרז חדש רומז על העתיד לבוא בתחום הרכב האוטונומי

תומר הדר 08:1911.06.19

מדינת ישראל עדיין לא ויתרה על חזון הרכב האוטונומי, כך עולה מתוכנו של מכרז חדש של החברה הממשלתית נתיבי איילון לאיתור והקמת קרקעות מתאימות למרכז רכב אוטונומי חדש.

 

 

 

כיוון שמדובר באיתור קרקעות בלבד, בשלב זה לא ידוע האם המרכז החדש יהיה מיועד עבור מכוניות בדרגה 5 - רמת אוטונומית מלאה - או בכלי רכב שהם אוטונומיים ברובם, אך עדיין דורשים השגחת נהג אנושי.

 

בעבר הצהיר משרד התחבורה כי בכוונתו להקים מרכז רכב אוטונומי סמוך לנתניה, אולם כפי שנחשף ב"כלכליסט", תוכניותיו אלו שונו והמרכז בנתניה הוחלף במרכזים אזוריים.

 

רכב אוטונומי של GM רכב אוטונומי של GM צילום: GM

 

בשעתו, עם הכרזת שר התחבורה ישראל כץ על מתן היתרים לניסויי רכב אוטונומי בישראל, השתמשה חברת נתיבי איילון במקטע הצפוני של נתיבי איילון. מקטע זה הפך בהמשך לנתיבי איילון מהרצליה ועד שפיים, מה שהותיר את מדינת ישראל כיום ללא מתחם רשמי המיועד לניסויי רכב אוטונומי.

 

מנוסח המכרז עולה כי עד תום החודש יגישו גורמים מתאימים לאספקת קרקעות את הצעותיהם, ואילו מרכז הרכב האוטונומי יוקם ככל הנראה בשנה הבאה. הקמת המתחם אינה מוגבלת לקרקעות באזור המרכז, עם זאת משרד התחבורה נותן משקל לנגישות נאותה למתקנים של יצרני הרכב. עוד עולה כי האזור בו יתקיימו ניסויי הרכב האוטונומי יהיה כזה שיהיה ניתן לסגור הרמטית בפני הציבור, באופן שלפחות בחלק ממנו מכוניות יוכלו לנסוע למרחק של קילומטר וחצי לפחות במהירות 60 קמ"ש, מבלי להיתקל במכשולים שבהם הן עלולות לפגוע. בין היתר, הזכיין שיזכה במכרז יהיה חייב להפעיל בו גם אמצעי צילום שיתעדו את תנועת הרכב האוטונומי, כולל מצלמה שתותקן על גבי רחפן.

 

בנוסף, כדי שהמכוניות האוטונומיות יוכלו "לתרגל" את ציוד החישה שהותקן בהן, המתחם יכלול קטע בו יסומנו מספר נתיבי נסיעה, יהיו בו צומת T ולכל הפחות שני מעגלי תנועה שהמרחק ביניהם הוא 100 מטר, ויצוירו בו שלושה מעברי חציה שידמו תנועת הולכי רגל. בנוסף תוקם במתחם מנהרה ויהיה בו מקטע מיוחד שיהיה ניתן להרטיב באמצעות ממטרות כדי לדמות תנאי גשם.

 

נתון מעניין נוסף מתיחס למדינות אחרות שעשויות לבצע בדיקות רכב אוטונומי בישראל. כך, במתחם יוקם מסלול מיוחד המדמה נסיעה בצד ימין של הכביש, כנהוג לדוגמה בבריטניה. עוד נדרש הזוכה לספק מראש מלאי של תמרורים, אך לא רק כאלה שמקובלים בשימוש בישראל, אלא גם תמרורים המאפיינים מדינות אחרות. באופן זה יוכלו חברות כמו טויוטה לבחון על כלי הרכב שלהן טכנולוגיות של חברות ישראליות כמובילאיי, שלה שיתוף פעולה עם פורד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x