$
רכב

בלעדי לכלכליסט

האם לחץ פוליטי מנע ממאק לספק משאיות לצה”ל

יצרנית המשאיות הוותיקה, שבבעלות וולוו השבדית, זכתה במכרז של משרד הביטחון אך ויתרה עליו. גורם מעורב: “היתה תחושה שזו החלטה פוליטית של השבדים”. וולוו: “נפוץ שאחד הצדדים נסוג מעסקה”

אודי עציון 09:3206.06.19

יצרנית המשאיות האמריקאית מאק (MACKׂ) הנמצאת כיום בבעלות חברת וולוו השבדית, סירבה לאחרונה לספק לצה"ל משאיות כבדות (ראשי גורר) להובלת נגמ"שים, דחפורים ומטענים שונים. זאת, למרות שהתמודדה וזכתה במכרז לאספקתן אותו פרסמה משלחת משרד הביטחון בניו יורק.

 

לפי ההערכות, מחיר משאית בעסקה כזו הוא כ־140 אלף דולר. עלות העסקה כולה, הכוללת גם אחזקת הכלים וחלפים, תגיע לכ־50 מיליון דולר.

 

בישראל הופתעו מהסירוב של חברה אמריקאית למכור משאיות לצה"ל, אך נראה שההחלטה לא היתה של אנשי מאק, אלא של בעלי הבית השבדים.

 

 

משאית מאק מדגם אנת’ם. זכתה במכרז אך לא תגיע לצה”ל משאית מאק מדגם אנת’ם. זכתה במכרז אך לא תגיע לצה”ל צילום: יח"צ

 

 

צה"ל נאבק כבר שנים במחסור בגוררי טנקים ונגמ"שים. בשנים האחרונות הוא רכש כ־100 משאיות כבדות מנאביסטר האמריקאית להובלת טנקי מרכבה, והחליט לרכוש כמות גדולה יותר של גוררים בינוניים עבור רכב משוריין קל יותר. כדי לשלם על העסקה מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, הוחלט לפרסם מכרז בארה"ב שבו ישתתפו היצרנים המקומיים.

 

 

משאית נביסטאר מדגם אינטרנשיונל LT. בקרוב בצה"ל משאית נביסטאר מדגם אינטרנשיונל LT. בקרוב בצה"ל

 

 

מאק, שהוקמה בשנת 1900 ושהמטה שלה נמצא בצפון קרוליינה, היא יצרנית המשאיות הוותיקה בעולם. מאז שנת 2000 נמצאת החברה בבעלות וולוו משאיות, שהתפצלה עוד לפני כן מיצרנית המכוניות הפרטיות של וולוו. בשנות ה־70 וה־80 הורכבו משאיות מאק בישראל, במפעל באשדוד, וצה"ל היה אחד מלקוחותיו.

 

על מכרז המשאיות הכבדות של צה”ל התמודדו מאק עם דגם אנת'ם (13 אלף סמ”ק, 515 כ”ס), ונאביסטר עם דגם אינטרנשיונל TL (14.9 אלף סמ”ק, 565 כ”ס). בתחילת השנה זכתה מאק במכרז. אך אחרי שאנשי המשלחת הודיעו לה על זכייתה, הם הופתעו לגלות כי היא משתהה בחתימה על ההסכם, עד שלבסוף הודיעה כי לא תספק את המשאיות.

 

 

אודי אדם, מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, מנכ"ל משרד הביטחון צילום: אוהד צויגנברג

 

גורם שהיה מעורב בעסקה אמר ל"כלכליסט" כי "בשום שלב זה לא נאמר מפורשות, אבל התחושה היתה כל הזמן שמדובר בהחלטה פוליטית של השבדים". ממשלת שבדיה היא אחת המבקרות הקולניות ביותר של ישראל על רקע המצב ביהודה ושומרון וברצועת עזה. השבדים גם מתמודדים עם קליטת מספר רב של פליטים מוסלמים שנוכחתם משפיעה על הפוליטיקה המקומית.

 

לאחר ההשתהות וההודעה הסופית של מאק שלא תספק את המשאיות, התכנסה שוב ועדת המכרזים, והחליטה לבחור בהצעה שהגיעה למקום השני. משרד הביטחון צפוי לחתום בקרוב על חוזה הרכישה עם נציגת נביסטאר בישראל, חברת זוקו שילובים.

 

בחברת מאק סירבו להגיב לשאלות “כלכליסט” לגבי נסיבות ביטול המכרז בו זכו, והאם הן נבעו מלחצים שהפעילו ארגוני BDS או בעלי הבית משבדיה. דוברת החברה, קימברלי פופילו, טענה כי על השאלות יוכלו להשיב רק אנשי וולוו. דובר משאיות וולוו בשבדיה, אליאסון קלאס, מסר בתגובה כי “די נפוץ באינטראקציות עסקיות שאחד מהצדדים מחליט שלא להמשיך בהצעה עסקית מסוימת. כשזה קורה, אנחנו מנהלים את הדיאלוג ישירות עם הלקוח כפי שעשינו במקרה זה”.

 

ממשרד הביטחון נמסר: "חברת מאק החליטה משיקוליה למשוך את הצעתה. במכתב שהעבירה למשרד הביטחון הבהירה החברה

שלא מדובר בחרם וכי החברה מחויבת למדינת ישראל. לאור הודעתה, החליטה משלחת משרד הביטחון בארה"ב לבחור בהצעתה של חברת נביסטאר האמריקנית, שהגיעה למקום השני בהתמודדות". עם זאת נמנעו במשרד הביטחון מלהציג את המכתב, או את תוכנו המלא.

 

יצוין כי זהו אינו מכרז המשאיות הראשון השנה שמשרד הביטחון מתקשה להשלים. בשנה שעברה זכתה משאית מרצדס אטגו במכרז לאספקת משאיות חדשות לצה"ל. במכרז זה הוחלט לשלם על המשאיות מהתקציב השקלי של משרד הביטחון, והדבר פתח את הדרך גם ליבואני משאיות אירופיות להתמודד בו.

 

אולם בנובמבר האחרון פסלה ועדת המכרזים את הזכייה, לאחר שהתברר כי ההצעה לא עמדה באחת הדרישות הטכניות של המכרז. מאז טרם נבחרה זוכה אחרת במכרז זה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x