$
רכב

פרשנות

עובדי הרכבת נשארו חשופים

אף שהשבתות הקווים הסתיימו אחרי שלושה ימים, הבעיות ברכבת ישראל רחוקות מפתרון

ליאור גוטמן 08:3513.03.19

ביום שבו מתפרסם דו"ח מבקר המדינה על מצב התחבורה הציבורית, ובכלל זה על מצב הרכבת, היחסים בין הנהלת הרכבת לעובדים הגיעו לסף פיצוץ. שני קווים הושבתו לשלושה ימים עד אתמול, כל הקווים נעצרו ל־5 דקות, הצדדים האשימו זה את זה ובהסתדרות גבר אי־השקט. הנה כמה נקודות שצריך לשים אליהן לב.

  

 

  צילום: רכבת ישראל

 

1

 

המשבר ברכבת היה המבחן הראשון של יו"ר ההסתדרות הנכנס ארנון בר דוד, אותו עבר בהצלחה. בימים כתיקונם הוא היה מחליק לנעליו של אבי ניסנקורן בהנחה שהוועדים ייתנו לו לפחות תקופת הסתגלות, אבל מחשבות לחוד ומעשים לחוד: שלושה ימים הושבתו שני קווי רכבת. נו, אז מתעמרים בנוסעים, אבל להתעמר ביו"ר ההסתדרות הנכנס? אמש הצליח בר דוד לכפות את הפסקת השביתה, "מתוך התחשבות בנוסעי הרכבת ומתוך אחריות לגורל החברה". קודם לכן רצה הודעה פנימית בין אנשי הוועד הדרומי (שקרא אתמול להשבתה של 5 דקות) ש"כל מי שפנוי מהסידור להיות בהסתדרות דחוף, רוצים להדיח אותנו, כולם להגיע". ההסתדרות הכחישה שהיא חוזרת לעידן ההדחות.

 

2

 

מי שניסה לפשר אתמול הוא יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן. בשיחה עם "כלכליסט" אמר עידן שהוא בא לעזור, אבל קודם כל הציע להפסיק את השביתות. "הרכבת מתנהלת כך כבר כמה שנים. צריך לחזור לסטטוס קוו. ייכנס מנכ"ל חדש, ייכנס שר חדש וייכנסו למו"מ. אם ייכשל, שיילכו עם הראש בקיר. אם ניהלנו כך את הרכבת 40 שנה, ינהלו אותה כך עוד חודש. בסוף ימצאו פתרון", סיכם.

 

3

 

מי שכן נזכר אתמול שהוא אחראי הוא שר החוץ שחילטר במשבר הזה גם כשר תחבורה, הלא הוא ישראל כץ. נדרשו לו שלושה ימים לפרסם הודעה שעל פיה הוא "מגנה את השבתת הרכבות והפגיעה בנוסעים, ומגבה את הנהלת הרכבת לנקוט כל צעד חריף שיידרש כדי להפסיק תופעות מסוג זה". הגינוי של כץ מגיע יממה לפני פרסום דו"ח המבקר על משרדו. הוא מתעלם ממצב החברה ואומר ש"שביתות ופגיעה בנוסעים הם דבר בלתי נסבל ולא נשלים עם חזרת תופעות מסוג זה, שנעלמו לאחר ביצוע הרפורמה ברכבת לפני שנים. חבל שיו"ר הוועד גילה אדרי לא למדה ולא הפנימה את הלקח מהסיבוב הקודם, כשנשלחה הביתה לאחר שניסתה למנוע את ארגונה מחדש והתפתחותה של חברת הרכבת".

 

כץ סיים בעקיצה למועמד מס' 6 במפלגת כחול לבן: "חבל שאנשיו של אבי ניסנקורן בהסתדרות לא מונעים את השביתות והפגיעה בנוסעים". האחרון לא נשאר חייב ואמר כי "נתניהו לחוץ מהחקירות ומחפש אשמים במחדלים שהוא מוביל ובכישלון המחפיר שלו ושל שר התחבורה בטיפול בתחבורה הציבורית. הוא יכול להאשים את כולם גם באי רכישת קרונות שהביאו לעומסי הענק ברכבת, אבל שקרים לא יעזרו לו", אמר ניסנקורן והזכיר את דו"ח המבקר".

 

4

 

דו"ח המבקר שיתפרסם היום מוכיח שלא הכל מתנהל כשורה ברכבת, אבל אפשר לומר שהמשבר הנוכחי לא קשור לדו"ח מכיוון שמצב החברה היה בעייתי עוד קודם. הבעיה היא שהנהלת החברה ומשרד התחבורה מקווים שהדו"ח ידבק לוועד וישכיח את מחדליהם, ואילו הוועד, במין התאבדות ארגונית, אימץ את התזה בשמחה במשך שלושה ימים. אם היתה שם מנהיגות מינימלית הם היו מחכים עם העיצומים עד לאחר דו"ח המבקר, אבל לצערם של עובדי החברה הם נשארו חשופים בצריח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x