שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

ואם המכוניות לא יבינו זו את זו?

וואווי הסינית דוחפת את טכנולוגיית התקשורת 5G לתקשורת בין מכוניות חכמות ואוטונומית, על אף התנגדות אמריקאית. אירופה מעדיפה לדבוק בטכנולוגיית ה־WiFi הוותיקה, ויצרניות הרכב נדרשות לבחור בין שתי שיטות בדרך לעיצוב עתיד עולם הרכב בכללותו. ומה ירוויחו מכך חברות הסלולר

תומר הדר ורפאל קאהאן 08:2713.05.19

שני מהלכים כמעט מקבילים שהתרחשו לפני כחודש בחלקיו השונים של הגלובוס מסמנים פיצול בעולם הרכב, שעלול להעלות את השחקנים בו על מסלול התנגשות. במוקד המחלוקת ניצבת סוגיה שבעבר הקשר בינה לבין מכוניות היה קלוש: תקני תקשורת. אך ככל שכלי הרכב הופכים ליותר ויותר מחוברים ומתקשרים ובהמשך צפויים להפוך גם לאוטונומיים, שאלת תקני התקשורת שבהם הם מדברים הופכת אף היא ליותר ויותר קריטית.

 

 

 

כך, יצרנית ציוד התקשורת והטלפונים החכמים הסינית וואווי חשפה לראשונה מערכת תקשורת ייעודית לתעשיית הרכב בטכנולוגיית 5G - הדור החמישי של תקשורת סלולרית. וואווי מנהלת בחודשים האחרונים מערכה קשה מול הרשויות האמריקאיות, שמנסות להצר את צעדיה. שלא במקרה החברה הסינית בחרה לחשוף את המוצר שלא במסגרת תערוכת הסלולר בברצלונה או תערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס, אלא בתערוכת הרכב בשנגחאי, מעוז בולט של יצרני הרכב.

 

צי מבחן של מכוניות אוטונומיות מבית אינטל. מכוניות של יצרנים שונים יידרשו לתקשר זו עם זו על הכביש צי מבחן של מכוניות אוטונומיות מבית אינטל. מכוניות של יצרנים שונים יידרשו לתקשר זו עם זו על הכביש צילום: Intel Corporation

 

כמעט במקביל הודיע האיחוד האירופי על הכרעה בדיונים שהחלו בשלהי 2017, ונסבו על זהות הטכנולוגיה שתשמש לתקשורת בין מכוניות ביבשת. בתום מאבק רגולטורי ארוך שבו היו מעורבות שתי קבוצות נפרדות של יצרני רכב, שאחת תמכה ב־WiFi והשנייה ב־5G, בחרה אירופה בטכנולוגיה הראשונה והוותיקה יותר. עם התומכים ב־5G נמנו יצרני רכב כב.מ.וו, דיימלר וקבוצת PSA, שחברו לחברות טכנולוגיה כוואווי, דויטשה טלקום, אריקסון וסמסונג. עם תומכי טכנולוגיית ה־WiFi נמנו פולקסווגן, רנו וטויוטה. ישראל, אגב, מסתמכת על התקינה האירופית והמחלוקת צפויה להשפיע גם עליה.

 

הודעת האיחוד האירופי נימקה את הבחירה ב־WiFi בכך שבניגוד ל־5G, מדובר בטכנולוגיה קיימת בשטח, שמסתמכת פחות על ספקים חיצוניים ושמסוגלת לתרום יותר לבטיחות בדרכים. יצרניות הרכב עצמן הגיבו יחסית בחשש מה להכרזתה של וואווי על רשת 5G ייעודית לכלי רכב; עבורן מדובר בעוד חברת טכנולוגיה, אחת מני רבות שצצו בעשור האחרון, שמנסה לחדור למעוז המסורתי שלהן ולגנוב מידע ולקוחות. והכל באמתלה של טכנולוגיה שהכרחית לצורך העתיד של רכב אוטונומי ומקושר.

 

אלא שליצרניות הרכב אין באמת ברירה. טכנולוגיית 5G צפויה להפוך לאבן פינה ברכבי העתיד ולספק לאוחזים בה שליטה על המידע שנודד בין המכוניות. זאת משום ש־5G לא רק מאפשרת גלישה בסלולר במהירות גבוהה פי חמישה מהמקובל כיום; היא מאפשרת העברת מידע מהמכונית לסביבותיה וחזרה, באופן שיהיה קריטי בעולם שבו נהגים אנושיים מוחלפים בידי אלגוריתמים ששולטים ברכב, ונדרשים לשוחח זה עם זה לצורך תנועה חלקה ויעילה.

 

מה שעובד מול רשת העתיד

 

מה זה בעצם משנה אם הטכנולוגיה שתשלוט בשוק הרכב האוטונומי תהיה WiFi או 5G? התשובה טמונה ביכולת של כל אחת מהטכנולוגיה להעביר מידע ביעילות. יותר מכך: הטכנולוגיה תכריע בשאלת השליטה במידע שיופק מהמכוניות שיחוברו אליה, קרי מי יישב על ברז המידע הווירטואלי וייצר ממנו הכנסות.

 

בדיקת תשתיות תקשורת ניסיוניות בטכנולוגיית 5G של וואווי הסינית שנפרסו בלונדון. עתיד התקשורת בדיקת תשתיות תקשורת ניסיוניות בטכנולוגיית 5G של וואווי הסינית שנפרסו בלונדון. עתיד התקשורת צילום: בלומברג

 

תקשורת בתחום הרכב דורשת תשתיות שמאפשרות תקשורת מהירה ואמינה, אם לשירותי דרך או ניווט מתקדמים ואם לצורך יכולת נסיעה אוטונומית בעתיד. גם בלי יכולת נהיגה אוטונומית מלאה, מכוניות העתיד צפויות לתקשר ביניהן כדי להימנע מתאונות או לאפשר עקיפה בטוחה, וכן לתקשר עם התקנים בצדי הדרך כמו רמזורים או עמדות תשלום בחניונים.

 

כעת נדרש עולם הרכב להכריע בין שתי טכנולוגיות שמאפשרות לעשות זאת, WiFi מול 5G. הטכנולוגיה הראשונה מבוססת על תקן מוכח וקיים, שהמכשירים שתומכים בו יחסית זולים לייצור ושאפשר לפרוס תשתיות עבורה כבר היום. לעומתה, טכנולוגיית ה־5G עדיין אינה בשלה לחלוטין, פריסה ראשונה שלה החלה רק בחודשים האחרונים והיא מערבת יצרניות סיניות כוואווי, שמעלות חששות בקרב גורמים במערב.

 

עם זאת, ואף שהיא עדיין לא זמינה לפריסת תשתיות מהירה, האימוץ שקיבלה ה־5G צפויה להפוך אותה לתקן בסיס בעולם התקשורת הסלולרי ולהביא לפריסת תשתיות תקשורת תומכות עבורה בשנים הקרובות. הפיכתה לתקן בסיס יקל לייצר מכוניות שתומכות בתקן שלה, במיוחד עבור שווקים מפותחים.

 

"אין כאן טכנולוגיה שעדיפה על השנייה, לשתיהן יש יתרונות וחסרונות", אומר און הרן, CTO ומייסד־שותף באוטוטוקס הישראלית העוסקת בהעברת מידע בין כלי רכב. עם זאת, לדבריו החדרת תקן ה־5G לתחום הרכב טומנת בחובה פוטנציאל רווח משמעותי לחברות הסלולר: "כיום חברות הסלולר גובות תשלום רק עבור שימוש בדאטה בחבילת הגלישה וזה לא רווחי. כשלוקחים כסף על שירותים, הרווח גדול יותר.

 

"לפני שלוש שנים גופי התקינה של טכנולוגיית הסלולר החלו במהלך של להתאים את טכנולוגיית התקשורת שלהם לפעולה בין מכוניות", מסביר הרן. "מפעילי סלולר ראו שיש שם בוננזה ומנסים לדחוף את הטכנולוגיה שלהם כמה שיותר. זה יצר קרב פוליטי בין יצרני רכב שיש להם פתרונות מבוססי WiFi כמו טויוטה ופולקסווגן לבין חברות רכב שמאמינות באיחוד התקשורת בין המכוניות תחת המטריה של טכנולוגיית הסלולר".

 

יצרניות הרכב לא שוקטות על השמרים וחלק מהן, כמו וולוו ומרצדס, החלו לפרוס שירותים שמאפשרים למכוניות מתוצרתן להתריע זו בפני זו על בורות ומפגעים בכביש, אך אלו פתרונות ביניים בלבד. "לא הגיוני שרכב של יצרנית אחת לא יוכל לדבר עם רכב של יצרנית אחרת, ולכן חשוב שיהיה תקן אחיד לכולם", אומר הרן. "זו בעיה שגם הרגולטורים צריכים לתת עליה את הדעת, אך לא מתפקידם לבחור את הטכנולוגיה".

 

"בסוף הסלולר ינצח"

 

"טכנולוגיית WiFi היא טכנולוגיה לטווח יותר קצר בעוד 5G היא סוג של בולדוזר", מחדד ערן ריפל, סמנכ"ל מוצר ב־Valens הישראלית, שמפתחת שבבים ומערכות העברת מידע למערכות בידור וניווט ברכב. "5G מחברת בין תשתיות התקשורת למידע בענן - וזה דבר שאי אפשר לעשות עם WiFi. כעת נראה שה־WiFi מוביל במירוץ, אך טכנולוגיית הסלולר נושפת בעורפו. לדעתי, בשלבים הראשונים שתי הטכנולוגיות יחיו זו לצד זו, אך בסוף הסלולר ינצח". לטענת ריפל, ארה"ב צועדת לכיוון טכנולוגיית 5G וכך גם החדשנים הגדולים בתחום הרכב באירופה, שהוא מסמן כב.מ.וו, דיימלר ואאודי.

 

"המאבק בין הטכנולוגיות השונות הגיע גם לישראל, ומטבע הדברים הוא מהווה חלון הזדמנויות לגורמים שעד כה לא שקלו להיכנס לתחום הרכב", מסביר גורם במשרד התחבורה. "אימוץ טכנולוגיית 5G צפוי לאפשר לחברות הסלולר או האינטרנט הגדולות להפוך לפלטפורמה שמריצה את המידע של הרכב האוטונומי. השירותים שהן מעניקות היום הן כסף קטן לעומת האפשרויות שלהן בעתיד הלא רחוק.

 

"ישראל פועלת כמו אירופה ולאחרונה ביצע משרד החבורה ניסוי ראשון שהשתמש ב־WiFi לקישוריות רכב באזור חיפה, אך אין ספק שגם כאן תהיה מלחמה שתחרוג מעבר לגבולות ענף הרכב".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x